Реклама / Ads
0| 2707 |03.10.2025 НОВИНИ

Затягат правилата за служителите в банките, включително за шефовете

.
Банкови служители
Засилване на контрола върху работещите и ръководствата на банките, включително и на БНБ, заради въвеждане на еврото у нас, предвиждат промени в Закона за кредитните институции, качени за обществено обсъждане. Създава се нов раздел II „Независимост по отношение на надзора върху банките“, в който се доразвиват и допълват изискванията за независимост на служители и членове на Управителният съвет (УС) на Българската народна банка (БНБ).
 

На първо място се въвеждат правила, които гарантират независимост на БНБ в качеството ѝ на компетентен орган за банков надзор. По-конкретно с тези правила се определя обхвата на лицата от персонала на БНБ, за които ще се прилагат новите изисквания за независимост и прозрачност.


За целта законопроекта е предложена дефиниция на „служители на БНБ“, а именно: „служители на длъжности, свързани със създаване, придобиване или ползване на информация за целите на банковия надзор или във връзка с него“. Управителният съвет на БНБ определя длъжностите, в чиито функции попадат тези дейности. Тези правила не се прилагат по отношение на управителя на БНБ (в съответствие с изричен текст от директивата и предвид наличието на правила по отношение на него в Устава на Европейската система на централните банки и на Европейската централна банка (ЕЦБ)).

 

С допълнение в Закона за Българската народна банка е предвидена максимална продължителност (без ограничение на каква длъжност) на мандатите на членовете на УС на БНБ от най-много 14 години. Регламентирана е забрана за търгуване финансови инструменти, емитирани от или реферирани към поднадзорни лица и забрана за наемане или сключване на споразумения за предоставяне на професионални услуги за определен период от време („период на спиране“) с институции, в които съответно лице е участвало пряко в надзора или във вземането на решения, като са предвидени и ограничения за достъп до поверителна и чувствителна информация по време на периода на спиране. Уредено е и задължение за подаване на декларация за интереси, без да се засягат изискванията за подаване на имуществени декларации съгласно другите нормативни актове.


Предлагат се промени и в условията и реда за извършване на оценки за надеждност и пригодност на членовете на ръководните органи и на лицата, заемащи ключови позиции в банките и в инвестиционните посредници. Промените засилват отговорността на тези институции за осигуряване наличието на знания, умения и опит на тези лица, както и за гарантиране на разнообразие в качествата и професионалния опит на състава на ръководните органи.


Предвижда се при оценката на репутацията на тези лица да се вземат предвид по-широк кръг обстоятелства, като административни наказания, принудителни административни и други мерки, наложени на оценяваното лице или на юридическо лице, в което то заема или е заемало длъжност с ръководни функции, включително висящи производства за налагане на такива, което съответства на вече установената практика на ЕЦБ.

 

Допълват се изискванията за колективна пригодност на ръководните органи, като занапред ще следва да се отчитат и екологичните, социални и управленски фактори.

 

Предвид нарастващата значимост на информационните и комуникационни технологии и тяхното отражение върху стабилността на кредитните институции е предвидено ръководителят за управление на риска в областта на информационните и комуникационните технологии в такава институция да се счита за лице, заемащо ключова позиция, съответно спрямо него да се прилагат изисквания за наличие на добра репутация, знания, умения и опит и да се извършва оценка от страна на БНБ, респективно от Комисията за финансов надзор, на неговата пригодност.

 

В закона се въвежда изискване за уведомяване и надзорни правомощия по отношение на пруденциално значимите трансакции, извършвани от банките и одобрените холдинги. Това са: придобиване и прехвърляне на съществени дялови участия; съществени прехвърляния на активи и пасиви; и преобразувания.

 

Въвежда се възможност БНБ да налага периодична парична санкция като мярка за принудително изпълнение за заплащане на парична сума за всеки ден на неизпълнение на законовите задължения или на решения на надзорния орган, докато продължава неизпълнението. Целта е да се прекрати неизпълнението във възможно най-кратък срок, като се принуди съответното лице да изпълни своето задължение.

 

Периодичната парична санкция не може да бъде наложена за срок по-дълъг от 6 месеца. С оглед обстоятелството, че целта на периодичната парична санкция е да принуди определено лице да прекрати неизпълнение на задължение, в проекта изрично е уредено, че налагането на периодична парична санкция не възпрепятства надзорният орган от възможността за прилагане на надзорна мярка или последващо административно наказание за същото деяние.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 1729 |03.10.2025 Люксембургският монарх абдикира, властта премина към велик херцог Гийом . 1| 1716 |03.10.2025 Един човек е загинал при потопа в Елените . 5| 3405 |03.10.2025 Кметът на Плевен получи смъртна заплаха заради водата . 2| 7193 |03.10.2025 Русия атакува нашите спътници в Космоса всяка седмица, казва британски генерал

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads