Реклама / Ads
0| 1657 |10.03.2025 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Кариерата в авиацията става все по-привлекателна за жените

.
В София се състоя първата конференция „Жените в авиацията – устойчиво развитие и привличане на кадри”
 

Жените в авиацията –гражданска и военна, стават все повече като избралите този професионален път са категорични, че работата им е не само отговорна, но и вдъхновяваща. Затова е и привлекателна за млади момичета, които мечтаят да са пилоти или ръководител полети. Домакин на форума бе Държавно предприятие

 

„Ръководство на въздушното движение” (ДП РВД – BULATSA), а в него участваха представители на: РВД; Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА); Военно въздушните сили на България (ВВС); авиокомпания „България Еър“ и други компании от гражданската авиация; СОФ Кънект – операторът на летище „Васил Левски“ – София; Евроконтрол – службата, която контролира полетите над Европа и много други.

 

Целта на конференцията е да популяризира постиженията на жените в българската авиация, предизвикателствата, пред които се изправят, както и да ориентира млади хора към тази професия.

 

Статистиката сочи, че за 2024г. трафикът над България е постигнал рекорд за последните години – над един милион прелитащи самолети. Обслужват ги 328 ръководители на полети като жените са  повече от 40. Скокът на броя на полетите изисква увеличаване на кадрите както у нас, така и на европейско ниво. Беше изтъкнато, че през следващите 20 години на Европа ще са й нужни 140 000 пилота, 600 000 авиационни техници и др. От РВД подчертаха, че сред приоритетите на компанията е привличането на студенти от трети и четвърти курс, които отрано да бъдат ориентирани към професиите в авиацията. Стефания Николова- Цанкова, представител на

 

Евроконтрол, добави, че работеща европейска практика е запознаването с професиите в авиацията да се прави
сред гимназистите от горните класове.

 

От РВД припомниха, че кандидатите за Ръководител на полети трябва да са на възраст до 30 години, да имат бакалавърска степен и да владеят отлично английски език. Те преминават многостепенно обучение –теория и практика като в продължение на 10 месеца работят в залата за управление на полетите с личен ментор. Търсят
се и хора с инженерни специалности, за които няма възрастово ограничение. „Ролята на менторите е изключително важна – те учат, но и постоянно се учат” заяви Иван Илиев –ръководител на полети и началник на отдел „Програми и стратегии” в BULATSA. Той е обучавал Тереза Михайлова, която сега работи в Евроконтрол.

 

Двамата разказаха за общия път, който изминават новопостъпилите и техните ментори.

 

„Полагаме усилия, за да можем да представим професията пред повече дами -да разберат за условията за кандидатстване и да се присъединят към нашия екип. Професията е престижна, интересна, добре платена“, разказа Камен Йорданов, началник на отдел „Авиационен учебен център“ в РВД. Той съобщи, че предстои
пълно обновяване на залата за управление на полетите, за да стане една от най-модерните в Европа.

 

Пред участниците на форума за своя път разказаха Бетина Дикова, която се е обучавала за боен пилот, но е избрала пътя на ръководител на полети в гражданската авиация, както и Десислава Димитрова, която е завършила НАТФИЗ, но впоследствие решава да премине обучението и вече от няколко години се грижи за
обслужването на въздушния трафик над България.

 

Около 38 % от всички служители на СОФ Кънект – операторът на летище „Васил Левски“-София, са жени, разказа Антоанета Стоянова, директор „Устойчиво развитие“ в компанията. По думитеѝ 40% от ръководните позиции в компанията се заемат от дами.

 

Статистика предостави и Анелия Маринова, първата жена - директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“. Тя посочи, че в дирекцията броят на служителите е 124, от които 59 жени. Маринова съобщи и интересен световен факт: най-много жени пилоти има в Индия -13%.

 

Подполковник Светлана Горанова от Военновъздушните сили сподели своя опит и разказа каква е ролята на жените във ВВС. Тя припомни, че през 2025г. се навършват 30 години от първия прием на жени във Военновъздушните училища за нуждите на военната авиация.

 

За работата си разказа и Златина Батищева, втори пилот на самолет „Еърбъс“ А220 в авиокомпания „България Еър“. Тя посочи, че от над година и половина лети на такава машина и допълни, че е била част от екипажа, доставил един от седемте нови самолети на компанията, прелетял от Канада до София с 10-часов полет.

 

Огромната роля на изграждането на ефективни партньорски тношения на РВД на местно и европейско ниво подчерта Александра Свракова - експерт в дирекция Европейски програми, проекти и стратегии в BULATSA. Тя изтъкна успехите до момента при прилагането на политиките за равнопоставеност и приобщаване с цел конкурентноспособност на сектора.

 

Участниците във форума решиха конференцията да стане традиция и да се провежда ежегодно в навечерието на Международния

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 2874 |07.03.2025 Важно за всички: Задава ли се вдигане на данъци . 0| 3389 |06.03.2025 Вижте срещу каква сума може да си купите къща около София . 0| 2503 |06.03.2025 Google тества AI версия на своята търсачка . 2| 3482 |07.03.2025 Защо шопингът в Камбоджа е толкова добър?

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads