Реклама / Ads
3| 6613 |06.09.2010 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Пълнят "Цанков камък", пускат ВЕЦ през 2011

.
Започнаха да пълнят язовир "Цанков камък" с вода. Това ще продължи близо 3 месеца, като в хода на завиряването се пробват различни системи за сигурност, пише "24 часа".
 

Проверява се устойчивостта на множеството тампонирани участъци, които ще се залеят от водата през дъждовните месеци до пуска му. Допълнително се тампонира с бетон и желязо земята в местността Грашня, която поради ложи геоложки проучвания, може да се окаже неустойчива и да постави в риск съоръженията.

Язовир “Цанков камък” е част от каскада "Доспат-Въча" и е най-големият хидроенергиен проект за последните 30 години в България. До края на годината дългият 17 км язовир, чиято стена вече е завършена, трябва да бъде напълнен, за да захрани 80-мегаватовия ВЕЦ със 111 млн. кубически метра вода.

Проектът за изграждането на хидровъзела е първият между България и Австрия по механизма "съвместно изпълнение" на Протокола от Киото.

По предварителни разчети съоръжението трябва да произвежда ток още през 2011 година. Стартът на хидровъзела не може да се отлага, тъй като, ако не се спази срокът, НЕК ще плаща солени глоби. Това каза преди месец в Девин Красимир Първанов, шеф на компанията.

Според него инвестицията в хидровъзела е невъзвръщаема, но с язовира се завършва каскада "Доспат - Кричим", която е важна за компенсиране и балансиране на енергийната система в пикови натоварвания. Проектът за хидровъзела е оскъпен двойно - първоначално той трябваше да е завършен 2008 г. и да струва 220 млн. евро, а сега е 450 млн. евро.

Стойността на язовира и пътната отсечка, по която сега се извършват довършителни дейности, възмутиха неотдавна премиера Бойко Борисов. Малко по-късно покрай скандала с удвоените цени лъсна и огромният хонорар от 1,5 млн. лв. , която е получил лидерът на ДПС Ахмед Доган като консултант на проекта.

Премиерът нарече отсечката "златна"- 120 милиона лева за 22 км. Изместването на стария път Девин-Михалково се наложи заради предвидената 3 400 дка чашка язовир "Цанков камък", която остава под водата.

Според строителите от "Алпине бау" всички трудности по строителството и неговото значително оскъпяване се дължат на лошото проектиране, избор на неподходящо трасе, ненадеждно геоложко проучване. Грешката е била направена още преди започване на строителството на язовира през 2004 г. Имало няколко варианта за обходен път, но сега се установява, че е избран най-лошият и най-скъпият.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 5187 |26.05.2010 Режат бюджета на НЗОК с 35%, лекари напускат страната . 1| 5437 |13.01.2010 Пускат на пазара дребните производители . 2| 5391 |14.12.2009 Отпускат парите на животновъдите . 5| 6131 |02.10.2009 Пускат Дунав мост 2 до края на 2011

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads