Реклама / Ads
13| 6335 |30.08.2010 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Набери, баби, 07968749332, че ми е зле...

.
Телефон все ни свързва, телефон ни дели...
Представете си прегърбена старица, с побеляла коса, уморена, с насълзени очи и отмалял глас. Тя моли съседката да извади от чекмеджето на стария скрин тефтерчето с кафявите корици.

После да разлисти на първа страница и да набере записаният там безкраен телефонен номер, например 07968749332 и ако отсреща вдигнат – да съобщи, че е на смъртен одър, да викат близките й линейка и да тичат бързо от работа, че положението е ... Упражнението може да се повтори няколко пъти поради сгрешена цифра. Съседката съвестно набира ли набира и чака отсреща да вдигнат А старицата през това време губи все повече сили.
Представете си сега, че това е ВАШАТА МАЙКА.

Друга ситуация. Дете играе на селския мегдан с връстници, които като него са изпратени през лятото при баба и дядо на вилата или старата родова къща. Улисани в играта, малчуганите не забелязват, че към тях се приближава каруца (мотор, кола, трактор). Топката изхвърча настрани и едно от децата се втурва да я настигне. В този миг... Лошите неща се случват бързо. Детето спешно трябва да се откара в болница. За беда, точно този ден е почивен за джипито. Кметът припряно опитва да набере номера на бабата и дядото, които пък да въртят светкавично на родителите на детето. Лесно е да се каже, но опитайте да изберете 8-9 числа подред и ще се убедите, че не е съвсем проста работа. Минутите летят, детето лежи на площада, край него са се събрали приятелчета и възрастни хора, вайкат си, искат да помогнат, но не знаят как. Времето сякаш е спряло, всяка секунда може да означава живот...
Представете си сега, че става дума за ВАШЕТО ДЕТЕ.

С други емоции е зареден третият вариант, който ви предлагаме. Млад българин работи като озеленител (служител във фирма, продавач в магазин, консултант, готвач, строител, шофьор...) в Испания. Скоро си е купил малко, уютно, кокетно жилище с кредит от банка. Срещнал е красиво момиче, пламнала е любов и двамата решават да се оженят, да създадат семейство, да отгледат деца... Младият мъж иска да съобщи радостната новина на своите близки в България и го прави по телефона. От своя страна развълнуваните родители също нямат търпение да се похвалят на роднини, близки и приятели. В момента са в къщата в Село Долни Вадин, Врачанско, да речем и искат да „ударят една жица” поне на десетина души. Това означава пред всеки номер да наберат кода 09174. На петото обаждане заръчват сломено: „Петре, за сватбата ще се търсим допълнително. Моля те, предай и на брат си, и на бати Иван, на стрина Неда...” Адреналинът е спаднал, притиснат от камарата от числа. Представете си сега, че този щастлив млад човек СТЕ ВИЕ.

Ще кажете: Живеем в ерата на мобилните телефони и стационарните се ползват все по-рядко. Прави сте. Това всеки го знае. Даже лястовиците, които обичат да се събиат върху телефонните жици... Не го знаят май само в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Преди дни те изненадаха целокупното население с естравагантното си предложение за промяна в начина на набиране по аналоговите телефони. Практиката от десетилетия отива на кино и идва нов, революционен метод. И какъв е той, ще попитате? Пред желания номер всеки път да се набира и кода на населеното място. Вместо улуснение – ненужно усложняване.

Ако сте в Белослав и искате да завъртите на няколко приятели да пиете по ракия, гледайки мач от Шампионската лига, пред всеки номер трябва внимателно да наберете петте „вълшебни” числа 05112. Ако ви мързи или сте малко нервен, ще си пиете сам, е... и с жената.

Ако пък сте в Бели Осъм, Троянско с компания на хижа „Хайдушка песен”, да речем, и искате да си купите от Бай Минко от оная прекрасна, розовка крехка сланинка, ще трябва да се справите първо с кодчето 06965. Нищо работа, нали? Ама тегава и досадна!

Ясно е като бял ден, че инициативата на КРС по никакъв начин не улеснява потребителите. Мотивите, каквито й да са те, се сблъскват в безмилостната стена на статистиката. А тя е, че от десетилетия хората са свикнали да набират без нула и код на населеното място. Това първо.
И второ: аналоговите абонати са не повече от 2-3% от всички абонати.
Каточе ли най-важно е обаче да се подчертае, че въпросната „революционна” промяна ще засегне предимно хората в малките населени места, които пред всеки номер ще трябва да прибавят три, четири или пет цифри, представляващи съответния код. Това не е малко усилие ако трябва да звъниш на джипито, ветеринарния, в общината, в хлебарницата, пункта за изкупуване на селскостопанска продукция, на роднини и познати.

Подобна промяна не отговаря на усилията и инвестициите, които се очаква да се направят за въвеждането й, а ще доведе със сигурност до объркване на абонатите. Доколкото имаме информация, от VIVACOM са предложила на КРС вариант, при който, преносимостта на всеки такъв номер, няма да бъде засегната и ще може да се изпълни без да се налага неудобство за останалите около 2 000 000 абонати на фиксирани мрежи у нас.
Неудобство е, трябва да се признае, да се набира и всеки път 02 – кода на София пред всеки телефонен номер, с който искате да разговаряте. Същото се отнася и за останалите градове, села и паланки в България. Получава се така, че вместо улеснение, гражданите получават допълнителни препятствия във всекидневното общуване.

Освен това, ако някой се обърка и не набере код преди номера, ще чуе в слушалката сигнал „свободно” и ще се заблуди, че там няма никой. В същото време БТК нямала право да пренасочва повиквания в такива случаи, тъй като това означавало да заобиколи изискването за избиране задължително с код. От БТК предложили подобна схема, но само за 13 500 абоната, които все още не били цифровизирани. Така щяла да се осигури възможността за преносимост и на техните номера. Друго предложение на компанията е да се „свият” кодовете в по-малките населени место от 5- на 3-цифрени. Така щял да се освободи ресурс, който да се ползва от алтернативните оператори, ако има интерес от тях. КРС обаче решила да предложи вариант всички телефони да се избират с код. Няма проблем да изпълним това технически, но то ще струва няколко милиона лева инвестиции, които трябва да бъдат компенсирани по някакъв начин и може да се стигне всъщност до увеличение на цените на услугите, отвръщат от БТК.

Оказва се, че никъде в Европа няма изискване номера в едно и също населено място да бъдат избирани с кода. В крайна сметка „нововъдението” ще внесе неудобство не само на трите процента аналогови абонати, но и на останалите 97 на сто от абонатите. Всъщност, както вече споменах, не са цифровизирани само около 13 500 абонати на БТК. Именно заради тях КРС иска да въведе усложнената процедура за набиране. Която пък ще засегне близо 7 млн души. Но кой да мисли за това. Важното е в летните горещини да се имитира активност, за да бъдеш забелязан. Е, забелязахме КРС, но какво от това?...

Маргарита Велева
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. 1| 5110 |30.08.2010 НАП "намери" 1,5 млн. лв. за два уикенда . 18| 7304 |27.08.2010 Магията на родния туризъм: ни бяла, ни черна, просто халтура . 2| 4888 |06.09.2010 Четири клипа рекламират България пред света . 1| 4930 |27.08.2010 30% по-малко българи пътуват в чужбина

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads

БЛОГОВЕ