„Зелената карта” влезе в коловоза на еврото
Преди дни знаменателното събитие наистина стана нормативен факт. Без дебати и без разправии народните представители приеха на второ четене законопроекта за допълнение на Кодекса за застраховането, внесен в парламентарното деловодство от Министерския съвет на 6 юли.
От сега нататък Националното бюро на българските автомобилни застрахователи ще заплаща при спазване на условията и сроковете на вътрешните правила на Съвета на бюрата предявените към него гаранционни искания от други национални бюра във връзка със задължения на своите членове.
Бюрото ще плаща, след което в седемдневен срок ще предявява писмено претенция към своя член за размера на платеното.
Това бе едно от условията, които трябваше да изпълним: „Първо плащаш, после обжалваш”.
В мотивите към законопроекта се посочваше, че той има за цел да отстрани установени слабости в процеса на обработка на претенции с международен елемент от отделни застрахователи по задължителната застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите в рамките на системата “Зелена карта”.
На практика се стигна до натрупването на задължения за 20 млн. лв. към Националното бюро “Зелена карта”. Заради тях имаше сериозен риск то да бъде изключено от системата и да спре издаването на зелена карта от българските застрахователи.
Първият парламентарен опит да се реши проблема беше в началото на тази година. Само че депутати от БСП, ДПС, “Възраждане” и “Български възход” не дойдоха на обсъждането в парламента на 30 януари, поради което не се премина към предвижване на текстовете.
Измислен бе и основният мотив „против” – скок в цената на полицата „Гражданска отговорност”. Някои даже „пресметнаха”, че ако предлаганите промени се приемат, цената на “Гражданската отговорност” щяла да се вдигне от сегашните 200-250 лева за средностатистическа кола до поне 600 лева.
Телевизионни „мисирки” даже организираха анкета с въпрос ще си купите ли кола, ако „Гражданската” стане толкова скъпа.
“Фалшива новина е, че цената на задължителната автомобилна застраховка “Гражданска отговорност”, по-точно тази част от нея, която важи за чужбина – „Зелената карта”, ще скочи. Тези колеги, които не искаха нищо да се приеме, измислиха тезата за огромното поскъпване”, заяви за „Банкер” депутатът от “Демократична България” Мартин Димитров.
По актуални данни на Комисията за финансов надзор към момента премийният приход на застрахователите от задължителната полица „Гражданска отговорност на автомобилистите” е малко над 1 млрд. лева.
За обезщетения при катастрофи отиват около 600 милиона. По сведения на застрахователите около една четвърт от тези пари покриват обезщетения по ПТП в чужбина. Това прави 150 млн. лева. Ако се приеме, че реално дължимата сума е двойно по-висока, то при задължителност и безпрекословност на покриване на щетите тя би набъбнала до 300 млн. лева.
Тоест тези допълнителни ангажименти от 150 млн. лв. са около 15% от брутния премиен приход. И това би трябвало да значи около 15% увеличение на цената за шофьорите, което не прави 600 лева, а не повече от 280-300 лева, при средна сегашна цена от 250 лева.
Преди половин година обаче, обладани от предстоящите избори, народните представители избягаха панически от тази непопулярна мярка. А миналата седмица поправките в Кодекса за застраховането бяха приети с „мълчаливо съгласие”.
Моля, подкрепете ни.