Циганският проблем – генетика или life-long learning?
В същото време Европейската комисия не спира да призовава пет страни от Централна Европа, сред които и България, да направят повече за ромите, за да изпълнят националните цели за намаляване на бедността. От Европа не спират да ни напомнят, че членовете на ромското малцинство са европейски граждани като всички други. Тук веднага изниква въпросът как ги приемат, когато тези европейски граждани решат да ги навестят, но това е друга тема.
По актуалната тема за ромското „включване” еврокомисарката по правосъдието Вивиан Рединг обяви: "Зная, че интеграцията не е популярна, но е необходима. Ромите са европейски граждани и държавите членки са длъжни да спрат тяхното изключване". И посочва няколко положителни примера за интеграция - румънското правителство, напр. е разкрило 150 000 места в програми за обучение в училища, университети и професионално развитие.
Какво са правили българските правителства? Ето, държавата е приела голям брой документи за интеграцията на ромите:
-„Рамкова програма за интеграция на ромите в българското общество“ (1999);
- „Национален план за действие за по-нататъшно прилагане на Рамковата програма“ (2003-2004); „Стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства - 11.06.2004 г.“ „Национален план за действие за изпълнение целите на "Десетилетието на ромското включване (2005-2015)".
- План за действие за изпълнение на Рамковата програма за равноправно интегриране на ромите в българското общество за 2006 г. - документ с посочени точни суми за харчене и изпълнители. В този план има голям брой насочени към ромите мерки, включително 1 650 000 лв. от бюджета на Националния план за действие по заетостта за Национална програма „Ограмотяване и квалификация на роми” - Приет с РМС от 26.02.2006 г.
и т.н, и т.н....
Експертът Русана Бърдарска, която работи в ЕК в Брюксел каза за Фрогнюз, че „ромската култура и нейното социално конструриране се отличават със силна колективна идентичност и контрол. Ромите не само ходят родово на лекар и живеят по 3-4 поколения заедно. Един от основните елементи в ромската култура е тоталният контрол върху женската сексуалност и плодовитост, 12-13 годишните булки се продават, противозачатъчните средства се считат за атрибут на проститутките. Същевременно някои ромски общности, защото има значителни разлики между различните ромски общности, нямат морални задръжки и приемат проституцията, дори сред децата. Представата за “ние” и чуждия на общността е много силна. Всеки, който се отклони от законите на общността, упражнявайки някакъв по-индивидуализиран избор относно образование, семейство, професия, трябва да приеме цената на социално изключване...Ромите не могат да участват в производството на национален продукт, защото са трайно безработни. Те са трайно безработни, преди всичко защото нямат образование и професионални умения, и чак след това, защото са дискриминирани. Иначе трябва да си оспорват конкурентно с комшиите българи един доскоро стагниран и оскъден пазар на труда, който иска професионални умения и дава малко пари. Те нямат образование и професионални умения, защото не са посещавали учебни заведения навремето и защото държавата не инвестира в life-long learning в настоящето - не само за ромите, но и за всички. Ромите не са посещавали учебни заведения, защото са били бедни, защото са имали проблеми с езика, защото са били сегрегирани в отделни училища с ниско качество на образованието, но и защото образованието не е първостепенна ценност за тях, както за комшиите българи, и просто са преставали да ходят на училище, за да се заемат с други, по-“смислени” неща...
Вместо да обявяваме Европа за лицемерна, трябва да проумеем, че социалният проблем си е наш. И чака наше решение. Защото ние живеем и ще живеем с ромите. С все повече роми (и все повече пенсионери). В споменатия доклад на Европейския парламент се казва още нещо: “Присъединяването на България към ЕС не е някакъв самодостатъчен край... икономическата, политическата и социалната реформа е положителна сама по себе си и би трябвало да доведе до по-голям просперитет и до по-високо качество на живота за всички български граждани”. Простичко, даже банално, но е добре да вникнем в това, убедена е Бърдарска.
На по-различно мнение е обаче Костадин Костадинов, историк и етнолог. За Фрогнюз той заяви: „Глупаво е да се твърди, че циганите имат генетично заложени различия с другите култури и народности. Диспропорции има между отделните цигански етнографски групи. Някои от тях са толкова добре интегрирани в българското общество, че на практика са се асимилирали доброволно в средите на българския етнос. Такива са т. нар. стари българи в Североизточна България. Други, като копанарите, са в процес на българизация, който е на път да приключи в рамките на следващите едно-две поколения. Трети, основно циганите-мюсюлмани (т. нар. миллет) не желаят интеграция в българската народност, а в турската. Всяка една от тези групи е различна спрямо останалите, и то до такава степен, че те вече на практика са отделни народности - едните са българоезични християни, а другите са тюркоезични мюсюлмани. Съответно, почти всички негативни характеристики, характерни за циганите, могат да се отнесат основно към групата на миллета. А прогнозата на социалния антрополог Харалан Александров, че гетото ще ни превземе до 10 години, е почти напълно вярна. От 2007 г. броят на новородените българчета е по-малък от 50% от общия брой на новородените в страната. Следователно след 18 г., към 2025, или след 12 години, това поколение - на небългарското мнозинство - ще бъде доминиращо в страната ни. Противодействие в толкова кратки срокове може да има само механично - чрез заселване на българи в България. Нашата нация изчерпа всичките си вътрешни демографски резервоари, но има два последни източника навън - това са нашите емигранти, които надхвърлят 1 млн души, и традицонната българска диаспора в страните от бившия СССР, която е около 500 хил души. И двете общности са заплашени в различен срок от асимилация и затова ако не ги върнем обратно, ще ги загубим безвъзвратно. Апропо, ако не направим и невъзможното да ги върнем, ще загубим безвъзвратно и държавата си. След 2025 г. тя просто няма да е българска вече.
А що се отнася до това как циганското дете може да се приобщи ефективно към учебния процес, това може да стане чрез прилагане на Закона за народната просвета. Той е ясен, категоричен и императивен, но просто не се прилага. Аз обаче бих добавил и една допълнителна мярка - всички деца, които не посещават училище, да бъдат отнемани от родителите си, които да губят родителските права върху тях. Никой няма право да убива бъдещето на децата си, като ги лишава от образование. Без значение дали е циганин, българин или турчин”, заключава Костадинов.
Ето тук двамата експерти срещат мненията си. Сигурно защото усещат (както впрочем и всички ние), че обратното броене е започнало. И че ако ние не се заловим за решението на проблема, няма кой да го стори вместо нас. Гените са си гени, но при тях има и мутации, които водят до създаването на нови белези или до промяна на старите. Точно това му трябва на нашето общество...
Фрог Нюз
(разговор Русана Бърдарска по темата четете в рубриката "Интервю")
Моля, подкрепете ни.