Понеделник, 20 Май 2019, 02:37
Реклама / Ads
Frognews
16| 10188 |12.12.2018

Танкове, комбайни, сега и камиони – аман от заплахи!

.
Източник: БГНЕС
Строителната камара изкара танковете. Пардон – камионите и фадромите. Всъщност това са танковете на всеки строеж. И защо ги изкара? Да протестира срещу клеветническа кампания, подкопаваща доверието в бранша.

Предисторията. Депутатът от левицата Елена Йончева предложи да се провери качеството на някои отсечки на магистрали и пътища. Аргументите й са свързани с многото катастрофи, жертви, ранени, съмнения за лошо качество на изпълнението на някои участъци и все от този род.

 

Камарата на строителите реагира като ужилена. Според ръководството и нейни членове подобна проверка в независима чужда лаборатория хвърля сянка върху техния труд, постигнатите успехи, реализираните проекти, професионализма им и пр.

 

Големите строителни фирми са собственост на хора, които отдавна са милионери. Да са живи и здрави. Тези, които са на „втора линия“ обаче са силно зависими от тези на „първа“. Става дума за подизпълнителите, които нерядко са основни изпълнители. Има и фирми на трета линия и надолу по веригата. Те са малките рибета, които вършат черната работа. Много често обаче имат проблеми със заплащането. Търсят заеми и кредити. Затъват в дългове. Едни оцеляват на ръба, а други фалират. Ще кажете: това е пазарната икономика, това е капитализмът. Не не е това. Това е български модел, копиращ най-вредното от чуждите практики.

 

Повечето българи смятат, че в печеленето на обществени поръчки има корупция. Самия премиер Борисов го доказа като спря процедури по строителството на лотове от магистрала „Хемус“ за близо милиард. Засегнатите два мастодонта реагираха остро на стопирането, отхвърлиха всякакви съмнения за нещо нередно. И са прави. Казват: дайте доказателства или ще съдим до дупка всеки, който дори само спомене нещо по наш адрес. Искат доказателства, защото знаят, че медии, НПО-та, проявяващи съвест политици и граждани няма как да се доберат до такива. Доказателствата трябва да ги открият и осигурят МВР, службите, ДАНС, НАП, прокуратурата, КПКОНПИ и др. контролни органи. Но как да стане това, като има съмнения, че именно шефове от тези структури и институции участват в корупционните практики. Как да разследват прасенцето-касичка? Ако някой обаче застраши схемата или се опита да измести едър играч – му се пращат данъчни, дансаджии или прокурори. Това обикновено върши работа. Свое място в процеса имат и медиите-бухалки на едно прасенце-касичка.

 

Починалия преди две години мафиотски бос Тото Риина заявява в едно интервю: Вече не убиваме. Решаваме проблемите с други средства: прокурори, медии, полиция…

 

Скъпо е, но е ефективно и няма рискове да те разкрият. Не знам защо се сетих за кръстника... Друг италианец, писател, журналист и антимафиот - Алберто Савиано пък пише, че когато фирми, свързани с мафията печелят строителни поръчки, самите мафиоти осъществяват строг контрол на качеството. Правят го, за да не настройват обществото срещу себе си и да мога да печелят и в бъдеще проекти и милиони. Не правя аналогия с България, защото у нас няма мафия. Питайте който искате политик. Както няма е рекет или практика да се връщат половината от парите от спечелени търгове. Въобще няма такова нещо. Риина и Савиано са просто художествена вметка.

 

Но да се върнем към справедливия гняв на строителите и строителната техника. Ако камарата иска да защити своите членове и да спечели доверието на гражданите трябва да започне с уволнението на пиарите, които им дават акъл. Вместо желания ефект се набутаха в тресавище. Няма гражданин, който да приеме с радост бумтящи срещу него грамади от железа, които бълват в и без това мръсната столица, сиво-черни облаци.

 

Строителите са наясно, че милиони българи пътуват по пътищата на родината всеки ден и могат да изброят двайсет отсечки, които са конкурент на „Пътя на смъртта“ в Боливия. Пътуват и в други страни, затова лесно сравняват. Наемат ли се строителите да твърдят, че няма шокиращи безобразия в много райони на страната, градове и села? Никой не отрича, че управленията направиха много, за да имаме магистрали и модерни пътища. Факт са. Също както са факт проблемите с качеството на някои от тях. Това, че няма осъдени компании и министри, не означава, че всичко е супер. Всички знаем, защо няма осъдени. Най-добре знаят големите в бранша. Виден строителен началник от видна строителна фирма участва в строителството на част от магистралата Ниш – Калотина в Сърбия. Бившият военен, а сега пътищар сподели пред Фрог нюз, че там контролът от възложителя е железен. Дисциплината по изпълнение на заданието – също е желязна. Затова… Добре де, а защо тук не е така?  

 

Но да се върнем към пиарите. От камарата твърдят, че се строи качествено и се спазват всички изисквания. Тогава трябваше след първото изказване на Елена Йончева да я поканят на кафе и да и предложат да си избере участъци, както и чужда лаборатория и заедно с нея да извършат желаната проверка. И като се докаже, че всичко, което твърдят е вярно да не тръгват по телевизиите, а да я оставят тя да обяснява кое-как е и пр. Така постъпват интелигентните хора, дори когато са много богати.

 

Всичко друго винаги води до съмнения, че нещо се прикрива, а камиони и фадроми излизат като Девета танкова бригада на 8 септември по заповед на щуката.

 

Не е голяма мъдрост и шефът на АПИ Светослав Глосов да защитава като Раймонда Диен Камарата на строителите, защото допреди една година и беше председател. Строил е пътища и други обекти, печелил е търгове. Може и да е откровен, но една сянка се прокрадва, сянката на съмнението, че гледа да е добре с бранша, защото… Ясно защо.

 

Строителите искат да защитят името си. Не става обаче с танкове и заплахи, а с прозрачност. От обявяването на търговете до рязането на лентата. И толкова ли е страшно да обявят печалбите от завършените обекти и проекти? Много страни го правят. Тогава децата им ще карат спокойно колите си за по половин милион и няма да отнасят хорските псувни.

 

Доверието се крепи на контрола, а ключът от бараката е в прозрачността.  

 

Преди години един искаше да вика танковете, след това комбайни блокираха София, сега камиони и валяци опънаха 10-километрова колона. Ще смачкате с тях медиите, „вредните“ политици и „кресливите“ експерти? Ще трябва да прегазите обаче и недоволните от работата ви хора, а те са доста повече от няколко километра. Все още. Всички искаме добри магистрали и пътища, качествени градски ремонти, водни цикли и язовири на нормална цена. Не ни плашете с тоновете железария, а помогнете това да стане факт. И помислете: какво ще стане, ако данъкоплатците, дето плащат пътища и строежи, решат да се обидят.

 

Борис Петков

Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Гърмящи червени куфарчета. Защо акулата Цацаров захапа Ветко сега 49| 61450 |02.09.2018 . Пеевски и Цацаров нападнаха Полша, „Дондуков“ 1 ги отблъсна, засега 16| 20080 |02.02.2018 . Защо да четем ”Жить не по лжи” на Солженицин сега 14| 11573 |12.02.2017 . Абе, сега ще спрат ли санирането в САЩ? 10| 18274 |09.11.2016

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах