Адв. Черногорски пред Фрог: Освен поръчков орган, КПКОНПИ е и като губещо предприятие. Нужни са дълбоки реформи
Това каза пред Фрог нюз адвокат Атанас Черногорски. Ето какво допълни той по темата:
- Адвокат Черногорски, вие сте били служител в КПКОНПИ. Вижда се, че темата е ключова за новите парламентарни формации. Според вас каква трябва да е съдбата на тази структура – да се закрие и отново да се изгради, или да се реформира сегашната?
- Безспорно е необходимо съществуването на КПКОНПИ. Това е органът, чрез който държавата може и следва да упражнява определени свои правомощия, но той не може и не трябва да съществува със сегашната си структура, методика и методология на работа, тъй като в значителната си част при анализ на имуществото извършва действия в противоречие на закона.
- Какво имате предвид, като казвате „действия в противоречие със закона“ и кои дирекции или дейности на КПКОНПИ следва да останат и да съществуват и кои не?
- Действия в противоречие със закона са тези действия, които не се подчиняват на приложими материално или правни норми и същевременно тяхното извършване нарушава и основни конституционни принципи. Така например с новия законопроект следва да бъде премахната една основна и порочна практика, за която говоря много отдавна, а именно налагането на дискриминация на база социален статус и дори в някой случай на основата на произход между лицата, които подлежат на проверка по чл. 6 от ЗПКОНПИ и чл.108 от ЗПКОНПИ.
- Бихте ли ни го казали по-ясно.
- Ще поясня, че съгласно изработената методика и трайно заложена практика на КПКОНПИ, властимащите лица по чл.6 от ЗПКОНПИ и тяхното имуществено състояние, приходи, разходи и налични ДМА – сгради, МПС и др. се оценяват при цена на придобиване по документ – нотариален акт или договор за покупко - продажба на МПС или др., за лицата по чл. 108 от ЗПКОНПИ, тези действия и оценка на всички тези активи се извършва по пазарни цени от страна на служител на КПКОНПИ на принципа „звездите ми говорят“. Също така е налице и е заложен законодателен проблем в съществуването и прилагането на сега действащият ЗПКОНПИ, а именно между редакцията на чл.148, ал.1 и ал.2 от ЗПКОНПИ. Относно това по кои цени следва да се оценява придобитото имущество - по пазарна стойност или по действителна цена на придобиване. Метода на оценка и крайният резултата от тях, или цената на ДМА може да бъде едно също число, но и различно по стойност. Непреодолим проблем в сега действащият ЗПКОНПИ също е, че той е непълен , неясен и при определени обстоятелства подлежи на разширително тълкуване.
- Дайте ни пример.
- Така например ЗПКОНПИ не е пълен по отношение на това как следва да се тълкува основни правни и счетоводни принципи и правила - какво е приход, какво е доход и какво е разход. Служителите на КПКОНПИ използват порочно заложен модел и методика още от времето на първият председател на КПКОНПИ – г-н Кушлев. Те, както и съда, за което съдебната власт има частично вина, не признават субсидиарното прилагане на относими и регулиращи тези обществени отношения нормативни актове, а именно тези регулиращи данъчното законодателство. Допусна се включително и в съдебната практика да се признават за верни хипотетични твърдения на държавният орган, пред силата на писмените доказателства и писмения документ – нотариален акт, Договор с нотариална заверка на подписи. Допусна се да не се признават подадени пред органите на приходите данъчни декларации и отразените в тях данни, пред някакви хипотетични твърдения на органите на КПКОНПИ .
- Бъдещите управляващи говорят усилено за необходимостта от нов закон за антикорупционния орган. Върху какво още бихте обърнали внимание на законотворците?
- В бъдещият законопроект следва да се разграничат ясно материалноправни норми за анализ на придобитото имущество. Трябва ясно да се определи при непълнотата и неяснотата в специалният закон за конфискация, кои материални норми на кое приложимо законодателство са приложими. За мен това е данъчното законодателство. Следва да бъдат изготвени нови методики за работа в КПКОНПИ уеднаквяващи анализа и оценката на имуществото на двата вида проверявани субекти – властимащи и останалите граждани с повдигнати обвинения. Това, както и други проблеми породени от порочност и пошлост в действията на КПКОНПИ следва да бъде отстранени с новият законопроект. Допусна се КПКОНПИ да бъде използвана като репресивен и поръчков инструмент на изпълнителната власт срещу неудобни за нея лица и това беше масова практика до момента.
- В тази връзка кои структури и отдели на КПКОНПИ следва да бъдат премахнати или да останат и в каква форма ?
- Дирекция „Противодействие на корупцията” следва да остане, но с променени функционални задължения и отговорности. Дирекция „ Конфликт на интереси“ следва да остане, но с променена структура и методика на работа. Какво имам предвид: Това, което изложих и по горе - липса на дискриминация при оценка на имущество и имотно състояние на властимащи и проверявани лица. Риторично ще попитам, ако едно властимащо лице стане проверявано лице с повдигнато обвинение, в какво раздвоение на личността ще попадне КПКОНПИ, като в предходен период твърди едно, а в последващ друго, относно едно и също недвижимо имущество, тъй като чл. 46, ал. 4 от сега действащият ЗПКОНПИ е категоричен - при несъответствие от 20000,00 лева следва да се премине към проверка за конфискация. Дирекция „Управление на имуществото“ следва да бъде окончателно и категорично закрита. Съгласно ЗДС единственото лице, което може и следва да управлява отнето имущество или възбранено до неговото отнемане е Областният управител, като представител на държавата. Всичко друго е създаване на изкуствени структури с ненужен държавен апарат и служители.
- А трябва ли да останат структурите на КПКОНПИ по страната?
- И 6-те териториални дирекции занимаващи се проверка на лица по чл.108 от ЗПКОНПИ или занимаващи се с конфискацията следва да бъдат запазени, но определено основно реформирани . По неофициална информация численият състав на служителите на КПКОНПИ, след идването и встъпването на длъжност на г-н Цацаров е подменен, около 40 до 55 %, като всички новоназначени са т. нар. „наши хора” или „нечии хора”. Всички тези лица в една бъдещата организация и преструктуриране на КПКОНПИ ще пречат на работата на структурата и ще бъдат прът в колелата й за нейното нормалното функциониране.
- Считате ли, че КПКОНПИ може да извършва една нормална и полезна дейност за държавата?
- Да, тя е необходима структура и следва да съществува, но да не работи в сегашният деформиран и изроден вид и вариант на поръчкова структура или работеща структура, когато трябва да се покаже защо трябва да съществува и да получава заплати. Ако следва да извършим анализ и оценка на КПКОНПИ от създаването й до момента, но през призмата на дейността на едно търговско дружество, то, тя е едно губещо предприятие, което всяка година намалява коефициента си на полезно действие, като размера на загубата се увеличава с всяка следваща година, но пък численият състав нараства и по своята същност се занимава с несвойственна дейност.
- Какво имате предвид?
- Попитайте Председателя на КПКОНПИ. Нека г- н Цацаров да предостави една справка, която КПКОНПИ отказва, а именно да даде колко реално е конфискуваното недвижимо или движимо имущество и колко са реално конфискуваните парични средства в брой, а не виртуално съществуващите такива, съпоставено с размера на разходите за издръжка на КПКОНПИ, размера на изплатените обезщетения по ЗОДОВ и присъдени разходи по загубени дела. Колко от реално конфискуваното имущество е овъзмездено и внесено, като стойност в бюджета.
- Но напоследък виждаме, че служителите са се активирали.
- То е, за да покажат активност пред бъдещите управляващи. Вярват, че това ще ги спаси. Нищо повече.
Въпросите зададе Катя Илиева
Моля, подкрепете ни.