Правителството предлага промени в редица данъци
Облекчението да се ползва от родителя, на когото са предоставени родителските права в случаите на развод и само ако този родител няма достатъчно доходи, облекчението може да се ползва изцяло или частично от родителя, на когото не са предоставени родителските права, предвиждат промените.
Същото правило ще важи и за случаите, когато родителите нямат сключен брак.
Предвидена е и изрично уредба за възстановяване на ползвано данъчно облекчение в нарушение на закона в посочените по-горе два случая. Данъчното облекчение за деца и за деца с увреждания се ползва при условие, че другият родител няма да ползва намалението за съответната данъчна година.
В практиката често се констатират случаи, при които родителите, на които не са предоставени родителски права, ползват данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания чрез работодател или с подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ, без да уведомят другия родител и по този начин го лишават от възможността да прилага съответното намаление, пише в мотивите към законопроекта.
С промените в закона се въвежда и нова глоба или санкция, при непредставяне или непредставяне в срок на информация и данни към НАП. Причината е, че своевременното попълване на информационните масиви и системи, за целите на предоставяните от НАП електронни услуги и с оглед изпълнение функциите на НАП в областта на прилагането и контрола на данъчно-осигурителното законодателство и събирането на публичните вземания, е от особено значение за използването им.
В Закона за данък добавена стойност е предвидено, когато стоки и услуги се предоставят от автомати на самообслужване, сумата ще се изписва на екрана, без да се издава касова бележка. Изключение обаче ще има за услуги по обмяна на валута.
Във връзка с навлизането на нови съвременни технологии в сферата на търговията с горива е предложено при регистриране и отчитане на продажби в обекти за търговия/зареждане на течни горива чрез фискални устройства, вградени в автоматите на самообслужване фискалният бон, регистриращ продажбата да може да се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ, пише в мотивите към проекта.
Други промени касаят малките предприятия, като те ще могат да ползват специалните режими за регистрация по ДДС. Това ще важи за малки предприятия, установени на територията на страната, така и за тези на територията на друга държава членка.
Към момента малките предприятия могат да се ползват от освобождаване от задължението за начисляване на ДДС (освобождаване) до прага за регистрация само ако са установени в страната. В резултат на това, тези, които извършват сделки в други държави членки, в които не са установени, трябва да се регистрират и да изпълняват задълженията по ДДС (подаване на периодични справки-декларации за ДДС, издаване на пълни фактури, сметка за ДДС и т.н.) във всяка държава членка, в която е дължим ДДС. Това оказва отрицателно въздействие върху конкурентоспособността на вътрешния пазар за дружества, които не са установени в държавата членка, в която е дължим ДДС, в сравнение с установените там, пише в мотивите.
Промените ще позволят на данъчно задължените лица, установени в страната, да не облагат с ДДС доставките на стоки и услуги, извършени в държави членки, в които не са установени, и да се възползват от опростени задължения по ДДС, при условие че техният годишен оборот в някоя от тези държави членки не надвишава националния праг в съответната държава членка и при условие че годишният им оборот в Съюза не надвишава от 100 000 EUR.
С цел намаляване на административната тежест за гражданите са предложени мерки за въвеждане на „Стартиране на бизнес“ и „Закриване на бизнес“. С предложението се намалява срока за проверка за регистрация от 14 дни на 7 дни. Предложени са промени в начина на заявяване пред Агенция по вписванията за продължаване на регистрацията по ДДС до момента на заличаване в Търговския регистър. Така процесът ще бъде аналогичен на този по регистрация по ЗДДС, при който потребителят има възможност да заяви желание за регистрация по ЗДДС още в Агенция по вписванията.
В Закона за корпоративното подоходно облагане се предлага да отпаднат разпоредбите, които са били свързани с издаването на ваучери за храна на хартиен носител, тъй като хартиените ваучери отпаднаха от 1 юли 2024 година.
Промени има и в Закона за акцизите и данъчните складове. Въвеждат се ясни дефиниции на течностите за електронни цигари, които съдържат или не съдържат никотин. От министерството на финансите ясно посочват, че няма общоевропейски правила в тази посока, но се цели по-голяма яснота при данъчното облагане.
Моля, подкрепете ни.