Реклама / Ads
16| 23260 |20.01.2020 ГЛАСЪТ

Диагноза: Държавна хазартна зависимост

.
Делян Пеевски, Владислав Горанов, Валери Симеонов
НФСБ се трогнали от щетите, които нанася на нацията лотарията и предлагат промени в Закона за хазарта. Защо обаче, тези промени не обхващат сериозните проблеми с хазарта? Вариантите са два – или липсва анализ и експертиза за реалните проблеми, или има договорка да се бутнат само определени неща, с което няма да се попречи на бизнеса. Да сте виждали досега финансовия министър Владислав Горанов да е в тандем със Симеонов? Защо пък точно за лотарията се кооперираха?
 

Частната "Национална лотария", чиито мажоритарен собственик е бизнесменът Васил Божков, обяви, че национализацията ѝ от държавата, каквото е едно от предложенията за промяна в закона, ще причини "огромни финансови и репутационни щети на България". Според лотарията подобна стъпка ще доведе до огромни финансови щети за данъкоплатците заради евентуални бъдещи съдебни дела, свързани с предсрочното едностранно прекратяване на 10-годишния лиценз на "Националната лотария".

 

Освен закононарушенията, за които ви разказахме, анализ на Фрог разкри още редица пагубни проблеми, но за тях, както е казал поетът „ни дума, ни вопъл, ни стон“. Горанов се включи вероятно защото частните играчи печелят от лотарията повече, отколкото можете някога да си представите, а един от тях упорито се твърди, че е депутатът от ДПС Делян Пеевски. Някой трябва да ги защити на държавно ниво, както обикновено. „Лафка“ е един от големите дистрибутори на лотарийни билети, цигари, вестници, бързи кредити и т.н. Да е направил до сега нещо Горанов, което да е в ущърб на Пеевски? Едва ли сега ще е тръгнал натам. Едва ли може да очакваме и масови проверки, въпреки, че има за какво.






Закон, който никой не зачита

В Закона за хазарта изрично е записано, че моментната лотарийна игра е хазартна игра, че хазарт е всяка игра на случайността, в която има залог и може да се получи печалба или да се загуби залогът. Записано е още: „В хазартните игри могат да участват само пълнолетни дееспособни физически лица, за които няма ограничения в този или в други закони. Недееспособните могат да получават билети или талони за участие в традиционна лотария, тото игри и томболи само по дарение“*. Ей така докато си четете, можете ли да направите разграничението между дееспособно и недееспособно лице.  За непълнолетните би трябвало да е ясно, въпреки че това нарушение – продажбата на талончета на деца, са до такава степен ежедневие, че на никой не правят впечатление.

 

Дефиницията за недееспособност е доста обширна – обхваща и лица с различни видове зависимости, като алкохол, наркотици, други вещества, психични и душевни заболявания. Това че го пише в закона не означава, че касиерката в хранителния магазина или бензиностанцията може да различи такова лице. Кой ли пък ще я санкционира, че му е продала търкалка, човека си я плаща.  Мислите ли, че  лотарийните билети НЕ се продават както на непълнолетни, така и на недееспособни лица.  Законодателят явно е преценил, че това е опасно и точно заради това закона го забранява?

 

Но още веднъж - какво от това…

 

Хазартът е мания за непостижимо щастие, но повечето печелят печал

Според закона хазарта, каквито са моментните игри, лотарията или търкалките, не би трябвало да ви подвеждат, че чрез тях можете да оправите проблемите си. Но само вижте как се казват билетите с надежда „Сбъдни мечтата си“, „Мечтания дом“, „Печалба за цял живот“, „Американска мечта“, „Море от съкровища“, „Празничен кеш“, „Египетско съкровище“, „Детелинки на късмета“ и т.н.  Много е важно, че самия билет те увлича в ритуалността да изтъркаш покритието, което отнема време и вдига адреналина на макс, за да искаш пак и пак.





Много често под въздействието на голям стрес като загуба на работа, загуба на близък човек, развод или друго социално сътресение се развива натрапчиво желание, свързано с хазарта, с желанието да се довериш на късмета си и да получиш щастие. Съдбата трябва да те компенсира за неправдата в живота ти. Това са част от вярванията в народопсихологията на българина, че на който не му върви в любовта му върви в хазарта. Залага се най-често заради желанието да се избяга от депресията, от нищетата, от житейските несгоди, от мизерията,  от невъзможността да се погрижиш за децата си, за родителите си, за себе си. Според проучванията жените са по лабилни в това отношение от мъжете. Хазарта води до динамична промяна на настроението, асоциирана със залагането.  За много хора е познато онова специфично вълнение и прилив на енергия, свързвани с хазарта,  което  става важно повече, отколкото печалбата на пари. Личността на хазартно зависимият е емоционално свързана повече с усещанията от еуфорията, отколкото с парите сами по себе си. Еуфорията е дрогата при хазарта. Някои хора са крайно суеверни и дори вярват, че могат да контролират резултата. Изследванията показват, че много хора, диагностицирани със хазартна зависимост имат изкривени вярвания за парите, като източник и едновременно с това решение на техните проблеми.  

 

Специалистите наричат прекомерното залагане мания. Манията е дискретна болест, която върви редом със силна възбуда, идваща отвътре меланхолия, безпричинни позитивни промени в характера и неспираща потиснатост. В други държави има специализирани служби, телефони, сайтове за помощ на хазартно зависими и хора с проблеми с хазарта. В България няма нищо подобно. Преди време имаше сайтовете за информация, как да се спасите от проблемите си с хазарт, на които изобилно се рекламираше и препращаше към страниците за… хазарт. Какво по-хубаво място да рекламираш от сайтовете в които хората търсят помощ. Лечението на лица с хазартна зависимост минава директно през центровете за наркозависими, защото у нас няма други специализирани институции. Все едно в една стая да „лекуваш“ болен от хепатит, болен от шарка и болен от дезинтерия…  Трудно е, не е ясно дали е възможно. Грозната статистиката сочи, че 25% от зависимите от хазарт, потърсили лечение, вече са опитали самоубийство.






Давам пари, за да ги взема - бързи кредити за хазарт

Според закона има забрана за даване на заеми и кредити от организатори на хазартни игри. Те не могат да влизат в каквито и да било взаимоотношения с участници в игрите с цел предоставянето под каквато и да е форма на заеми или кредити за участие в хазартните игри. Но такава забрана няма за техните партньори.  Въпреки че (вярваме всички осъзнават) има логика на едно място да не е допустимо да се предлагат хазартни игри и да се предоставят под каквато и да е форма заеми или бързи кредити това се прави масово. Какво предлага „Лафка“? Точно така, бързи кредити. Справка в интернет показа, че може да избирате от 11 различни варианта за бързи пари, които да получите именно от „Лафка“. „Кредитите предлагани в Lafka ви дават възможността да кандидатствате от над 800 обекта в цялата страна.“, ни уверяват предложителите.  


.

 

Заедно с жълто-кафяви вестници, които промиват мозъци, тютюнопушенето, което ви убива и картончетата с надежда, които ще ви оправят живота можете да вземете и кредит за да си осигурите всичко това.  Едно добро бизнес партньорство  между хазарт, кредити, пороци и медийна манипулацията осигурено на едно място от  най-преуспелия млад политик у нас Делян Пеевски.

 

Разбира се веригата на депутата не е единствения нарушител на тази законова постановка. Много са. Всички акции на държавни институции се обявяват публично от коя до коя дата са, къде, какво, как и от кого ще се проверява. Най-често това е, за да се подготвят проверяваните. Да сте чували за акция, в която да се проверяват местата за бързи кредити дали продават лотария. Няма и да чуете. Горанов ли да я разпореди?

Някога да сте чули някой да е глобен, че е продал неправомерно лотариен билет? Дори има отделна, допълнителна лотария само за търговците на билети - получават специално талонче в кутиите с тиражите, което регистрират специално, т.е. колкото повече, толкова повече. За тях има  отделно разиграване на предметни и парични награди.

 

Не, това не е реклама, това е „репортаж“

По закона като част от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация се разработват специални правила относно рекламата на хазартни игри. Юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват рекламата, са длъжни да публикуват на сайта си Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, включително за рекламата на хазартни игри. Познайте дали на някой от сайтовете за моментна лотария има публикувани такива правила. Ако има са добре скрити.

 

Както има забрана да се рекламират директно алкохол и цигари, така в България е забранено да се рекламира и хазарт. В закона ясно е написано, че пряка реклама на хазартни игри и разпространяване във всякаква форма, с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта потребителите ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби.





Както знаете кой какво е спечелил се излъчва по трите национални телевизии. Начина, по който се прави може да мине за легален, но предвид всичко казано до сега, дали е така? Основната цел на тези предавания е да те накара да играеш. Най-силният рекламен канал за хазартните компании са именно собствените им телевизионни предавания. По този начин те присъстват директно в съдържанието на медиите, не просто със закупено рекламно време. Така се избягват ограниченията, които Законът за хазарта налага върху рекламата на този тип бизнес. С текст за забраната на реклама в закона законотворецът сякаш си е свършил работата, защото това на практика означава, че рекламата на лотарийни игри не може да казва "играй и ще спечелиш" или не може да внушава, че животът на всеки ще се промени, ако си закупи лотариен билет. Тук има едно голямо ОБАЧЕ, защото ако в рамките на телевизионното предаване хора разказват, че са си оправили живота, построили са си къща, помогнали са на децата си и на себе си - това вече е житейски факт. Истинска история, от живия живот. Не е реклама. Прави ли ви впечатление, че никога до сега не е спечелило дете или непълнолетен. А младоженци поискали всички гости да им подарят лотарийни билети? А „недееспособно лице“? Не са чак толкова арогантни все още лотарийните босове, внимават и това се вижда.

 

Логично, като става въпрос за неправомерна реклама в телевизията се сещаме за СЕМ. Как реагира медийният регулатор, когато вижда какво се случва. Съгласно закона преценява, че  призивите по медиите да се купуват билети за различните лотарии, т.е. хазарт, не е нещо наред, защото както казахме те не рекламират, те показват репортажи. Все пак, въпреки че по Закона за радиото и телевизията СЕМ няма правомощия да наблюдава хазартните игри, те изпращат писмо до Комисията по хазарта, в което изразява съмнения за пряка реклама в телевизионни предавания и моли институцията за становище. Комисията за хазарт, като надзорен орган отговаря на медийния съвет, че не констатира пряка реклама на тези игри по телевизиите по смисъла на Закона за хазарта. Един риторичен въпрос - вие, като обикновен и нормален човек, който гледа телевизия, според вас това пряка реклама ли е на хазарт?  






Лотарията е бомба със закъснител, но броячът напредва

Държавния спортен тотализатор и частните играчи на пазара на лотарийни игри имат сходен модел на присъствие в телевизиите. Актьорът Захари Бахаров е е ту Дядо Коледа, който раздава подаръци и на добрите полицаи и на лошите, въпреки белезниците. Спортният тотализатор е с по-семплия водещия Деян Славчев (Део). Преди време рекламно лице на лотария бе и Владимир Карамазов. Тримата са изключително популярни, което допълнително напомпва имиджа на хазартните игри, но дали актьорския им имидж няма да пострада, ако евентуално някой в държавата вземе, че се събуди, вземе че извади статистика за хазартно зависимите, за самоубийствата, за фалитите, за пострадалите, за кражбите и измамите заради тази „страст към щастие“.

 

Около тв изявите на лотарията витаят доста слухове. Единият от тях е, че освен че лотариите са сред големите телевизионни рекламодатели, те са поели ангажимент и да плащат на телевизиите процент от оборота си в рамките на 3 %, но сумата не е по-малка от определена на месец цифра. Говори се също така, че има хората, които участват в предаванията, но не са спечелили реално, а им е платено, за да разкажат режисирано историята си. От една страна няма как да не е режисирано, защото толкова много неща не могат да кажат в ефир, но пък и как така един не говори естествено, а всички рецитират, дори и да е реална историята им.

 

Факта е, че лотарийните игри снимат и рекламни клипове с честотата, с която го правят най-големите рекламодатели на пазара - мобилните оператори. Заради многобройните видове игри и лотарийни билети, които имат и идентични имена компаниите инвестират в нови клипове всеки път, когато пуснат нов продукт или нов тираж на съществуваща игра.  За сега оставяме на страни въпросът чии са продуцентските къщи, които правят предаванията и рекламите, защото там завъртането на парите е друга тема.






Но няма как да не обърнем особено внимание на т.нар. „хард сел“ промоции в търговските обекти, при които компаниите заплащат допълнително, за да може продавачите да предлагат продуктите на касите. Няма как да сте пропуснали факта, че като си купувате хляб, касиерката в хранителния магазин ви пита дали не искате ди си купите и лотариен билет. Вярно е, че се поукротиха с това, но по едно време беше задължително да ви набутат дори билетите под носа, докато ви питат. По този начин е неизбежно и със сигурност пита непълнолетни и недееспособни лица, не от любезност към клиента, а защото за това се плаща допълнително.  Може да ви поискат лична карта, за  да удостоверите възрастта си, ако искате да си купите цигари или алкохол, но някой да сте чували да поиска документ, за да си купите моментна лотария?

 

Да рекламираме хазарта, за да го ограничим

Ако си спомняте през октомври 2015 г. се заформи един скандал с процедурата за финансиране на проекти за превенция на хазарта, защото неправителствените организациите не са съгласни с правилата и условията предложени от министъра на финансите Владислав Горанов и най-вече защото според тях всичко което министрите предлагат в крайна сметка е насочено към рекламиране на хазарта. Най-вероятно са правили предложенията съгласувано не с центъра по наркомании, а с лотарийните босове. Предвидено бе финансиране за „разработване на дизайн на рекламни съобщения, стикери и надписи за обектите, в които се организират хазартни игри“.  Със сигурност неправителствените организации, които са си поставили за цел борбата с хазартната зависимост трудно се справят с цялата държава, впрегната да рекламира хазарта като панацея за несгодите.






Налице са множество нарушения на закона, за които всички институции са не просто слепи и глухи, а направо в кома, а управляващите закрилят хазарта, защото той много спомага за все по-масовото обедняване и оглупяване на хората, а това ги устройва перфектно.  Да бяха само няколкото министри, за които ви разказахме миналата седмица, които не знайно защо не реагират на нарушенията. Както е тръгнало май готвят да имаме и министър на хазарта. Проблемът е много по-сериозен от дебилно късогледство, а неглижирането му води до масово разпространение на зараза. От нея определени лица не просто забогатяват, а стават недосегаеми, а други са унищожавани масово.

 

Екип Фрог Нюз

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 177| 40230 |22.04.2013 Прехвалената Държавна сигурност – нула способности, нула резултати . 66| 36107 |25.03.2013 Приложна митология от Държавна сигурност . 75| 79187 |18.02.2013 Полуграмотният магазинер Григор Шопов командва 30 години Държавна сигурност

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads