Реклама / Ads
0| 3618 |31.07.2023 НОВИНИ

Земеделските производители у нас напояват със златна вода

.
Божидар Петков: 385% е скочила на места цената на водата за напояване, достигнала е 2,2 лв. за кубик Източник: БГНЕС
Още в ранна пролет земеделци алармираха за скандално високи цени на водата за напояване, които държавното дружество ”Напоителни системи” е определило за тази година.
 

В разгара на сезона същите земеделски производители съобщават, че все още нищо не се е променило, че вече трябва да плащат скъпата вода, а обещанията на държавата, че ще ги компенсира по някакъв начин, все още са само на хартия. 


"Искаме водата да дойде при земята, да има създаден фонд "Мелиорации", който да се грижи и да няма заплаха за нито един производител под каквато и да е форма, и всеки производител, желаещ да произвежда плодове и зеленчуци, да има неограничен достъп до вода", заяви пред БНР Божидар Петков - председател на Българската асоциация на малинопроизводителите.


"385% е най-високото увеличение на най-високото 4 стъпало, където цената достигна 2,2 лв. за кубик, макар и в ограничени количества. Това е положението, въпреки че след нашия протест беше обещано, че ще бъдат намерени средства в рамките на 16 млн. и тези средства ще осигурят безплатна вода за всички консуматори.

 

Тези средства са нотифицирани в Брюксел, но все още не е намерен начинът да бъдат изплатени, така че да компенсират всички земеделски производители по един справедлив начин. В момента предложението е всички да бъдат компенсирани с 80%, което означава, че ножицата на големите цени остава отворена и несправедливото разпределение между земеделските производители също.

 

Това означава, че един земеделски производител ще полива ягодите си на цена 8 ст., а в съседното село друг ще полива ягодите си на цена 1 лв., а в същото време и двамата оперират на един и същи пазар, което е изключително несправедливо", обясни той.

ЕК одобри българска схема за подпомагане на земеделци за 16 млн. лева
По думите му разпределянето на 16-те милиона не зависи от "Напоителни системи", а от Министерството на земеделието и ДФ "Земеделие". Според него цените трябва да бъдат актуализирани, да се направи работна група за разпределянето на тези средства, както и да се направи национална стратегия.


В предаването "Преди всички" Петков подчерта, че въпреки многобройните им становища, запитвания и предложения за създаване на работна група и национална стратегия за поливно земеделие, все още не са ги поканили на среща. 


"В една много трудна ситуация сме. Спекулативните цени, които бяха съставени през януари - февруари тази година, сега трябва да се плащат. Методиката не е прозрачна и легитимна, защото не е разписана от МС, а самите цифри вътре също са спекулативни - избрани са най-високите цени от сезон 2022 г.". 


Сега "Напоителни системи" искат да си получат парите, а пък после ще бъдат върнати, коментира той. И добави: 


"Голямото притеснение идва и от това, че узаконявайки тези нерегламентирани спекулативни цени ние изпадаме в едно притеснение за следващата година, защото за тогава никой не казва, че ще има подобни 16 млн. помощ и никой не казва, че това ще бъде възможно". 


Ако не бъдем чути, най-вероятно ще трябва да предприемем други мерки, които да направят така, че да бъдем чути, заяви Божидар Петков. Той се надява обаче на среща и че с диалог ще могат да се решат всички проблеми. 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 3156 |29.07.2023 Едни от най-добрите производители на крафт бира се събират в Бургас на Metalhead Beer Fest 2023 . 2| 3042 |18.06.2023 Кирил Вътев: Много бих искал изискванията към производителите да са прости и ясно поставени . 0| 2929 |12.06.2023 Българските производители все още чакат компенсации от ЕК за вноса на зърно от Украйна . 3| 2903 |26.05.2023 Между 8 и 10 лева за килограм череши през този сезон, производителите алармират за редица проблеми

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads