Реклама / Ads
0| 2383 |03.01.2025 НОВИНИ

Започва рали Дaкар! Ето всичко, което трябва да знаете за най-тежката офроуд надпревара

.
Източник: Dakar Rally/Facebook
47-ото издание на рали Дакар ще подложи своите учестници на максимални изпитания, тъй като най-голямото състезание за издръжливост се завръща в дюните за две седмици през януари.
 

Новата година започва с 47-ото издание на рали Дакар. Най-големият рали рейд на планетата ще премине по най-трудния маршрут, откакто състезанието се премести в Саудитска Арабия. Двуседмичната пустинна одисея води безстрашен конвой от рали състезатели през дюни, планини и речни корита, преди да завърши в огромната пустиня на Празния квартал на Саудитска Арабия.

 

Рали Дакар е рали за издръжливост, в което се преминава през цялата страна с високопроходими автомобили. Отчасти приключенско, отчасти състезание на дълги разстояния, Дакар се провежда, като състезателите карат по обществени пътища до началото на специалния етап с време за всеки ден. След като стигнат до етапа, те трябва да следват офроуд трасе през пътни точки до финала, пише Grandprix247.com.







Състезателите трябва да са бързи, гъвкави и с отлична физическа подготовка. Те изминават с автомобилите си до 1000 км на ден по изключително труден терен, където пробивите и повредите са изключително чести. Добрите механични познания са голямо предимство в Дакар, а комплектът с инструменти е от съществено значение.

 

Състезателите трябва да могат да преглеждат трасето пред себе си за препятствия, докато се движат със скорост до 170 км/ч. Ралито превежда конвоя през разнообразни терени - от пясъчни дюни до скалисти долини, планини и дори блата. Освен това състезателите трябва да се придвижват от контролна точка до контролна точка с помощта на GPS и пътна книга, в противен случай рискуват да загубят време и да бъдат наказани.


Къде и кога се провежда рали Дакар 2025?

 

Рали Дакар 2025 г. започва с пролога в петък, 3 януари, и завършва след 14 дни състезания в петък, 17 януари. Домакин на Рали Дакар 2025 е Саудитска Арабия.

 

Стартовият пистолет ще бъде изстрелян в Биша, изпращайки конвоя на хиляди километри по тежък терен. Накрая карираният флаг ще се развее в Шубайта, в сърцето на пустинята Пустият квартал.


.

Няма друго предизвикателство в моторните спортове като рали Дакар, а 7 700-километровият маршрут на 47-ото издание на световноизвестното състезание в пустинята предлага всичко. Огромни пясъчни дюни, 48-часов Хронографски етап с дължина над 1000 км, както и цели две седмици допълнителни обрати.

 

Всичко започва с високоскоростния 29-километров проложен етап в Биша. След това се преминава направо в разгара на действието с 48-часовия етап „Хроно“ и етапа „Маратон“ през първата седмица на ралито, когато маршрутът се премества на север към каньоните на АлУла. Състезателите, които преодолеят всички тези препятствия, ще получат заслужен ден за почивка в Хайл на 10 януари.

 

Всички пътища водят към пустинята Пуста четвърт по време на втората седмица на рали Дакар през 2025 г. След спирките в Ал Дувадими, Рияд и Харад това последно издание на ралито ще бъде спечелено и загубено сред най-страховитите пясъчни дюни в Саудитска Арабия. Въпреки това всеки, който стигне до финала на този последен маршрут на Дакар, може да се смята за истински шампион на пустинята.


Кой се състезава и какво е новото в Рали Дакар 2025?

 

Рали Дакар привлича най-добрите офроуд таланти и шестото издание на ралито, чийто домакин е Саудитска Арабия, не прави изключение. Кралските особи на рали Дакар Карлос Сайнц и Насър Ал-Атия се завръщат, за да премерят сили по дюните. Допълнителна непредсказуемост към винаги интригуващата им битка ще внесат дебютите на Ford Raptor T1+ на Сайнц и Dacia Sandrider на Ал-Атия.







В конвоя има свежо поколение състезатели, които преследват първа победа в историята на Дакар, водени от 22-годишния Сет Кинтеро. Имаме и състезатели, които сменят категориите си, като например многократните шампиони в мотоциклетните състезания Тоби Прайс и Сам Съндърланд, които се обединяват, за да се състезават в Toyota Hilux.

 

На други места Кристина Гутиерес има шанса да стане първата жена, спечелила Дакар два пъти. Освен това, следете най-новото попълнение на младежкия офроуд отбор на Red Bull, който се състезава за първи път в историята си на рали Дакар.

 

На рали Дакар 2025 г. състезателите на две и четири колела ще се намират изцяло на едно трасе по време на поне пет от 12-те етапа на ралито. Допълнителна промяна в маршрута ще доведе до това, че водачите на камиони ще получат отделно трасе за един от етапите, провеждащи се в Пустия квартал.

 

Всички състезатели ще се включат в 48-часовото хроно, но този път то е с дължина 950 км и ще се проведе през първата седмица на ралито. Голяма промяна за следващия Дакар е местоположението на финалната линия - точно в сърцето на пустинята Пустият квартал.

 

Завършването на ралито с тридневно състезание върху пясъчни дюни с височина до 250 метра гарантира, че нито един резултат няма да бъде решен до последния метър на този Дакар! На Дакар 2025 няма да има състезание с четириколки.


Какви са правилата на рали Дакар?

 

Рали Дакар се управлява от правилата на Световния рали-рейд шампионат на ФИА. Състезателите изминават хиляди километри по обществените пътища, за да достигнат до стартовата линия на всеки офроуд специален етап. Стартовата позиция на всеки състезател обикновено се определя от резултата му в специалния етап от предишния ден. Ако състезателят не стигне навреме до старта, получава наказание.

 

Конкретното трасе се пази в тайна до началото на всеки етап, когато на състезателите се раздава пътната книга. Макар че състезателите разполагат с GPS, пътната книга е единственият източник на информация за конкретните пътни точки и опасностите по маршрута. Това е офроуд състезание с часовника, в което трябва да се завършат етапите за възможно най-кратко време, като се преодолява непознат и коварен терен, за да се достигнат пътните точки, без да се изгубят.

След приключване на етапа конвоят се придвижва по обществени пътища до следващия бивак - огромен мобилен сервизен парк с механици, кетъринг, топли душове и кемпери в близост до града домакин. По време на двудневните маратонски етапи състезателите лагеруват в пустинята, без никакви поддържащи автомобили или механици. Според правилата на маратонските етапи само състезателите могат да работят по автомобилите.

 

Състезателите трябва да следват пътна книга, в която са описани маршрутът, точките и разстоянията, с илюстрации на препятствията по пътя и възможните опасности. Състезателите използват GPS и могат да следват следите от колелата на съперниците си, освен ако не се окажат „на пътя“. Опитните състезатели си водят щателни записки в пътната книга и я следват през всеки завой на всеки етап.

 

Над 800 състезатели ще се борят в Рали Дакар през 2025 г. в седем категории: Мотоциклети, автомобили, Challenger, SSV, камиони, M1000 и класически автомобили. В първото рали Дакар през 1979 г. - първоначално Париж-Дакар - участват автомобили, мотоциклети и камиони, като по-късно са добавени и други категории.







Автомобилите от категориите Challenger (T3) и SSV (T4) са UTV или бъгита, предназначени за офроуд състезания и бяха добавени през 2017 г. Категорията M1000 е за прототипи на автомобили, използващи иновативни технологии, като например водородно задвижване. Категорията Classics беше добавена през 2021 г. и включва ретро автомобили от предишни издания на Дакар, като Porsche 924, Toyota Land Cruiser, Nissan Pathfinders и Mitsubishi Pajeros.


Най-запомнящи се моменти в рали Дакар

 

През 80-те и 90-те години на миналия век рали „Дакар“ се управлява от утвърдени звезди на моторните спортове като Дидие Ориол, Ари Ватанен и Рене Мете, а в него участват известни лица като победителя в Льо Ман Джаки Икс. Драматичните победи на Ватанен и Юха Канккунен за Peugeot в края на 80-те години завладяват въображението на публиката и утвърждават Дакар като голямо състезание.

 

В същата епоха задвижваните с турбокомпресор камиони Daf на Ян Де Руй бяха по-бързи от повечето автомобили, доказвайки, че иновациите и ексцентричността вървят ръка за ръка в Дакар.

 

Стефан Петерханзел си спечелва прозвището Monsieur Dakar много преди да спечели 14-ата си победа в ралито. Французинът дебютира на Дакар през 1988 г., печели шест победи с мотоциклет, след което преминава към автомобилите и печели още осем пъти. Той е рекордьор по общи победи, както и по общ брой победи в категориите мотоциклети и автомобили.

 

През 2001 г. Юта Клайншмидт става първата жена, спечелила ралито. Тринадесет години по-късно Кристина Гутиерес става втората жена, взела победа в Дакар, благодарение на безупречното си каране в клас Challenger. През 2009 г. Джиниел де Вилиърс става първият африкански пилот, спечелил ралито, а през 2011 г. го последва първият победител от Близкия изток - катарецът Насър Ал-Атия.

 

През 2022 г. 20-годишният Сет Кинтеро счупи рекорда за най-много етапни победи в един Дакар с изумителните 12 победи. През 2024 г. Карлос Сайнц печели класа Ultimate с Audi RS Q e-tron, оборудван с електрическо задвижване.


Как се е променило рали Дакар с течение на времето и какво е бъдещето му?

 

Рали Дакар е дело на френския авантюрист Тиери Сабин и започва да се провежда през 1979 г. като Париж-Дакар, преминавайки през Франция до Африка и завършвайки в Дакар, Сенегал. Оттогава то се превръща в неизменна част от международния календар на моторните спортове като първото голямо събитие за годината преди рали „Монте Карло“.

 

Маршрутът се променя всяка година, като Дакар преминава през цяла Африка, включително до Кайро и дори до Кейптаун. През 2009 г. събитието се премества в Южна Америка, където състезанията продължават в Аржентина, Чили, Перу, Парагвай и Боливия, като конвоят се изкачва по Андите и преминава през пустинята Атакама. През 2020 г. Дакар се премести в Саудитска Арабия, където намери още по-епичен терен за изследване.







След приключенията в Европа, Африка и Южна Америка, Саудитска Арабия е новият дом на рали Дакар. Рали Дакар е създадено, за да пресича граници, и има дългосрочни амбиции за пренасяне на Дакар в други държави в Близкия изток.

 

Рали Дакар се управлява от правилата на Световния рали-рейд шампионат на ФИА. Състезателите изминават хиляди километри по обществените пътища, за да достигнат до стартовата линия на всеки офроуд специален етап.

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 7563 |03.01.2025 Кога идва краят на изравнителните сметки за парно в София? . 0| 2316 |03.01.2025 Украйна атакува команден пункт в Курск, руската ПВО свали ракети . 2| 2296 |03.01.2025 The Guardian: Старото приятелство между Русия и Китай създава нови заплахи . 1| 2277 |03.01.2025 Цените на петрола тръгнаха нагоре

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads