Таен доклад на БСП за скандалния пътен шеф Веселин Георгиев
През изминалите 160 дни от назначаването на Веселин Георгиев за изпълнителен директор на ИА "Пътища" могат да се направят следните изводи за професионалната му подготовка:
- пълна липса на професионална компетентност по техническите въпроси и ограниченост като ръководител;
- Непознаване на основните задачи и неспособност за правилна кадрова преценка на личния съства - работа в екип и организиране на дейността на агенцията;
- Невъзможност и липса на способност за стратегическа оценка върху приоритетите и способност за определяне, възлагане и контрол на задачите;
- Отсъствие на способност за задълбочена оценка на актуалната обстановка, липса на потребност за разясняване и обсъждане на решенията и неспособност за привличане на съмишленици по реализацията на основните цели.
По отношение на морално - етичните качества се открояват следните недостатъци и слабости:
- Демонстрира непогрешимост, не зачита чуждото мнение и налага желанията си независимо от възможностите за тяхната реализация при очевидно ограничени интелектуални способности;
- Презира подчинените си и притежава мнение за себе си, което го извисява, предвид фактора "служебно положение и възможността да уволнява". Счита, че съдбата на останалите зависи от него особено ако пожелае да използва предоставените му доноси за всеки от интиганти като Милош Поцков - главен секретар на агенцията и корумпираната личност /!?/ запазена от сегашния министър Гагаузов като негов съветник - Велико Желев /, предишният изпълнителен директор на ИА "Пътища";
- Използва явна демагогия, като се обявява за единствения праведен "закрилник"на държавните интереси срещу останалите "крадци и мафиоти", облечени с държавна власт Притежава изключителната "дарба" да отблъсква всеки подчинен, влязъл в контакт с него, като насажда чувства на страх и постоянна вина у подчинените, поради неспособността им да прозрат и реализират "гениалните идеи" на началника. Създава атмосфера на незаинтересованост, нежелание за работа и безразличие от резултатите. Постоянно обяснява, че зад него стоят Първанов, Станишев, Гагаузов и някои мастити и известни "босове" от бизнеса. По този начан на втълпяване колко е велик и как го подкрепят, той отблъсква хората от линията на тройната коалиция и утре да не се чуди някой защо гласува за други, а не за тези които в момента управляват, защото хората се надяваха на някаква промяна, а се запази грубата корупционна схема на Церовски и дори се разшири в лицето на В. Георгиев-В. Желев-А. Гагаузов. Това статукво отблъсква хората, които се надяваха на някаква промяна, а се създаде още по - страшна окорупционна среда.
През изминалия период какво постигна Веселин Георгиев в ИА "Пътища":
- създаде допълнителне хаос в обърканите и затормозени връзки между структурните звена по вертикала и хоризонтала. При предишното ръководство за да се получи отговор на по дадан въпрос, трябваше да се подпишат мининум 7 експерти по вертикала от централно управление. Така за месец - два можеше да се получи отговор, ако Велико Желев реши да удостои с внимение въпроса. Сега е запазена същестуващата форма на процедиране, допълнена със строги правила. Има разместване на старите експерти по нива и отговорности, без право да дават становище, преди да са го съгласували с Веселин Георгиев. Понеже съществува "страх от диалога" с него, а и той самият не може да вземе решение, в повечето случаи липсват отговори и всеки се оправя както може. А ТОЙ има право да наказва по - късно, както реши, като се отмята от пъвоначалните си устни разпореждания;
- В кадрово отношение цетралното управление запази като ръководен състав същите експерти, без реални права и възможности да придвижват многобройните задачи, стоящи на дневен ред. С всеки изминал ден липсата на ясна перспектива и професионален климат убива желанието за съпричастност и стремеж за усъвършенстване на кадрите. Присъствието на двама неадекватни заместници прави работата тежка, а работното място неприятно;
- Не обръща внимание на проблемите и пораждащите ги причини в дейностите по ремонт и поддържане и ремонт на пътищата. Вместо задълбочен анализ и предложения за изход от натрупвания ежегоден преразход на средства за дейностите през последните години, обвинява ръководството по места в некомпетентност и умишлено вредителство. Няма съвещание, на което да не се чуе освен: " Вие не работите както трябва, обслужвате фирмите и вредите на държавния интерес....."Завзели сте цялата власт и диктувате условията, харчите пари без качество. Но АЗ ще ви накарам да работите, както трябва ....да кърпите с асфалт!... Вие не знаете колко много АЗ знам за вас, затова който не иска да работи с мен ще си отиде. АЗ съм богат и не ми пука"...и пр. подобни.
Той вече е богат, защото фирма "Биндер" - Сливен, на която е бил един от собствениците до 31 декември 2005 г. , в момента неговият брат Емил получава държавни поръчки с мними търгове и конкурси. По този начин фирмата спечели обекта "Елена - Твърдица", за 36 млн. лв. и то за затворен път през по-голямата част от сезона. През зимата минават по 5-6 леки автомобила дневно. Затова, че неговата фирма "Биндер" не беше първоначална класирана на първо място и за неизпълнение на това разпореждане беше уволнен шефът на ОПУ-Велико Търново инж. Иван Тодоров. Другите фирми са декласирани, например заради място на подпис не по-нагоре, а по-надолу на листа и други несъществуващи пропуски. Път "Нова Загора - Гурково" - 20 км. рехабилитация е даден без търг на същата фирма. Поръчката е 15 млн. лв., взета е без необходимите проекти и много други нарушения. В индивидуалните разговори, вместо за проблемите се оказва, че той няма време да слуша проблеми, ами се интересува "От колко години си директор и защо косата ти е бяла!!"
Много бързо може да се установи какви средства са необходими ежегодно за отделните дейности, къде, кога и дали реално е направен преразход и къде има некачествени разходи, вместо да се генерализира.
- Унизителното и непочтително отношение към директорите на регионалните дирекции - областните пътни управления, пречи на работата. Липсата на директен контакт, желание за обсъждане и решаване на възникналите тежки проблеми отблъсква и изолира оорганизационните структури. Изолираните разговори не водят до решение, а до отхвърляне на проблема и безизходица на този, който го е поставил. Иззети са са голяма част от правата и са ограничени действията на регионланите директори. Прекоремерната централизация на власт пречи за създаване, поддържане и развитие на качествен регионален кадрови ресурс. Многократно дублираният контрол върху дейностите го формализира и за оперативно възлагане и извършване на задачите. Задълбочава се изолацията, а незаинтересоваността на ръководството на агенцията от регионалните проблеми при ограничен финансов ресурс и управленски обхват прави местните ръководители безпомощни.
В резултат на гореизложените безпрецедентни и нагли действия, вкючително и демонстративно късане на фактури и еднолично анулиране на търгове, бе наложена занижение на разходите за зимно поддържане на пътищата. Бяха ограничени договорените права на изпълнителите за работите по текущ ремонт и зимно поддържане. Наложените рестрикции доведоха до хаос, объркване и провал в организацията. Некомпетентното и лишено от всякаква логика решение доведе до незначителни иконномии, но до значителен хаос и жертви по пътищата. То се дължеше на неадекватни решения и естествено негативни пооследици за регионалните дирекции.
Продължава хаосът с дължимите актуализации на цени за извършени работи. Запазеното статукво от времето на Велико Желев стана още по - страшно при Веселин Георгиев. Комисионни се дават веднъж при спечелване на търг, а след това на вяко плащане по 25 % от актуваната фактура. Това е невиждана корупция и то във времето, когто се борим срещу корупцията и за прозрачност в изпълнение решенията на Европейската комисия при усвояването на европейските фондове.
В пълен разрез със световните тенденции, създадените и въведени вече указания за провеждане на нови процедури на обществени поръчки, с предмет "текущ ремонт и поддържане на републиканските пътища" ще отдалачават ценово българските фирми от еврпопейските стандарти, ще снижават качеството и ще усложняват взаимоотношенията Възложител - Изпълнител.
- Извършена е неравнастойна замяна на три мезонета и три декара земя в курорто "Св. Константин и Елена" - град Варна, намиращи се на първа линия и собственост на агенция "Пътища". Срещу тях държавата взема къща, работилница и 7 дка двор в село Старо Оряхово / на 40 км. от морето/, собственост на "Пътстрой" - Варна, който е под контрол на бившия шеф на агенция "Пътища" Велико Желев. Щетите за ИА "Пътища" са за 350 000 лв. По този начин, ставайки частна собственост, мезонетите и земята в курорта се разделиха между Веселин Георгиев, Асен Гагаузов и Велико Желев;
- По договорка между бившия и настоящия шеф на агенция "Пътища" Велико Желев, който настоящ съветник на министър Асен Гагаузов, фирми изкупуват на безценица земята около магистрала "Марица", която след това се продава на многократно по-високи цени на агенцията;
- Бивайки евангелист, Веселин Георгиев е превърнал стаята за почивка до кабинета си в молитвен дом. Имало е случаи в които е прекъсвал срещи или оперативки, за да се помоли за "успехи в начинанията си";
- Фирма "Биндер" Сливен изрвършва ремонт на първия етап на прохода "Хаимбоаз" в съдружие с "Пътни строежи" Пловдив, истинският собственик на която е Васил Божков. Оттогава датират и дружеските отношения между тях, които при сегашното управление, с появата на Асен Гагаузов и Веселин Георгиев, достигнаха до тотално налагане на фирмите на Васил Божков в пътно - строителния сектор. Само през тази година /2007 г./ са сключени договори с фирмите му за 200 млн. лв., при общо бюджет на ИА "Пътища" от 300 млн. лв.
Същевременно е обявена война, която цели да бъдат унищожени всички досегашни традиционни играчи в пътното строителство. Методите за това са елиминиране от търгове, разпространение на злепоставяща информация и пряки заплахи към възложителите. Става дума за най-големите досегашни пътно-строителни фирми в страната: "PSI - Стара Загора, "Автомагистрали - Черно море" - Шумен, "Пътни строежи" - Велико Търново и други. Това означава, че на Веселин Георгиев е наложено силово да преразпредели пазара в областта на строителството, който се очертава неимоверно да нарасне със средствата от еврофондовете. Освен "Биндер" се лансират фирмите на Божков - "Мостстрой", Холдинг "Пътища", "Пътни строежи" - Пловдив, ИСА и т.н.
- Ускорено се приватизират останалите непродадени фирми от "Пътно поддържане" в страната, чрез подставени лица на "Биндер" и Васил Божков. Сменят се и директори на областни пътни управления, при които има заложени повече средства за пътно поддържане, с оглед гарантирано спечелване на търговете;
- Братът на Веселин Георгиев - Емил, е получател и посредник на комисионите след провеждането на всеки търг. Той организира и кадровите промени на непослушните или неудобните пътни директори на областни пътни управления - Стара Загора, Велико Търново;
- От продажбата на винетки Веселин Георгиев е взел и разделил "нагоре" 2х100 000 долара от "ДЗИ Банк" и "Нове холдинг";
- Официалната миза на комисионите за български и чужди фирми, искани от брата на Веселин Георгиев, е между 8 и 12 % от стойността на търга;
- Умишлено се забавя договорът за магистрала "Люлин" за 133 млн. евро за да се договорят комисионите с турската фирма М.А.Р.- Взаимоотношения с фирмите на Васил Божков по програмата на ИА "Пътища": Магистрала "Марица" - "Пътни строежи" - Пловдив - 100 млн. лв., "Мостстрой" - 28 млн. лв. Няма проведен търг, а е направен анонс към договор от 1992 г.
ЛОТ № 8 - Русе - Холдинг "Пътища" - 10 млн. евро; ЛОТ № 5 - Коритна - Севлиево- Холдинг "Пътища" - 16 млн. евро; път "Дупница - Даскалово" - фирма ИСА.
По нареждане на Веселин Георгиев, от ЛОТ № 7 "Разград - Шумен" е елиминирана "Автомагистрали - Черно море" и печели четвъртият участник в търга - "Инстройинженериг" - Варна. Фирмата, която се контролира от Велико Желев, го преотдава на първия срещу 400 000 евро!!!!
Създалата се ситуация в агенция "Пътища" е наложила чадър над дейността на Веселин Георгиев от страна на Асен Гагаузов. Министърът реагира яростно на всеки опит за забележка към работата на ИА "Пътища". Това показва, че той е изпаднал до пълна зависимост и не желае да вземе мерки за решаване на проблемите.
Мерки не желае да предприеме и вътрешният министър Румен Петков, който знае и е против тези нарушения. Той обаче не иска да влезе в конфликт със собственика на "Нове холдинг" Васил Божков, с когото са в близки отношения.
При така сложилите се обстоятелства се счита, че ощетените и потърпевшите от работата на Веселин Георгиев се чувстват изоставени и незащитени. По тази причина, през месец юли тази година ще предостяват събираната от тях информация за корупционните практики на медиите, до посолствата на САЩ и страните - членки на ЕС и представителството на България в Брюксел. Смята се, че Главна прокуратура не е в състояние да защити интересите на ощетените и всички фирми, на които Веселин Георгиев е обявил война и изпълнявайки поръчка на Божков да изтласка от строителния бизнес.
Справка за премиера Сергей Станишев относно назначаването
на Веселин Георгиев за шеф на Агенция "Пътища"
Извършената кардова промяна в Агенция "Пътища", свързана с назначаването на Веселин Георгиве за изпълнителен директор вече има определена обществена оценка, която е негативна и пряко се свръзва с авторитета на министерството и БСП в управлението на страната.
- Налице е все по-утвърждаващо и разширяващо се мнение сред кадрите и колективите на агенцията за проява на "твърда и абсолютно гарантирана некоппетентност на работа" по отношение на системата "Пътища". Ръководството на агенцията се свежда като стил и метод до равнище на малка частна фирма. След среща с чуждестранни представители от същите е споделено, че в срещата е "проявена арогантна непомпетентност". Открояване на очебийно непознаване на проблемите в медийните изяви.
- Свързано със стила на работа впечатлява неумението за работа с хора, проява на невъзпитание в отношенията с колегите. Некомуникативен. Стилът му допринася за стресиране на хората, до избягване на служебни контакти и съответни проблемни докладвания. Препарирал е изпълнителските кадри. Налице е страх за питане.
Недостатъчно вникване в спецификата и проблемите на дейност на фирми и пътна администрация. Прибързаност във вземане на управленски и кадрови решения. Опит за ограничаване на оперативната самостоятелност в работата със структурите, водещи до създаване на проблеми и настроения. Отсъствие на лични управленски контакти и колективите. /На първа оперативка обявява, че е дошъл "за да ви оправя", " да въведа ред", "аз съм достатъчно богат"," какви са тези пенсионери тук?"и др. подобни/;
- Уволнения с неиздържан кадрови почерк - Велико Търново, Пазарджик, Враца, Благоевград, Кърджали, Стара Загора, Пловдив, София - област. Новоиздигнатите кадри в преобладаващата си част са без опит в системата на пътищата или без специалонст / Велико Търново, Пловдив, София- област, Пазарджик/;
В София - област е направен опит за кадрова промяна на утвърден в системата на пътищата ръководен кадър - инж. Васил Бонински с лице без специалност и неизрядни документи за назначаване. Понастоящем към инж. Бониннски се проявява арогантност /игнорира го като ръководител и работи служебно със заместника му/. Не се издават пълномощни и пряко се затруднява и ограничава работата. Предлагат му се пет заплати за доброволно напускане. На 23 юни / 2007 г./ са назначени 10 търга, но за целта не се представят на инж. Бонински необходимите документи и провомощия по организацията им.
Във Велико Търново дисциплинарно е уволнен директорът на Областно пътно управление инж Иван Тодоров. Счита се, че в основата е проява на лично отношение, свързано с отдаването на търг на пътя Елена - "Твърдица"с инвестиция от 38 млн. лв. и спечелен не от фирмата с участие на Веселин Георгиев, а от друга строителна фирма.
- За Веселин Георгиев се знае, че е завършил МГУ - специалност "Проучване и разработка на полезни изкопаеми" през 1992 г. Работил е на кариера. Собственик на фирма. Свързан е с пътно-строителната фирма "Биндер" - Сливен. Говори се за дружески отношения и ортаклък с бившия изпълнителен директор на Агенция "Пътища" Велико Желев. Счита се, че е налице силно взаимно влияние и взаимоотношения по отношение на търговете.
За изплащането на фактури със стара давност Веселин Георгиев иска 12 % комисиона.
Понастоящем проявява интерес към парцеларните планове, удостояващи собствеността на земята от северната дъга на околовръстния път на София, където предстоят отчуждения и компенсации, свързани с предстоящи мащабни строителства.
- Откроява се линия на концентриране на прекалено голям финансов ресурс, свързани с основни дейностти от страна на агенцията. Маркировъчна дейност в обем на 1 млн. кв метра.
- Линия на обграждане на приятелски кръг - зам.-директор по инвестициите Пирин Пенчев, Живко Недев, зам.-директор по поддържането, бивш директор от Ямбол, за когото се знае бившата му ангажираност със СДС.
- В ръководната дейност не се откроява с партийни пристрастия. Подчертано религиозен - адвентист от Църкавата на Седмия ден. Много често си служи с изрази от типа:" Каквото Годпод каже", Каквото Господ отреди", " Дано Господ да ни помогне".
- Нередовно изплащане на фактури и работа с неосъвременени цени. Толериране в изплащането на отделни фирми.
- Закупуване на 40 автомобила за КАТ
- Неприключено участие в лични фирми
- Изразява се мнение за нецелесъобразност от кадрова промяна в ръководството на Агенция "Пътища"
Магистрала "Марица"
- Прави анекс по договор от 1992 г., когато фирмите "Пътни строежи" и "Мостстрой" са били държавни". Договрът е до километър 117, а проектът е до километър 114, което е с 15 млн. лв. повече. Парите за аванса от 12 млн. лв. са от други обекти.
Моля, подкрепете ни.