Адв. Величков за Фрог: Има план за нов главен прокурор, който да не прилича на Гешев, но да е удобен колкото него
Това каза в интервю за ФрогНюз адвокат Велислав Величков от "Правосъдие за всеки".
Ето го и цялото интервю:
Адвокат Величков, как ще коментирате амбициозната програма за управление на евентуалното бъдещето правителство ГЕРБ-СДС, която беше представена днес от Мария Габриел? Доколко изпълнима е тя?
Аз не мога да коментирам амбициозната програма на кандидат-премиера на ГЕРБ, на еврокомисаря Мария Габриел, най-малкото защото не съм запознат с нея. По принцип каквато и да е една програма, колкото и амбициозна и конкретна да е, за да се попълнят празните квадратчета, най-напред трябва да се знаят и имената на хората, които ще я изпълняват, на кандидат-министрите.
Така че първо трябва да се обяви кои политически сили ще поемат, които ще поемат отговорност за един такъв кабинет с първия мандат и какъв тип хора ще излъчат в него, политици или експерти.
Борисов казва, че неговата отстъпка, е че той дава разпределение на 20 министерски поста срещу гласуване на Мария Габриел за министър-председател. Ако той обаче ще ги разпределя с другите политически сили, трябва да се види дали в техните програми, например в тези на БСП и ДПС са заложени тези амбициозни управленски приоритети, които Мария Габриел вероятно залага в нейната програма.
Екипът трябва да е съвместим и министрите трябва да имат сходно мислене с това на премиера, за да могат да осъществят съответните реформи, а не сляпо да следват неговите указания, защото в противен случай ще изпаднем в ситуацията на прокуратурата - главният казва, другите изпълняват. Министър-председателят не е правителството, той е само негов ръководител и не може да говори от името на неназовани хора.
Кандидат-премиерът на ГЕРБ Мария Габриел съобщи, че първото нещо, което ще направи тяхното евентуално правителство е искане за освобождаването на Иван Гешев. Пиар ход ли е тази заявка или нещо още по-дълбоко стои зад нея? В прокуратурата се заговори за намеса в политиката, дали Борисов не се почувства застрашен от Гешев?
Тук нещата могат да се разделят на два момента. Безспорно престижът на съдебната власт е уронен и то не от сега, от определени действия и бездействия и определени политически изказвания на главния прокурор Гешев.В момента този водевил, който се разиграва в прокуратурата е изключително срамен за съдебната власт и се вижда, че главният прокурор, както и неговия заместник Борислав Сарафов, не просто говорят на различни езици, а и опонират един на друг, като заместник главният прокурор дори иска оставката на своя заместник Ясен Тодоров, който е тясно приближен, нещо като дясна ръка или резервна уста на главния прокурор.
Конфликтът тук е вече неизбежен и връщане назад няма, както казва и самият Сарафов: “От седмица насам и свобода на мненията в главната прокуратура”.Защо от седмица насам, а не от години насам е много важен за изследване въпрос.
Главният прокурор Гешев дали ще си подаде оставката е отделен въпрос, но ако той трябва да бъде освободен по съответната процедура, тя трябва да започне и не е никак кратка, свързана с неговите лични обяснения и изследване на фактите около случилото се от 1-и май, така наречен инцидент с взрива, който някои наричат атентат, където пък има следствена тайна, с оглед на това, че е образувано досъдебно производство и то по - Гл.1-ва, Престъпление срещу Републиката, акт на тероризъм.
Така че, тези факти изобщо не биха могли да бъдат обсъждани по тази процедура, но биха могли да бъдат обсъждани действията и изявленията на главния прокурор от 1-и май и фактът, както казва Сарафов, “че той ме подведе”, и е бил излъган относно това, че е бил със семейството си в автомобила на НСО. Второ, защото главният прокурор е изпратил лицето Ясен Тодоров с преки указания към шефа на НСО, дори и те да не касаят конкретните оперативни мероприятия и процесуално-следствени действия, устни преки указания към заместника му и то при инцидент, при който се разследва евентуално покушение срещу самия главен прокурор е абсолютно недопустимо и против всякакви правила. Така че в тази част основание има.
Във втората част обаче, Мария Габриел, която скоро се завърна в София, едва ли познава цялата хронология на скандалите и образуваните досъдебни производства по искане на бившите правосъдни министри Янаки Стоилов и Надежда Йорданова. Тя първо трябва да се запознае с историята, след това с фактологията на настоящето събитие и най-важното, това тя може да реши само заедно с правосъдния министър ако бъде избрана за премиер и бъде гласувано правителство с първия мандат.
Министър - председателят няма право да внася искане във ВСС за оставката на главния прокурор. Така че да се направи това изявление преди да има правителство или правосъден министър е каруцата пред коня, само по себе си то не произвежда никакъв резултат, дори не може да се поеме такъв политически ангажимент в преговорите, поради факта, че това не е от компетенциите на НС, законодателната власт, нито от компетенциите на министър-председателя.
При това положение, това изказване прилича повече на политическо изявление, което по-скоро преследва друга политическа цел, а именно съставянето на редовно правителство, включително през този ангажимент.
Ако бъде съставено редовно правителство, вероятно този ангажимент ще бъде изпълнен от бъдещия правосъден министър и тук е много важно да отбележим, че първите, които се съгласиха с Мария Габриел са ДПС.
Така е, но зад идеята за освобождаването на главния прокурор застанаха и от “Възраждане”, ДБ и ИТН, само БСП още нищо не са казали, т.е. ако бъде съставено правителство с първия мандат, бъдещият министър ще подкрепи това предложение.
Според мен цената на политическата сделка за съставяне на правителство включва и освобождаването на главния прокурор, тъй като той стана изключително неудобен, вреден не само за съдебната система, но и за политическата система и като цяло.
Има и нещо друго. Мандатът на този ВСС е изтекъл преди половин година, но той все още взема важните решения. Дори и да бъде избрана новата парламентарна квота в него, за което се изисква квалифицирано мнозинство от 160 депутати. Обикновеното мнозинство би било достатъчно да избере новия главен прокурор ако Гешев бъде освободен. В законопроекта, който предвижда промени в Закона за съдебната власт се предвижда това мнозинство от квалифицирано 18 или 17 гласа да бъде свалено на 13 обикновено мнозинство. Това е прокурорската колегия с още двама души от парламентарната квота, които са достатъчни за това множество.
Така че опитът за бързане в момента е с двойна цел. Първата цел е да се състави редовно правителство и втората цел е до голяма степен да се симулира съдебна реформа и да не се стигне до конституционните промени, които трябва да ограничат правомощията на главния прокурор или да го премахнат. Т.е. има правителство - няма Гешев, има леки законодателни промени в отговор на европейските изисквания- приключихме съдебната реформа.
Другият план е новият избран главен прокурор да не прилича на Гешев, но да удобен, точно толкова, колкото и Гешев. Т.е. да бъде изваден друг профил, не полицейско-милиционерски, обаче нещо се променя, за да си остане почти същото. Може би това е втората цел, заради която толкова се бърза в момента.
Всичко това подсказва, че вече може би има мнозинство за правителство и може би ще има мнозинство във ВСС, което да освободи главния прокурор и да избере друг на негово място.
Самият Борислав Сарафов се обърна обърна и разграничи срещу Гешев тази седмица, дори заговори за това, че политиката се е наместила в прокуратурата. Сега поиска и оставката на Ясен Тодор. Възможно ли бъдещото лице, което се спряга за главен прокурор да е именно Сарафов?
Не мисля че Борислав Сарафов ще бъде кандидат за следващ главен прокурор, не вярвам, че дори е кандидат. По-скоро според мен той може да заема и принципна страна в това отношение, че политиката трябва да напусне прокуратурата. По-скоро според мен той желае да запази поста си или като шеф на НСлС и зам.-главен прокурор.Кандидатът все още не е известен и за тези, които в крайна сметка ще го определят.
Интервю на Констанца Илиева
Моля, подкрепете ни.