Бойко Борисов: Няма да платя и лев, ако не оправят "Цариградско шосе" напълно
- Господин кмете, как виждате сега, две години по-късно, смелото решение да се затвори булевард „Витоша”?
- Аз мисля, че волята, която тогава упражних, даде своите резултати. И сега да минете по „Витошка” ще видите колко много кафенета, цветя и настроение има. Прилагаме цяла програма за озеленяване. Софиянци трябва да знаят, че до две седмици изтича срока на обжалване на конкурса за разширение на метрото, т.е. законовия срок. Ако всичко е наред, тъй като това мина между редовете на медиите, но трябва да се знае, че аз спрях първия конкурс, понеже бяха много високи цените и насрочих втори, на който постигнах с 85 милиона лева по-ниска цена от строителните компании. Споделям го, тъй като разширението на метрото включва маршрута „Обеля” - Централна гара – под „Витошка” – НДК - бул. „Черни връх”. Тогава вече и трамвайната линия ще бъде извадена от „Витошка”. И в този момент спокойно ще можем да кажем, че тази централна артерия ще се превърне в любимо място за разходка на столичани и гостите на София. Ако не се обжалва конкурса, тази година ще започнем строителството.
- Опасявате ли се, че големите фирми се оттеглят от „Витошка”?
- Те самите разбраха, че тя ще стане бутиков булевард - на кафененца, на място за разходка и отдих. По такъв начин аз направих и ул. „Граф Игнатиев” пешеходна зона. Така че, това е също едно от нещата, които се забравят, но много хора са го предлагали, малко са го изпълнили. Ето пример- за ремонтите на училищата и детските градини. Когато станах кмет през 2006 ггодина, имаше точно 2,5 милиона лева отделени за това. А те бяха стотици в София. Още на следващата година осигурих бюджет от 30 милиона лева, тази година са 35 милиона. Или пак косвен отговор на Станишев – 13-14 пъти повече. Защо? Защото подмяната на покривите, на дограмата на тоалетните създават много по-енергоспестяващи условия в училищата и детските градини. Ако е живот и здраве, догодина ще направим и фасади. Можете да посетите Суходол, където знаете, че имам ангажимент по договорката за депото на боклука и ще видите какво училище се прави там, а до него се строи и нова детска градина. Само суходолци да са търпеливи още една година. Защото, повтарям, са много дълги технологичните срокове, които законът изисква – за обявяване на конкурс, за протичане на конкурс, за обжалване на конкурс, за избор на нов. След това има оценка за въздействието върху околната среда. Изключително тежки процедури. За съжаление правителството не се съгласи да промени само една точка, едно редче в закона за екология, което и Брюксел препоръча. Но именно това е залегнало в идеята да работят срещу мен. Там трябваше просто да напишат, че, ако инсталацията за преработка на битови отпадъци както работи в европейските столици или в повече от 5 или 10 града, каквото искат да сложат като изискване, гарантирано с всички сертификати за екология, то тогава изграждането на тази инсталацията може да бъде съпътствано с издаването на разрешение. Тогава вече заводът можеше да се вижда, а ние да сме подали документи и да чакаме узаконяване. Но те нарочно не го направиха. И затова нормалните хора викат: „Добре де, защо не правиш завод за отпадъци?”. Не го правим, защото законът не го позволява.
- Доволен ли сте от резултатите на „летните ремонти”?
- Какво значи ремонти? Та ние подменяме всичко - сваля се целия асфалт, мантинели, маркировка, канализация, контактната мрежа на тролеи, трамваи. Всъщност това са едни чисто нови булеварди – „Сливница”, 8 декември” и „Пушкин”. Вярно е, че е много тежко за софиянци това неудобство, тъй като тези булеварди, откакто са направени, само се кърпят. Но все някой трябваше да подеме тази инициатива. Виждам, че преди мен никой не се бе нагърбил с това. И аз ще обера негативите, а надявам се после и позитивите от моята инициативност. После хората са доволни. Но, докато чакат в задръстването, псуват. За съжаление, тези преди мен не са поели този риск, който хем е обществено негативен, хем струва много пари. Да ви го кажа в цифри – преди мен за тези реконструкции са били отделени 8 милиона лева, а сега бяха отделени – 80 милиона лева. Просто казано – 10 пъти повече! Това го казвам като задочен отговор на премиера Сергей Станишев, какъвто му давам всеки ден. А прави ли ви впечатление колко осветена е нощем София? Всички култови сгради, а те са над 200 – църкви, паметници на културата и др., са осветени. И това вече прави впечатление на гостите от чужбина. Надявам се сте съгласни с това.
- Летните ремонти все пак постигнаха ли целта си?
- Контролът е добър. Самите фирми сега няма как да не се справят качествено, защото най-малката гаранция е от 6 години.
- Какво мислите за обявяването на „Кремиковци” в несъстоятелност?
- За „Кремиковци” мнението ми е категорично – в този му вид заводът не може да съществува. Не може да се трови двумилионен град. Затова аз казвам – или го приведете във вид да спазва екологичните норми, или го затваряме. Аз не съм човек, който казва както в шопската мъдрост: „И аз не знам как е, но така не е!”. Аз казвам: „Ако не го направите по този начин, ние имаме готовност да отредим тези територии за бизнесцентър. И тогава целият този регион от Нови Искър до „Кремиковци” ще блесне. Или казано на икономически език – ще влязат милиарди в това население, което сега сади в градините домати и зеле. То ще стане едно от най-привлекателните места в София, защото това е скатът на Стара планина, и то с цял слънчев ден. Ще се устрои инфраструктура, метро. Тук е следващият ми спор с премиера. Значи на четвъртата година от управлението си, макар че дойде на власт с обещанието, че ще спре магистрала „Тракия”, той не само не я спря, а остави да се чакат комисионните от нея. Ако тя беше започната да се строи нормално, сега вече северната тангента на Околовръстното шосе щеше да е магистрала. Щеше да отвлече транзита извън София. А сега – какво? Борисов да се оправи с трафика на София. Няма по-популистко изказване от това. Станишев просто вижда тази идея „с ръцете си”. А ние искаме да я виждаме с очите си.
- Какво представлява идеята ви за втори, по-малък от Околовръстното шосе пръстен около София?
- Най-важната улица е „Тодор Каблешков”. Другата е „Данаил Николаев”. Третата е „Житница”. За съжаление, там законът предвижда отчуждителни процедури, които са в съда и докато той не излезе с решение нищо не може да се направи.
- Бихте ли пояснил какво представляват тези отчуждителни процедури?
- Да. Това означава, че примерно има собственик на 600 квадрата по тази артерия, който казва: „Не искам 100 евро, които ми предлага общината, а 1000 евро”. Вкарва ни в съда заради цената и започваме да чакаме. Моето предложение тук към правителството бе – в такива случаи законът да позволява ние да извършим строителството, а съдът като отсъди „1000 евро за собственика”, колкото и да е скъпо, ние ще го платим. Но така ние ще спестим милиарди от горива и вредни мисии. Защото през това време ще направим, примерно - „Тодор Каблешков” да излезе на зоопарка. И оттам по „Насър”, слизаш към „Дружба” и се разклонява движението. Не е ли по-удобно за всички? С по-малко нерви. Критикуват ме за „Цариградско шосе”. Аз още не съм им изплатил един лев, докато не изравнят всичко там, както трябва. А аз се подписвам, че там пътят е много по-качествен и много по-малко нагънат от двете ни магистрали в страната и от който и да е булевард в София.
- Кога ще е готова новата линия на метрото към Централна гара и летището?
- Мисля, че до 2012 година ще е готова. Защото и фирмите натрупаха опит. Много от тях разполагат с тежка техника, направиха консорциуми с големи западни фирми. Работят добре.
- Ще бъде ли затворен центъра за „външни” коли, без регистрация по местожителство в центъра?
- Значи някои столици вече са го направили. Включително и Пекин в момента е на системата четни и нечетни номера (б. а. – в единия ден минават автомобили със завършващо четно число на номера, в следващия ден – на нечетно). Но Лондон е най-фрапиращия пример. Там таксата е 15 паунда, близо 50 лева, за да влезеш в центъра с кола. Става автоматично – с „датчици”, които директно ти ги изсмукват от кредитната карта. Ние можем да си позволим подобни действия, едва когато имаме метро. На хората винаги трябва да им дадеш алтернатива. Ще е като в Лондон, хора костюмирани, мениджъри, дори на огромни компании, предпочитат да се качат на метрото за 2 паунда и да знаят, че без всякакви препятствия ще стигнат където трябва след 5 минути. Този, който иска лукс – да шофира автомобил навсякъде, ще си плаща таксата. Защото сега отидете на който и да е централен булевард и ще видите – от 100 автомобила 80 са с по един човек в тях. Това разумно ли е?
- Строителството в квартал „Младост” бе забранено за една година. Когато падне тази забрана какво ще последва? А и мнозина жители са свидетели, че и в момента строителството продължава....
- Тези, които имат разрешение си строят. Не може да им го забраним и да им плащаме лихвите, ако ме осъдят евентуално. В „Младост” бе пълна бъркотия и аз спрях строителството, за да може микрорайон по микрорайон да си оправят проблемите. Ако това бе направено преди 15 години, нямаше да има такива. Ако законът за реституцията бе написан от мислещи хора, сега нямаше наистина да има проблеми. Но комунистите са си оставили пръстите. Тези, които са получили пространства между блоковете, искат набързо да забогатеят, за да построят нови апартаменти. Като посторят за 5 милиона евро нов блок, 30 % - около 1,5 милиона са за собственика на мястото. Естествено, че ще се хвърли към такава инициатива. Другите, които вече живеят в жилища там, пък искат пространство за отдих и за забавления на децата. И едните, и другите са прави. И тези които са им взели местата, за да строят върху тях панелки, и тези които вече живеят в тези панелки. Проблемът можеше да се разреши лесно – само с една точка в закона за реституцията – когато върнатият имот попадне в детска градина, спортна площадка, зелена площ и т. н., собственикът да се обезпечи или с пари, или с алтернативна площ. Много е просто, но никой не го е помислил. Може би, за да се осигурят бъдещи далавери. Сега последствията за нас са изключително тежки.
- Какво научихте от няколкото си срещи с кмета на Москва Юрий Лужков?
- По принцип той е много интересен като събеседник и може само да му се завижда. Защото бюджетът на Москва в момента е 49 милиарда долара. И за разлика от Станишев, премиерът на Русия - Путин или Медведев, независимо кой е, знае, че в света се казва по-често Москва, а не Русия. Както е Брюксел, а не Белгия. Но дано и Станишев узрее за тези изводи, а не да се държи като опозиция.
- В дните на Олимпиадата в Пекин виждате ли скоро София като домакин на зимна олимпиада например?
- Не. Вижте само спонсорите на тези събития и ще разберете защо. Още сме много далеч от това. Виждате и представянето ни, ако щете в Пекин. Трябва да минат години за да получим домакинство.
- Ще има ли монопол за рекламните права в столицата?
- Има няколко големи играчи, но аз ще направя конкурси за всички. Те обикновено винаги искат да ме съдят, защото постъпвам по правилата и определям конкурси. Обжалват, мотаят нещата. Но аз ще сложа нова процедура, с която няма да могат да мотаят всичко през съда и пак ще има конкурси.
- Ще има ли приватизация на НДК?
- Начинът, по който се управлява в момента е безобразен. Трябва огромен инвеститор. Една сума от около милиард и половина е добра цена. Дано се намери желаещ.
- А за прословутия паметник „13 века България”, който вече влезе иронично и по рекламите? Ще бъде ли съборен някога?
- Той е държавен. Ако бях на мястото на Станишев, щях да пратя да го изрежат веднага. И тук мога пак да отговоря индиректно на премиера – само за миналата година кредитният рейтинг на София се вдигна два пъти, а този на държавата падна два пъти. Столицата стана по-богата. И за благодарност - правителството взима два пъти повече от нас, а не връща нищо. И като ми даде 20 милиона лева или 30 за метрото или Околовръстното – егати помощта! Все едно да присвоиш портфейла на някой баровец и от него да му върнеш 5 лева и да чакаш той да ти благодари. Това прави в момента Станишев за София.
- Имате ли нови идеи за транспорт в София? Примерно трамвай на скеле върху Перловската река?
- Разбира се, че сме отворени за нови идеи. Но за нова инфраструктура трябват поне 4-5 милиарда лева. Чакам поне до края на годината да видя една от новите идеи как ще се осъществи и ще имам по-ясна преценка за перспективите. Единят вариант ще е бул. „Европа” и Околовръстното. Ако стане добре, догодина ще направим поне още 10 нови неща в София. И тогава ще бъде поставена основата и за транспортни скелета върху реката и за много други смели проекти. Главната идея е да облекчаваме движението от центъра във всички посоки, а не да толерираме идването в центъра от всички посоки.
- ГЕРБ за първи път от много време седна на една маса с ДСБ по-миналата неделя. Това означава ли затопляне на отношенията ви с Иван Костов, с когото отдавна имате диспут?
- Вижте, аз съм човек, който винаги повече гледа в бъдещето, отколкото в миналото. Миналото го изучавам. Аз мисля, че и г-н Костов си е взел поуки от неговото управление – неудачната приватизация, последвалият спад на доверие, слабият контрол върху крадливите си министри и т.н. Аз пък си взех поуки, тъй като винаги първо търся вината в себе си, от нарушаването на моменти на политическия език спрямо Иван Костов. Това бе груба, наистина груба грешка от моя страна. А и не се считам за безгрешен. Но и двамата трябва да гледаме в бъдещето. В ГЕРБ сме се разбрали категорично да участваме самостоятелно на изборите. После, условията ще се диктуват от резултатите на избирателя. Убеден съм, че и двамата с Костов сме на едно мнение – ако тази тройна коалиция продължи да управлява, това ще е пагубно за България.
Снимки: Неделчо Хазърбасанов- „Атака” може ли да ви е партньор в следващия парламент?
- Неслучайно ГЕРБ е единствената партия, заради която бяха нарушени, ако щете дори и процедурите на Европейската народна партия (ЕНП) и в рамките на 6 месеца бе приета за редовен член без нито един гласувал против в цяла Европа. Неслучайно аз доведох и ФБР в България. Подкрепата, която партия ГЕРБ среща и има от Вашингтон и Брюксел, си има и своята цена. Ние сме дисциплинирани и спазваме стриктно указанията, които получаваме, а там категорично е казано, че можем да работим с партии-членки на ЕНП.
- И последно към футбола - „Левски” ще отстрани ли „Бате Борисов”?
- Дано не си намразя името. То там си има град в Беларус – Борисов и като чета във вестниците Борисов срещу „Левски” ми е адски неприятно, но няма какво да направя. Ако не успеем да ги отстраним, значи не ни е мястото изобщо да говорим за Шампионска лига.
интервю на Димитър Димитров
Моля, подкрепете ни.