0|
8315
|28.05.2007
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Малина Стратиева: Проблемите в туризма идват от липса на добра реклама и актуални закони
Все по-трудно ще става старите закони да уреждат новия тип отношения. Какъв е стимулът за хотелиера да инвестира, да се развива, за да може да отговори на европейските изисквания, когато държавата не прави нищо, за да поощри това развитие. Трябва да престане порочната практика хората да се нагаждат и да търсят начин да работят със закони, остатъци от предходни години, смята шефката на курорта.
Интервю на Даниела Георгиева
- Г-жо Стратиева, на прага на новия сезон ще ни разкажете ли какви са проблемите, с които се сблъсквате всеки ден по Черноморието и конкретно в Слънчев бряг?
- И този сезон един от основните проблеми, които спъват развитието на туризма в момента е инфраструктурата. Тя не отговаря на никакви международни стандарти и се оказва невъзможно да поеме капацитета от множеството нови хотели. Поддържането и ремонтите на градските и междуградски пътни мрежи е огромен минус в предлаганата туристическа услуга. Друг проблем – този с кадрите, които подготвят държавните ВУЗ-ове по туризъм. Очакваме най-после държавата да ограничи или облекчи данъците, за да даде възможност на туристическите компании и фирми сами да си произвеждат кадри, защото те най-добре знаят от какво имат нужда. Необходимо е образованието да бъде обвързано с реалния пазар на труда. Това дава двоен резултат – бизнесът ще има необходимите хора, младите пък ще знаят, че като учат, ще има къде да се реализират.
- Как влияе върху предлаганите услуги продължаващото застрояване на курортите ни?
- Изграждането на ваканционни имоти в Слънчев бряг през последните години не влияе пряко върху туристопотока или развитието на традиционния за комплекса летен ваканционен туризъм. То води до привличането на нов сегмент от пазара, на друг вид клиенти, които идват с друга мотивация. Така или иначе това води до пребиваването на повече хора в комплекса, което разбира се е положителна тенденция и спомага за развитието на всички съпътстващи туризма дейности. В последните години Слънчев бряг предлага два различни типа продукти, първият – почивка, предпочитана предимно от семейства или по - възрастна публика, и втория – един съвремемен огромен курортен комплекс, освен за традиционните семейни пътувания на европейците, но и за младежката публика на Европа.
- Тази година ще се повтарят ли до болка познантите ни проблеми от миналите години със строежи и бетони почти до самите вълни, разорани и унищожени дюни?
- През последните години по света, а и у нас се налага тенденция да се стои, да се разширява, да се изграждат нови, модерни сгради с цел да се повиши качеството на предлаганата услуга и това е част от развитието в световен мащаб. Ние в частност България не може да не бъдем част от този процес, защото тогава предлаганата от нас дестинация няма да бъде конкурентно способна. Многократно съм заявявала, че аз съм за строителството, но съм против начина, по който се прави. Не трябва да се извършват строително – ремонтни дейности по всяко време, особено в активния туристически сезон и на всяка цена, като в непосредствена близост до новоизградения обект инфраструктурата е унищожена и никой не поема отговорността за нейното възстановяване.
- Какво стана със събарянето на павилионите в Слънчев бряг и проблемите около това?
- Това са павилиони в к.к.Слънчев бряг-запад, които се намират на територията на Община Несебър, в близост до вече изградени и функциониращи обекти. В тази връзка още през април трябваше да бъдат премахнати. Целта на това забавяне е по възможност павилионите да функционират и този сезон, тъй като както всички знаем премахването, демонтирането или разрушаването под каквато и да е форма в разгара на летния сезон не е добра реклама и политика.
- През последните години усеща ли се отлив на туристи от някои държави, както и прилив от други страни? Кои са те?
- Забелязва се спад на немския пазар, който е лесно обясним с преливането на туристическия поток от една дестинация в друга. За сметка на това има ръст на пристиганията от Скандинавските страни, Великобритания, възстановяваме позиции на някои пазари, които бяхме изгубили напоследък.
- На какво се дължат тези тенденции?
- Слънчев бряг предлага различен тип почивка – един съвременен огромен курортен град, нов пристан, освен за традиционните семейни пътувания на европейците, но и за младежката публика на Европа. Нашето предимство в сравнение с останалите български курорти е мащабът на предлагането, изключително голямото разнообразие от атракции, заведения, дискотеки, барове и т.н. Едни от най – известните специализирани туроператорски фирми за младежки пътувания насочиха поглед конкретно към Слънчев бряг и планираха чартърни програми за 2006 година, което е безспорен успех. Това показва, че сме достигнали до сегмент от пазара, за който България е била непозната досега, а това във всички случаи означава ръст на пътуванията към Слънчев бряг и за следващия сезон. Принципно, както във всички останали сфери на предлагането, така и в туризма, изискванията на клиентите или на туроператорите, като техни представители по отношение на предлаганите услуги, стават все по - високи. От една страна това са изисквания към материалната база, за които с радост можем да кажем, че България и в частност българските черноморски курорти, поради процесите на напълно обновяване и ново строителство, изпълняват. Нашата материална база, изградена в последните няколко години, с право се признава за една от най - модерните в Европа, и за наше удовлетворение все повече и повече клиенти знаят това.
- В кои направления туризмът трябва да търпи развитие у нас? Какво трябва да се промени?
- От изключителна важност в това отношение е рекламата. В момента всичко, което се прави, е от страна на частните собственици. По простата причина, че те са вложили средства и очакват възвращаемост. Сега рекламата е оставена в ръцете на чужди туроператори. И се оказва, че на практика популяризиране на България като туристическа дестинация няма. Защото тези фирми се занимават единствено с препродаване на оферти. При това на парче, тъй като нямат цялостна визия върху туристическия продукт в даден регион. Няма стратегия, няма политика, няма закони. Нашата материална база, изградена в последните няколко години, с право се признава за една от най - модерните в Европа, но какво значение има това, като нормативната ни база-законите остават същите. Все по-трудно ще става старите закони да уреждат новия тип отношения. Какъв е стимулът за хотелиера да инвестира, да се развива, за да може да отговори на европейските изисквания, когато държавата не прави нищо, за да поощри това развитие. Трябва да престане порочната практика хората да се нагаждат и да търсят начин да работят със закони, остатъци от предходни години.
- България като дестинация достатъчно добре позната ли е в чужбина и каква е рекламата ни там? Каква е ролята на Държавната агенция по туризъм в тази посока?
- Една от най-популярните форми е участие в международни борси. Но българското участие на тези щандове за жалост е сведено само до това да информира чужденците, че има такава държава България. Турция например откупува щандове и ги предоставя безвъзмездно на частния бизнес. И така е правилно, защото колкото повече туристи влязат в страната, толкова повече данъци ще отидат в хазната.
В България вече години само пишем стратегия за развитие на туризма. И туризмът все е приоритет на всяко едно правителство. Иначе изработихме марка на страната – чудесно. Не че можем да познаем, че това е България, но това е отделна тема. Това ли беше най-важното?
В същото време на международни туристически борси се раздават материали с ужасно качество, пълни с огромно количество проспекти, от които само на 6 страници са представени черноморските ни курорти. И през цялото време се говори за развитието на така наречения културен туризъм. Не може според мен културата да се принизява до туризма. Културните паметници са и духовна ценност, национална гордост, и ако можеш да организираш те да бъдат посетени и от други хора, които да си платят, и с тези средства да ги поддържаш, нищо лошо. Но България не е нито Париж, нито Рим, нито Кайро.
Имаме прекрасна култура, но имиджът, който създава България, е точно свързан с черноморските курорти.
Държавната агенция по туризъм може да приложи идеята една част от солидните данъци, които плащат собствениците, да бъдат определени по специален ред като средства за тази реклама. В смисъл такъв, че да може да влияе при формирането на бюджета при разпределението на тези средства от туризма и да може да събира средства за неговата реклама извън пределите на страната. Трябва да си свърши работата по отношение на инфраструктурата, да се облекчи инвестирането в сферата на образованието, и да създаде адекватна национална агенция за реклама.
- Какви са сравнителните ни предимства пред другите дестинации? Защо туристите да предпочетат нас?
- Преди години нашият шанс беше в това, че за много от европейците ние бяхме нови, непознати, а човешката природа е така устроена, че хората винаги се стремят към нови, непознати места. Мисля, че успяхме и не пропуснахме шанса, които ни даде самото развитие на туристическите пазари. Умело използваме възможностите на прекрасна природа и богато историческо наследство, това в съчетание с добата материална база на европейско ниво, мисля, че е добро предимство.
- Развиват ли се съпътстващите атракции по морето? Какви развлечения се предлагат за привличане на туристи?
- Това е въпрос, на които трябва да отговорят концесионерите и Министерството на регионалното развитие и благоустройство. Това, което виждаме ние са унищожените дюни, бетонни плочи до самите вълни и мръсотия. Незнам дали това е атракция или развлечение и как точно по този начин ще привлечем туристите.
- Какви са прогнозите Ви за следващите две, три години по отношение на развитието на тази сфера?
- В международен план се е наложила една тенденция на петгодишен подем и петгодишен спад в туризма. България не е изключение от международните тенденции за цикличността в туризма, в момента страната ни се намира в 4-тата година на спад. Изхождайки от този факт важното сега е да успеем да задържим нивото от 2006-та, а това със сигурност ще е успех, отчитайки общия застой в международен мащаб на пазара на чартърните пътувания. Средната заетост на хотелите в този период определено отбязва занижаване, така че постигане на същите резултати като през 2006г. определено биха ни удовлетворявали, отчитайки общата международна ситуация. Положението допълнително се влошава от тоталната липса на реклама, особено в такъв важен момент. Специалните рекламни инструменти, като журналистически рейдове, издаване на рекламни брошури през месеците февруари и март с цел стимулиране на продажби само на дестинацията България, рекламни акции в международен план са задача на държавата, особено когато се говори, че туризмът е приоритетен отрасъл. В момента международно представяне на страната няма, поради лиспата на държавни органи, които да реализират тези задачи. Въпреки това лично аз съм оптимист и смятам, че ни окачва успешен сезон.
- Г-жо Стратиева, на прага на новия сезон ще ни разкажете ли какви са проблемите, с които се сблъсквате всеки ден по Черноморието и конкретно в Слънчев бряг?
- И този сезон един от основните проблеми, които спъват развитието на туризма в момента е инфраструктурата. Тя не отговаря на никакви международни стандарти и се оказва невъзможно да поеме капацитета от множеството нови хотели. Поддържането и ремонтите на градските и междуградски пътни мрежи е огромен минус в предлаганата туристическа услуга. Друг проблем – този с кадрите, които подготвят държавните ВУЗ-ове по туризъм. Очакваме най-после държавата да ограничи или облекчи данъците, за да даде възможност на туристическите компании и фирми сами да си произвеждат кадри, защото те най-добре знаят от какво имат нужда. Необходимо е образованието да бъде обвързано с реалния пазар на труда. Това дава двоен резултат – бизнесът ще има необходимите хора, младите пък ще знаят, че като учат, ще има къде да се реализират.
- Как влияе върху предлаганите услуги продължаващото застрояване на курортите ни?
- Изграждането на ваканционни имоти в Слънчев бряг през последните години не влияе пряко върху туристопотока или развитието на традиционния за комплекса летен ваканционен туризъм. То води до привличането на нов сегмент от пазара, на друг вид клиенти, които идват с друга мотивация. Така или иначе това води до пребиваването на повече хора в комплекса, което разбира се е положителна тенденция и спомага за развитието на всички съпътстващи туризма дейности. В последните години Слънчев бряг предлага два различни типа продукти, първият – почивка, предпочитана предимно от семейства или по - възрастна публика, и втория – един съвремемен огромен курортен комплекс, освен за традиционните семейни пътувания на европейците, но и за младежката публика на Европа.
- Тази година ще се повтарят ли до болка познантите ни проблеми от миналите години със строежи и бетони почти до самите вълни, разорани и унищожени дюни?
- През последните години по света, а и у нас се налага тенденция да се стои, да се разширява, да се изграждат нови, модерни сгради с цел да се повиши качеството на предлаганата услуга и това е част от развитието в световен мащаб. Ние в частност България не може да не бъдем част от този процес, защото тогава предлаганата от нас дестинация няма да бъде конкурентно способна. Многократно съм заявявала, че аз съм за строителството, но съм против начина, по който се прави. Не трябва да се извършват строително – ремонтни дейности по всяко време, особено в активния туристически сезон и на всяка цена, като в непосредствена близост до новоизградения обект инфраструктурата е унищожена и никой не поема отговорността за нейното възстановяване.
- Какво стана със събарянето на павилионите в Слънчев бряг и проблемите около това?
- Това са павилиони в к.к.Слънчев бряг-запад, които се намират на територията на Община Несебър, в близост до вече изградени и функциониращи обекти. В тази връзка още през април трябваше да бъдат премахнати. Целта на това забавяне е по възможност павилионите да функционират и този сезон, тъй като както всички знаем премахването, демонтирането или разрушаването под каквато и да е форма в разгара на летния сезон не е добра реклама и политика.
- През последните години усеща ли се отлив на туристи от някои държави, както и прилив от други страни? Кои са те?
- Забелязва се спад на немския пазар, който е лесно обясним с преливането на туристическия поток от една дестинация в друга. За сметка на това има ръст на пристиганията от Скандинавските страни, Великобритания, възстановяваме позиции на някои пазари, които бяхме изгубили напоследък.
- На какво се дължат тези тенденции?
- Слънчев бряг предлага различен тип почивка – един съвременен огромен курортен град, нов пристан, освен за традиционните семейни пътувания на европейците, но и за младежката публика на Европа. Нашето предимство в сравнение с останалите български курорти е мащабът на предлагането, изключително голямото разнообразие от атракции, заведения, дискотеки, барове и т.н. Едни от най – известните специализирани туроператорски фирми за младежки пътувания насочиха поглед конкретно към Слънчев бряг и планираха чартърни програми за 2006 година, което е безспорен успех. Това показва, че сме достигнали до сегмент от пазара, за който България е била непозната досега, а това във всички случаи означава ръст на пътуванията към Слънчев бряг и за следващия сезон. Принципно, както във всички останали сфери на предлагането, така и в туризма, изискванията на клиентите или на туроператорите, като техни представители по отношение на предлаганите услуги, стават все по - високи. От една страна това са изисквания към материалната база, за които с радост можем да кажем, че България и в частност българските черноморски курорти, поради процесите на напълно обновяване и ново строителство, изпълняват. Нашата материална база, изградена в последните няколко години, с право се признава за една от най - модерните в Европа, и за наше удовлетворение все повече и повече клиенти знаят това.
- В кои направления туризмът трябва да търпи развитие у нас? Какво трябва да се промени?
- От изключителна важност в това отношение е рекламата. В момента всичко, което се прави, е от страна на частните собственици. По простата причина, че те са вложили средства и очакват възвращаемост. Сега рекламата е оставена в ръцете на чужди туроператори. И се оказва, че на практика популяризиране на България като туристическа дестинация няма. Защото тези фирми се занимават единствено с препродаване на оферти. При това на парче, тъй като нямат цялостна визия върху туристическия продукт в даден регион. Няма стратегия, няма политика, няма закони. Нашата материална база, изградена в последните няколко години, с право се признава за една от най - модерните в Европа, но какво значение има това, като нормативната ни база-законите остават същите. Все по-трудно ще става старите закони да уреждат новия тип отношения. Какъв е стимулът за хотелиера да инвестира, да се развива, за да може да отговори на европейските изисквания, когато държавата не прави нищо, за да поощри това развитие. Трябва да престане порочната практика хората да се нагаждат и да търсят начин да работят със закони, остатъци от предходни години.
- България като дестинация достатъчно добре позната ли е в чужбина и каква е рекламата ни там? Каква е ролята на Държавната агенция по туризъм в тази посока?
- Една от най-популярните форми е участие в международни борси. Но българското участие на тези щандове за жалост е сведено само до това да информира чужденците, че има такава държава България. Турция например откупува щандове и ги предоставя безвъзмездно на частния бизнес. И така е правилно, защото колкото повече туристи влязат в страната, толкова повече данъци ще отидат в хазната.
В България вече години само пишем стратегия за развитие на туризма. И туризмът все е приоритет на всяко едно правителство. Иначе изработихме марка на страната – чудесно. Не че можем да познаем, че това е България, но това е отделна тема. Това ли беше най-важното?
В същото време на международни туристически борси се раздават материали с ужасно качество, пълни с огромно количество проспекти, от които само на 6 страници са представени черноморските ни курорти. И през цялото време се говори за развитието на така наречения културен туризъм. Не може според мен културата да се принизява до туризма. Културните паметници са и духовна ценност, национална гордост, и ако можеш да организираш те да бъдат посетени и от други хора, които да си платят, и с тези средства да ги поддържаш, нищо лошо. Но България не е нито Париж, нито Рим, нито Кайро.
Имаме прекрасна култура, но имиджът, който създава България, е точно свързан с черноморските курорти.
Държавната агенция по туризъм може да приложи идеята една част от солидните данъци, които плащат собствениците, да бъдат определени по специален ред като средства за тази реклама. В смисъл такъв, че да може да влияе при формирането на бюджета при разпределението на тези средства от туризма и да може да събира средства за неговата реклама извън пределите на страната. Трябва да си свърши работата по отношение на инфраструктурата, да се облекчи инвестирането в сферата на образованието, и да създаде адекватна национална агенция за реклама.
- Какви са сравнителните ни предимства пред другите дестинации? Защо туристите да предпочетат нас?
- Преди години нашият шанс беше в това, че за много от европейците ние бяхме нови, непознати, а човешката природа е така устроена, че хората винаги се стремят към нови, непознати места. Мисля, че успяхме и не пропуснахме шанса, които ни даде самото развитие на туристическите пазари. Умело използваме възможностите на прекрасна природа и богато историческо наследство, това в съчетание с добата материална база на европейско ниво, мисля, че е добро предимство.
- Развиват ли се съпътстващите атракции по морето? Какви развлечения се предлагат за привличане на туристи?
- Това е въпрос, на които трябва да отговорят концесионерите и Министерството на регионалното развитие и благоустройство. Това, което виждаме ние са унищожените дюни, бетонни плочи до самите вълни и мръсотия. Незнам дали това е атракция или развлечение и как точно по този начин ще привлечем туристите.
- Какви са прогнозите Ви за следващите две, три години по отношение на развитието на тази сфера?
- В международен план се е наложила една тенденция на петгодишен подем и петгодишен спад в туризма. България не е изключение от международните тенденции за цикличността в туризма, в момента страната ни се намира в 4-тата година на спад. Изхождайки от този факт важното сега е да успеем да задържим нивото от 2006-та, а това със сигурност ще е успех, отчитайки общия застой в международен мащаб на пазара на чартърните пътувания. Средната заетост на хотелите в този период определено отбязва занижаване, така че постигане на същите резултати като през 2006г. определено биха ни удовлетворявали, отчитайки общата международна ситуация. Положението допълнително се влошава от тоталната липса на реклама, особено в такъв важен момент. Специалните рекламни инструменти, като журналистически рейдове, издаване на рекламни брошури през месеците февруари и март с цел стимулиране на продажби само на дестинацията България, рекламни акции в международен план са задача на държавата, особено когато се говори, че туризмът е приоритетен отрасъл. В момента международно представяне на страната няма, поради лиспата на държавни органи, които да реализират тези задачи. Въпреки това лично аз съм оптимист и смятам, че ни окачва успешен сезон.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads