0|
4974
|31.05.2010
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
КЗК против минималните защитни цени
Определянето на минимални защитни цени не е целесъобразна мярка. Това е становището на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изразено по повод направеното предложение от Регионалния съюз на хлебопроизводителите и сладкарите в Монтана за административно определяне на минимална защитна цена на масовия хляб.
Сановището на КЗК е поискано от Министерството на финансите във връзка с изпълнението на една от антикризисните мерки на правителството.
В нито едно от проучените 19 законодателства на проучените държави-членки на ЕС не съществува регулация на цената на масовия хляб, нито се предвижда въвеждането на такава регулация, посочват от ведомството.
Антимонополният орган смята, че приемането на минимална защитна цена би ограничило или елиминирало една от основните форми на конкуренция - ценовата, а това би довело до ограничаване на свободната стопанска инициатива и би засегнало значително интересите на потребителите. Резултатът от определянето на минимален праг на крайната потребителска цена на масовия хляб би бил подобен на резултата, който се наблюдава вследствие на забранено споразумение между предприятия за определяне на цените на този продукт.
Правото на конкуренция се противопоставя категорично срещу всяко изкуствено фиксиране на цени, което не е в резултат от естествения пазарен механизъм на търсене и предлагане, се казва още в позицията на КЗК. Това неминуемо води до ограничаването на конкуренцията между предприятията, до намаляване благосъстоянието на потребителите, а оттам и до значително засягане на интересите на цялото общество.
Комисията е на мнение, че въвеждането на единна минимална цена на хляба се явява излишно, тъй като ценовата регулация не би могла, сама по себе си, да гарантира постигането на определените цели. Идентифицираните проблеми на пазара на масов хляб в страната могат да бъдат преодолени посредством естествените саморегулационни пазарни механизми, нормативно установените контролни механизми по отношение на процеса на производство и търговия с хляб, както и чрез ефективно прилагане на действащите разпоредби на правото на конкуренция по отношение на участниците на съответния пазар.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads