54|
23022
|09.09.2014
АКТУАЛНО
Освобождението и Шипка били излишни, пише нов учебник
Всички учебници по история ще бъдат подложени на ревизия. Историци ще прегледат учебните помагала от 1-и до 12-и клас и ще предложат редакция на текстовете, които според тях изопачават българската история или имат неточности. Това стана ясно, след като група български историци се срещнаха със служебния образователен министър доц. Румяна Коларова.
Историците ще изпратят своите предложения до просветното министерство в срок от един месец. „Министър Коларова се ангажира да предаде щафетата на следващото управление", обясни директорът на Института по исторически изследвания на БАН проф. Пламен Цветков, пише в обзорен материал "Монитор".Той допълни, че на редакция ще бъдат подложени не само учебниците по история, но и тези учебни помагала, в които има историческо съдържание. Пример затова е учебникът „Човек и общество” за трети клас, който вдигна на бунт родители и историци през последната седмица. Гражданите възроптаха най-много срещу това, че в учебното помагало е записано, че „Левски е заловен от турската полиция”. Преди да се срещнат с министър Коларова, група учени, обединени в Инициативен комитет за преглед на историята, алармираха, че съдържанието в учебниците ги тревожи.
„Учебниците трябва да се пишат от сериозни историци, а не от момичета и момчета, които може да са много умни, но следват опорните точки на фондации, които се захранват от чужбина”, коментира директорът на Националния исторически музей проф. Божидар Димитров, който заедно със свои колеги историци представиха отвореното писмо, което по-късно връчиха лично на образователния министър.
Той алармира, че в сборник по история, издаден от „Червената къща” дори е записано, че Освобождението на България било излишно, защото трябвало да се отделят пари за армия и се забелязал рязък спад на стопанския живот, например драстичното намаляване на козите”. Според него писането на българските учебници се финансира от фондации, спонсорирани от чужбина. Той се зарече, че ще настоява и за единен учебник по история.
„Историята е нещо, което се е случило”, отсече проф. Димитров. Съдържанието на този един-единствен учебник според него трябва да бъде написано от сериозни специалисти. Акад. Георги Марков допълни, че е съгласен с мотивите на образователното министерство за внушаване на толерантност, но не трябва да се посяга върху националните герои.
„Политиците не бива да се намесват в писането на учебниците по история, а да оставят тази работа на историците, защото това е професия. Ние поне познаваме историята и изворите”, коментира акад. Георги Марков. Той разказа как всяка власт от 1992 г. насам се опитва да влияе върху съдържанието на учебниците.
„Учебниците трябва да се пишат от сериозни историци, а не от момичета и момчета, които може да са много умни, но следват опорните точки на фондации, които се захранват от чужбина”, коментира директорът на Националния исторически музей проф. Божидар Димитров, който заедно със свои колеги историци представиха отвореното писмо, което по-късно връчиха лично на образователния министър.
Той алармира, че в сборник по история, издаден от „Червената къща” дори е записано, че Освобождението на България било излишно, защото трябвало да се отделят пари за армия и се забелязал рязък спад на стопанския живот, например драстичното намаляване на козите”. Според него писането на българските учебници се финансира от фондации, спонсорирани от чужбина. Той се зарече, че ще настоява и за единен учебник по история.
„Историята е нещо, което се е случило”, отсече проф. Димитров. Съдържанието на този един-единствен учебник според него трябва да бъде написано от сериозни специалисти. Акад. Георги Марков допълни, че е съгласен с мотивите на образователното министерство за внушаване на толерантност, но не трябва да се посяга върху националните герои.
„Политиците не бива да се намесват в писането на учебниците по история, а да оставят тази работа на историците, защото това е професия. Ние поне познаваме историята и изворите”, коментира акад. Георги Марков. Той разказа как всяка власт от 1992 г. насам се опитва да влияе върху съдържанието на учебниците.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads