Реклама / Ads
1| 3434 |18.01.2023 АКТУАЛНО

Психологът Елена Димитрова за Фрог: През януари хората често изпадат в депресия, но има как да се измъкнат от нея

.
Елена Димитрова-Ангелова
През януари месец депресивните състояния са често срещани. Характеризират се с понижено настроение, нервност, недостатъчно енергия, ниска концентрация, липсата на желания за действие.

Това каза за ФрогНюз психолоът Елена Димитрова-Ангелова.


"Тенденцията, която аз забелязвам е, че след като изминат едни празници, които имат повече интеракция със семейството, каквито са Коледа и Великден, обикновено се наблюдава доста повече нервност. Това се случва защото комуникираме с хора, с които не живеем постоянно, а това понякога вади стари рани, неизказани думи или пък казани, но по не добър начин. Отзвукът се получава точно след празниците.", обясни тя.

.


"Освен това, изпращайки старата година и поставяйки начало на новата, ние създаваме очаквания. Идва моментът, в който новогодишните обещания, които сме си дали, не можем да ги изпълняваме, без значение дали са свързани с ограничаване на сладки храни, цигари, алкохол или планове да посещаваме всеки ден фитнеса."


.

"Още след като минат 10-20 дни този ентусиазъм започва да се изпарява, особено ако сме гребали с черпака, много сме се надценили относно това, което искаме да постигнем.", каза психологът.


"От една страна имаме нуждата да поставим някакви нови начала. Имаме идеята, че след като свършва новата година, това е един естествен разделител между старото и новото и един вид новото ще дойде като с вълшебна пръчка. Имаме нереалистични очаквания за себе си и нещо като не стане и не сработи, ние вместо да осъзнаем какво наистина искаме, да се опитаме да го разделим на по-малки цели, малки крачици към това, което искаме да направим, по-скоро бързаме да се почувстваме провалени като хора, които не стават за нищо и влизаме в т.н. автосаботаж: "И без друго не ставаме за нищо, и без друго наруших диетата, като го изядох този бонбон, хайде сега да изям и баклавата”, допълни психологът.
.


"За да избегнем депресивните състояния трябва да бъдем малко по-емпатични към себе си. Това, че не сме успели да случим голямата промяна просто с една засилка и с един грамаден скок, не означава, че не сме в състояние последователно, систематично и с ясен фокус да постигаме целите, които сме си поставили".


"Най-важно е да дадем яснота на нашите цели, какви са те, да ги преживеем в главата си и да си представим какво би било ако сме постигнали тези цели. Оттам нататък трябва да си дадем сметка каква ще бъде първата ни стъпка и кога трябва да направим тази първа стъпка, ако може още днес".


.

"Иначе колкото повече физическа активност има, която е приятна за нас, например разходки в парка или сред природата, нищо, че е студено, толкова повече подкрепяме тялото да излезе на страната на живота, да излезе от депресивността, от тази минорност на настроението".


.


"Януари е по-тежък месец от психологическа гледна точка и затова, че няма достатъчно слънце, зимата е започнала отдавна, празниците са отминали."


.

"Колкото повече имаме слънчева светлина, доколкото е възможно, колкото по-здравословна е диетата ни, повече смях, добри преживявания, автентично, дълбоко свързване с хората, на които държим, на нашите приятели, толкова по-възможно е да се измъкнем от лапите на лошото настроение", подчерта Димитрова..

"Другото, което е характерно за живота по принцип е, че има пикове и спадове. Когато сме в едно еуфорично състояние, което е предпразнично, купуваме подаръци, украси, нормално е този пик на емоции да се изрази в обратната скала".


Когато имаме пик на емоцията е нормално след това да имаме спад и това е опит на системата да се отрегулира. Защото “позитум”, не означава задължително положително, означава да възприемаме живота в неговата цялостност, в това пулсиране между плюса и минуса. Въпросът е колко дълго оставаме в минуса и колко надолу е този минус, т.е. трябва да се научим да отрегулираме собствените си емоции, преди те да задълбаят така, че да имаме нужда от помощ, някой да ни измъква от тези състояния.", обясни психологът.

 

Елена Димитрова-Ангелова е магистър-психолог, хипнотерапевт, EMDR практик и гещалт консултант. Създател е на сайт за подкрепа и помощ на двойки с репродуктивни проблеми https://mechtazabebe. com/, водещ е на тренинги и семинари и на индивидуални психологични консултации.
 

Констанца Илиева

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 4| 29853 |15.12.2022 Окончателно! Делян Добрев загуби делото ”Кумгейт” срещу Елена Йончева . 0| 3979 |15.07.2021 Елена Йончева от последното заседание на комисията LIBE . 14| 7472 |07.04.2021 Социологът Б. Димитрова: Има два сценария за действие на Слави Трифонов. . 14| 5612 |30.03.2021 Боряна Димитрова, ”Алфа рисърч”: Протестният вот е ”еластичен”, не всичко е прeдрешено

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads