66|
18807
|22.01.2015
ИНТЕРВЮ
Чавдар Петров: Ще има смърт, ще съдят България, ако разкрием досиетата на чужди граждани
След 25 г. демокрация няма отменена присъда на Народния съд. Комисията по досиетата е позор за България, обрича на презрение и смърт честни хора. Ще има съд за хората, разкрили досиетата на чужди граждани. ДАНС и МВР имат нужда от ремонт. Това казва в интервю за Фрог бившия заместник-шеф на НСС и председател на национална асоциация "Сигурност" полковник Чавдар Петров.
Интервю на Красен Бучков
- Г-н Петров, нека да започнем с прословутия Закон за досиетата и работата на Комисията по досиетата?
- Нашето мнение, на хората които сме работили в специалните службите на България е, че на закона за досиетата трябва да се промени философията. И да престанат да изкарват хората виновни, защото всички те са работили за държавата България. А социалистическата сиситема каква е била, е съвсем друг въпрос. И тук ще цитирам думите на един царски офицер, или както се казва офицер от съюза на негово величество. Та той каза следното на една среща с президента: Едни от офицерите са работили за царска България, други са работили за Народна република България, трети работят за демократична България или република България сега. Но навсякъде присъства България. Всичките са работили за България, а политическата система я правят други. Та да се върнем на философията на закона. Трябва да се промени. Нашето мнение е да се създаде специален институт за национална или историческа памет, както искат така да го кръстят и материалите да отидат в държавния архив. Нека да има историци, нека да има научни работници, да гледат, да ровят, но да показват истината. Защото сега се изкарва, че хората, които са работили в ДС, са някакви зверове и кръволоци, което изобщо не е така.
Друго – трябва да се разгледат и периодите, в които е работила Държавна сигурност. След 9-ти септември е било едно. Но ако се върнем на събитията преди 9-ти, сигурно ще намерим оправдание за това, което са вършили тези хора. Не съм адвокат на никого, но трябва да се погледне и от едната, и от другата страна. В тази връзка мога да кажа, че досега, 25 г. от демокрацията, няма отменена нито една присъда на Народния съд. Има отменени присъди само по отношение на имуществото, на конфискацията на имуществото. Освен това всички тези присъди са одобрявани от междусъюзническата комисия, която е действала в България след Втората световна война. И в нея е имало не само комунисти и хора от СССР, а и представители от САЩ, Англия и Франция. Всичките тези присъди са одобрени от тази Междусъюзническа комисия. Та думата ми е, че периодите на ДС трябва да се разделят на периоди, след 9-ти, по време на Априлския пленум, периода около 1963 г. и след това. Когато започнах работа през 1975 г. в органите за сигурност на НРБ всичко си минаваше по абсолютно законен ред, оперативните дела се гледаха от следствието, прокуратурата и тя ги внасяше в съда. Присъдите се произнасяха от българския съд.Тези закони, по които се работеше, и този Наказателен кодекс, и в момента са същите. В НК е променена само глава първа и дори само части от нея. Всичко друго е старото. И ако някой твърди друго, да бъде любезен да извади фактологически материал и да осъди човека или групата от хора, които са нарушавали закона, Само че такова нещо няма 25 години, няма и да има.
Защо трябва да се промени философията на закона? Защото с този закон сегашните служби много трудно могат да вербоват секретни сътрудници, които да вършат работа. Всички виждаме какво стана в Париж. Малко след това обаче излезе шефът на Европол и каза, че с технически средства могат да покрият не повече от 40% от хората, които представляват потенциална заплаха. Ами другите 60% ? Тук говорим за Европа. А в България възможностите ни са по-малки. Другите хора как ще ги покриваме ? Трябва да има форми и методи, по които да се знае кога терористите ще направят нещо. И това може да стане само с хора, които са проникнали в тези групи. Това е моята истина на човек, който е работил над двадесет години в службите и не е допуснал да се случи нито един терористичен акт в сферата, в която съм работил.
Знаем в какво тежко финансово положение е България. И аз бих помолил всички умни българи да помислят. Как ще има ДАНС информация за случващото се в КТБ например, като никой не желае да им сътрудничи ? И пак е заради закона за досиетата. В 99 % от случаите хората не желаят да сътрудничат, защото знаят, че утре или други ден и техните имена ще излязат на бял свят и ще ги направят доносници, а те са работили за да не фалира банковата, финансовата система на страната. Ето затова трябва да се преосмисли този закон. Кой иначе ще провери всички преводи, всички фирми, други юридически лица, свързани с една банка? Нали трябва да има доверени хора, които да анализират, да кажат кое е притеснително, да съобщят. По мое време имахме оперативни работници на прикритие, нещатни работници и апарат от секретни сътрудници, които действаха в зависимост от задачите, които решава службата. Агентите се внедряваха, а секретните сътрудници се вербоваха и изпълняваха определени задачи. След изпълнението на задачата, намирахме начин тези сътрудници да бъдат освобождавани.
- Професионалисти твърдят, че и въпросът с тероризма ще се реши, като се върнат сътрудниците в арабските държави ?
- Борбата с тероризма е сложна задача. Трябва да се намерят причините и да се тръгне от корена на тероризма. А той е един. Ние отиваме в дома на тези хора в Ирак, Иран, Сирия, Либия, където им казваме да живеят по начина, по който ние искаме. Защо не ги питаме тези хора, те как искат да живеят. Те си имат свои правила, традиции и национални особености. Какви сме ние, та ще ходиме да им ползваме природните богатства? Вместо да остават за местното население и народи, те отиват в мултинационални американски и европейски компании. България не получава нищо. И естествената реакция на тези хората е да се борят Като нямат оръжие и подготвени армии, се насочват към тероризма. За съжаление загиват и много невинни хора. Терористите се опитват с тези свои действия да покажат, че тази власт, която в момента управлява, е неспособна да осигури нормална защита на населението и по този начин искат да предизвикат смяна на тази власт. Те искат да всеят страх и паника и да покажат, че този модел на Западния свят не е функционален. Това, което Западът прави с военна сила в техните страни, те го правят в Европа и Америка с терористични актове. За мен най-доброто решение ще дойде по дипломатически път. Затова има ООН, тия неща там да се решават, а не НАТО и ЕС да налагат своята воля навсякъде. Затова трябва да се възстановят информационните източници на службите, които набират информация за тероризма. Цивилното и военното разузнаване, ДАНС и отчасти службата за борба с организираната престъпност – да възстановят своите източници на информация и се набират и нови. Как ще стане? Има директори на служби, на които това им е работата. Силно се надявам, че сегашните колеги поддържат добри вазиотношения с разузнавателните общности в НАТО и ЕС, имат такива връзки с Балканските страни- Турция, Албания, Косово, Македония, Сърбия. Дано не са скъсали отношенията с руските антитерористични служби, които са едни от водещите в това направление. Имат опит от Чечня и Афганистан, който е неоценим. В борбата с тероризма трябва да сме обединени всички, да сме заедно. Но преди това трябва да премахнем някои от причините, които предизвикват тези терористични актове.
- Преминаването на ГДБОП към ДАНС беше ли грешка !
- Още същия ден управителният съвет на Асоциацията излезе със становище , че недомисленото преминаване на ГДБОП към ДАНС ще има последствия, както и назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС. Едното не стана, но ГДБОП премина в ДАНС. Сега съм убеден, че едно прибързано връщане на ГДБОП в МВР пак ще има недобри последствия за държавата и за ведомствата. Защо ? ГДБОП е полицейска служба и мястото и е в МВР. По това спор няма. Въпросът е, че след като преминаха в ДАНС, хората видяха, че там отношенията са по други, заплатите са по-високи, качеството на работа е на по-високо ниво. И затова ме притеснява факта, че с едно прибързано преместване ще се намалят заплатите, отношенията ще са други и много от хората няма да искат да се върнат в МВР. Ще търсят начини да останат в ДАНС. Това може да се оправи ако се седне и заинтересованите хора да направят прехода по-плавен и с по-малко загуби за хората. Страх ме е, че при тази демотивация на състава, ще се забави реализирането на оперативните дела. Към БОП има сериозни изисквания и по отношение на организираната престъпност, по отношение прането на пари, наркотрафика и др. Становището ни е този процес да стане плавно и управляващите да се съобразят с мнението на служителите, които участват в него. Та това са служители от висок държавен ранг !
- Някои експерти казват, че Писанчев и Лазаров трябва да се махнат, защото били ветропоказатели, служели на една власт, сега при друга.
- Това становище е елементарно и опростенческо. Писанчев го познавам, той започна работа през 1993 г. Мнението на асоциацията и хората, които са работели в службите е, че тази честа смяна на ръководния състав, специално в ДАНС, води до няколко неща. Първо – до демотивация на хората да работят, защото с идването на нов директор, започва почти тотална подмяна на ръководния състав. А това означава, че всеки започва да търси връзки, да си правят номера един на друг. Разваля се микроклимата, и то много сериозно. А там без да имаш доверие на колегата си , с който работиш, просто работа не се върши. И в тази връзка смятаме, че такива промени трябва да се правят, колкото се може по-рядко. Малко хора знаят, но за двадесет и пет години са се изредили доста директори в НСС и ДАНС, средно на директор се пада по година и половина работа. Един човек тъкмо навлезе в работата и го махат, идва друг. И после казваме, че службите не работят. Ами ето един елемент, поради който не работят. Предложението , което сме дали, е директорът на ДАНС и Главният секретар да имат поне петнадесет години трудов стаж в МВР, да са минали по цялата кадрова стълбица- от най-ниското стъпало до всички длъжности, за да може да знае какви са мненията и изискванията към всеки човек и длъжност, и за да се вземат правилни управленски решения.А как да ги избират – дали да го назначава президентът, дали по предложение на МС и парламента това са вече второстепенни неща и всяка политическа партия налага своята воля, съобразно своите искания. Ние искаме да се фиксира и да се знае. Един директор на ДАНС трябва да е такъв минимум 5-8 години. И само при извънредни обстоятелства, извършване на престъпление , сериозно заболяване или смърт, да бъде сменен. А кой да е шеф – нека го определят политиците, не ние. Но пак казвам – да минат от най-ниското ниво, до високо ръководно ниво. Да покаже качества, че може да е ръководител. Същото се отнася и за Главния секретар.
- Ами нали сте чули, че Писанчев бил човек на Делян Пеевски ?
- Така не може. Пусне се слух. Намери се някой журналист да го изкара и... Трябва да има доказателства. Ако има такава връзка, то тя не е хубава. Не знам. Но не вярвам Писанчев да е податлив на външни внушения и да изпълнява чужда воля. Не го вярвам, но сигурно и не искам да го вярвам. Честно го казвам. Защото тези хора, които дойдоха 92-93 година на работа при нас, мисля, че сме ги научили на някаква честност и морал. Така си мисля, а дали съм прав, е друг въпрос.
- А как ще коментираш факта, че преди година премиерът Борисов говореше едно за Писанчев и Лазаров, а сега съвсем друго.
- Ами той май се вслуша в мнението на някои експерти. И това е мнението на цялата гилдия. И не само Борисов като министър председател, но и управляващите по принцип, трябва да се вслушват в мнението на професионалистите в дадена област. За Главния секретар ще кажа, че законът беше направен спецално за него – да не се назначава от президента, а от министър-председателя. Пак казвам, кой ще е Главен секретар не е толкова важно, важни са критериите, на които трябва да отговаря. Те могат да се фиксират в закона и да бъдат за дълги години едни и същи. Може да е най-способният Лазаров, но се съмнявам, че е минал по цялата кадрова стълбица, за която говорих. А че някой трябваше да понесе отговорност за случая с Лясковец, трябваше. Тогава той не намери сили да си подаде оставка, а това трябваше да стане. Не е случайно, че новото ръководство на министерството сложи заместник на Главния секретар, за да го наблюдава, като не могат по друг начин да го махнат.
- ДАНС не трябваше ли да се включи по-активно в разкриването на показните убийства през този месец, в издирването на Петко Сертов. Слушам, че това не им било работа. Така ли е ?
- Предполагам, че по отоношение на организираната престъпност има добро взаимодействие между МВР и ДАНС. Крайните мероприятия като арести се извършват от МВР и така трябва да бъде. Но съм сигурен, че си обменят информация. За разкриване на „Килърите 6” е имало информация и от МВР, и от ДАНС. А убийството на човек, независимо кой е той, и ако не е премиер или президент и т.н., е чисто криминален акт и няма отношение към националната сигурност на страната. Така че не виждам защо ДАНС трябва да излиза напред. Това са си криминални престъпления. И ДАТО и ДАНС имат отношение, но реализацията е от МВР.
- Ами убийствата? Имаше коментари, че са станали, защото партия ГЕРБ пак е на власт, защото идват важни персони като държавният секретар на САЩ Кери и т.н.
- Чак толкова дълбоко не трябва да се отива и да се правят с нищо необосновани внушения.Трябва внимателно да се проучат тези нови килъри. Защо ги свързват с името на бившия шеф на митниците Кулишев? Аз съм работил с него като заместник шеф на НСС и съм с добри впечатления от този човек. Доколкото знам, той се е развел с първата си жена, на която въпросната Мила е дъщеря и няма нищо общо с нея. Търси се сензация. Тези убийства не засягат сигурността на държавата, друг е въпросът ако беше станал терористичен акт като в Париж.
- Вашият коментар за случилото се там ?
- Защо трябваше да се публикуват тези карикатури ? Защо да се дразнят мюсюлманите? Те са 17 процента от населението на света. Ако се обединят голяма част от радикалистите, какво ще стане? 17 процента мюсюлмани срещу 11 процента християни?! Вярно е , че християните сме по високо технологични, с по-добро оръжие и армия. Това ли трябва да се търси в света, да се върнем във времената на кръстоносните походи? Писаха, че преди години това списание било спряно със заповед на вътрешния министър на Франция заради карикатури на де Гол. Защо тогава позволяваме гаврата с други религии без да отчитаме мнението на тези хора. И те са хора като нас?!
- Мнението ви за обединението на двете разузнавания ? Има активни хора в медиите, които подкрепят това. Други са на противоположно мнение ?
- Мнението на асоциацията е, че това не бива да се допуска. Мотивите не могат да обединят професионалната общност, че едно такова обединение е нужно. Всяка от службите си има своите специфични задачи и не виждам как могат да се обединят под една шапка. Затова нашето предложение е, да се засили функцията на отдел „Национална сигурност” към Министерския съвет, който да има много сериозна координираща функция, да наблюдава службите и ДАТО. Задачите да се поставят оттам на сътветните директори на службите, които по съответния административен ред да ги спускат на своите колеги. Друг е въпросът, че тези служби се нуждаят от малка корекция на функции, задачи и щат. Затова час по скоро трябва да се приеме закона за националната сигурност на Р.България.
- Какво ще стане ако се разкрият тия 33 000 досиета на военното разузнаване ? Мненията са коренно противоположни – разузнавачите казват, че ще се разкрият външни агенти; а опонентите им, че ще станат ясни хората от ДС по високите етажи ?
- Аз не съм чул нито един професионалист да подкрепи това нещо. Професионалист ли е Методи Андреев? Колко служба има генерал Атанасов като професионалист? Кога е работил? Генерал Атанасов има точно 6 години трудов стаж в МВР. От прокурор стана окръжен началник на Разград, после беше освободен от Любо Начев, Иван Костов го направи секретар на МВР, беше началник на НСС, мандатът му там бе четири години. А аз говоря за професионалисти с над 15 години служба, които да са минали по цялата стълбица на кариерно развитие. Какъв професионалист е Димо Гяуров? По времето на Костов го назначиха за шеф на разузнаването и от ефрейтор го направиха генерал. То по време на война не е ставало такова нащо. Май само по време на Втората световна война имаше един такъв съветски офицер, който печели важна битка и го правят генерал. Това не са професионални експерти и специалисти.
- Е добре де, какво толкова ще стане ако се разкрият тези досиета ?
- По закон не могат да се разкрият, защото са досиета на чужди граждани, в по-голямата си част. По закон пише за принадлежност на българските граждани. Много от тези хора са базирани на сътветните места в съответните страни - Ирак, Либия, Турция, в страните , които са представлявали интерес. Защо тия хора, които са сключили договор с държавата, трябва да ги подлагаме на разследвания, репресии? Аз дори смятам, че някои от тях ще влязат в затвора или ще бъдат убити в съответните държави. Защо трябва да правим това? Кой носи отговорност за тия хора? И ако това стане, близките на тези хора ще заведат дела към българската държава и против Комисията по досиетата, която ги е разкрила. Ето защо трябва да се носи персонална отговорност за тези неща. Откъде - накъде някой си Евтим Костадинов ще си играе със съдбите на тези хора? В закона пише за българските граждани.
- А тия дето са български граждани, какво с тях ?
- Казах го, философията на закона трябва да се промени и този позорен акт трябва да спре. Всички тия хора са работили за България.
- За България, за България, ама военният министър казва, че има хора, които са работили за чужда държава и чуждо разузнаване?
- Нека да го докаже това нещо. За хора, които са работили за чужда държава и чуждо разузнаване, в наказателния кодекс няма срок за давност. Нека ги осъди за шпионаж в полза на чужда държава и сега в момента. След като има такива данни, след като еди кой си е работил за Съветския съюз, да бъде осъден за шпионаж. Тогава времето е било такова, а сега какво е. Тогава е имало Варшавски договор и са били подписани междудържавни документи. Сега не се ли дава информация на НАТО, САЩ и ЕС, по силата на подобни договори? Да се говори на ангро е непрофесионално и неморално.
- Нека да завършим с юбилея на асоциацията, който отбелязвате тази седмица?
- Тя е съдадена като асоциация на контраразузнавачите преди двадесет години от четириридесет човека от бившето Второ и Четвърто управление на ДС – контразузнаването срещу разузнаването на чуждите държави и нашето икономическо управление, което се бореше против икономическия шпионаж. Целта на асоциацията е била да се създаде една организация, която да защитава социалните права на пенсионираните от служба хора. В продължение на двадесет години асоциацията се развива. През 1998 г. е приета за колективен член на СОСЗР. През 2004 г., на общо събрание, името е променено на Национална асоциация „Сигурност”. Тя се отваря към хората и обществото и в нея започват да членуват и служители, които са работели и в други поделения на МВР плюс симпатизанти. В момента имаме изградени структури в 17 града в България. Една част от тях са регистрирани като юридически лица, друга част са в клуб „Сигурност” към СОСЗР. Сега сме около 1800 души. В асоциацята членуват 6 души заместник-министри на МВР, всички директори на службата за сигурност след 1990 г. без Атанасов и Чобанов, имаме над 10 души, кито са били посланици в различно време и др. Униканото при нас е, че имаме единственото дружество в подобни организации на участници в международни мироопазващи мисии, в които членуват над 50 човека, всички със сертификати от ООН и ОССЕ. В момента имаме наблюдатели, членове на асоциацията в Грузия и Украйна.
- Г-н Петров, нека да започнем с прословутия Закон за досиетата и работата на Комисията по досиетата?
- Нашето мнение, на хората които сме работили в специалните службите на България е, че на закона за досиетата трябва да се промени философията. И да престанат да изкарват хората виновни, защото всички те са работили за държавата България. А социалистическата сиситема каква е била, е съвсем друг въпрос. И тук ще цитирам думите на един царски офицер, или както се казва офицер от съюза на негово величество. Та той каза следното на една среща с президента: Едни от офицерите са работили за царска България, други са работили за Народна република България, трети работят за демократична България или република България сега. Но навсякъде присъства България. Всичките са работили за България, а политическата система я правят други. Та да се върнем на философията на закона. Трябва да се промени. Нашето мнение е да се създаде специален институт за национална или историческа памет, както искат така да го кръстят и материалите да отидат в държавния архив. Нека да има историци, нека да има научни работници, да гледат, да ровят, но да показват истината. Защото сега се изкарва, че хората, които са работили в ДС, са някакви зверове и кръволоци, което изобщо не е така.
Друго – трябва да се разгледат и периодите, в които е работила Държавна сигурност. След 9-ти септември е било едно. Но ако се върнем на събитията преди 9-ти, сигурно ще намерим оправдание за това, което са вършили тези хора. Не съм адвокат на никого, но трябва да се погледне и от едната, и от другата страна. В тази връзка мога да кажа, че досега, 25 г. от демокрацията, няма отменена нито една присъда на Народния съд. Има отменени присъди само по отношение на имуществото, на конфискацията на имуществото. Освен това всички тези присъди са одобрявани от междусъюзническата комисия, която е действала в България след Втората световна война. И в нея е имало не само комунисти и хора от СССР, а и представители от САЩ, Англия и Франция. Всичките тези присъди са одобрени от тази Междусъюзническа комисия. Та думата ми е, че периодите на ДС трябва да се разделят на периоди, след 9-ти, по време на Априлския пленум, периода около 1963 г. и след това. Когато започнах работа през 1975 г. в органите за сигурност на НРБ всичко си минаваше по абсолютно законен ред, оперативните дела се гледаха от следствието, прокуратурата и тя ги внасяше в съда. Присъдите се произнасяха от българския съд.Тези закони, по които се работеше, и този Наказателен кодекс, и в момента са същите. В НК е променена само глава първа и дори само части от нея. Всичко друго е старото. И ако някой твърди друго, да бъде любезен да извади фактологически материал и да осъди човека или групата от хора, които са нарушавали закона, Само че такова нещо няма 25 години, няма и да има.
Защо трябва да се промени философията на закона? Защото с този закон сегашните служби много трудно могат да вербоват секретни сътрудници, които да вършат работа. Всички виждаме какво стана в Париж. Малко след това обаче излезе шефът на Европол и каза, че с технически средства могат да покрият не повече от 40% от хората, които представляват потенциална заплаха. Ами другите 60% ? Тук говорим за Европа. А в България възможностите ни са по-малки. Другите хора как ще ги покриваме ? Трябва да има форми и методи, по които да се знае кога терористите ще направят нещо. И това може да стане само с хора, които са проникнали в тези групи. Това е моята истина на човек, който е работил над двадесет години в службите и не е допуснал да се случи нито един терористичен акт в сферата, в която съм работил.
Знаем в какво тежко финансово положение е България. И аз бих помолил всички умни българи да помислят. Как ще има ДАНС информация за случващото се в КТБ например, като никой не желае да им сътрудничи ? И пак е заради закона за досиетата. В 99 % от случаите хората не желаят да сътрудничат, защото знаят, че утре или други ден и техните имена ще излязат на бял свят и ще ги направят доносници, а те са работили за да не фалира банковата, финансовата система на страната. Ето затова трябва да се преосмисли този закон. Кой иначе ще провери всички преводи, всички фирми, други юридически лица, свързани с една банка? Нали трябва да има доверени хора, които да анализират, да кажат кое е притеснително, да съобщят. По мое време имахме оперативни работници на прикритие, нещатни работници и апарат от секретни сътрудници, които действаха в зависимост от задачите, които решава службата. Агентите се внедряваха, а секретните сътрудници се вербоваха и изпълняваха определени задачи. След изпълнението на задачата, намирахме начин тези сътрудници да бъдат освобождавани.
- Професионалисти твърдят, че и въпросът с тероризма ще се реши, като се върнат сътрудниците в арабските държави ?
- Борбата с тероризма е сложна задача. Трябва да се намерят причините и да се тръгне от корена на тероризма. А той е един. Ние отиваме в дома на тези хора в Ирак, Иран, Сирия, Либия, където им казваме да живеят по начина, по който ние искаме. Защо не ги питаме тези хора, те как искат да живеят. Те си имат свои правила, традиции и национални особености. Какви сме ние, та ще ходиме да им ползваме природните богатства? Вместо да остават за местното население и народи, те отиват в мултинационални американски и европейски компании. България не получава нищо. И естествената реакция на тези хората е да се борят Като нямат оръжие и подготвени армии, се насочват към тероризма. За съжаление загиват и много невинни хора. Терористите се опитват с тези свои действия да покажат, че тази власт, която в момента управлява, е неспособна да осигури нормална защита на населението и по този начин искат да предизвикат смяна на тази власт. Те искат да всеят страх и паника и да покажат, че този модел на Западния свят не е функционален. Това, което Западът прави с военна сила в техните страни, те го правят в Европа и Америка с терористични актове. За мен най-доброто решение ще дойде по дипломатически път. Затова има ООН, тия неща там да се решават, а не НАТО и ЕС да налагат своята воля навсякъде. Затова трябва да се възстановят информационните източници на службите, които набират информация за тероризма. Цивилното и военното разузнаване, ДАНС и отчасти службата за борба с организираната престъпност – да възстановят своите източници на информация и се набират и нови. Как ще стане? Има директори на служби, на които това им е работата. Силно се надявам, че сегашните колеги поддържат добри вазиотношения с разузнавателните общности в НАТО и ЕС, имат такива връзки с Балканските страни- Турция, Албания, Косово, Македония, Сърбия. Дано не са скъсали отношенията с руските антитерористични служби, които са едни от водещите в това направление. Имат опит от Чечня и Афганистан, който е неоценим. В борбата с тероризма трябва да сме обединени всички, да сме заедно. Но преди това трябва да премахнем някои от причините, които предизвикват тези терористични актове.
- Преминаването на ГДБОП към ДАНС беше ли грешка !
- Още същия ден управителният съвет на Асоциацията излезе със становище , че недомисленото преминаване на ГДБОП към ДАНС ще има последствия, както и назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС. Едното не стана, но ГДБОП премина в ДАНС. Сега съм убеден, че едно прибързано връщане на ГДБОП в МВР пак ще има недобри последствия за държавата и за ведомствата. Защо ? ГДБОП е полицейска служба и мястото и е в МВР. По това спор няма. Въпросът е, че след като преминаха в ДАНС, хората видяха, че там отношенията са по други, заплатите са по-високи, качеството на работа е на по-високо ниво. И затова ме притеснява факта, че с едно прибързано преместване ще се намалят заплатите, отношенията ще са други и много от хората няма да искат да се върнат в МВР. Ще търсят начини да останат в ДАНС. Това може да се оправи ако се седне и заинтересованите хора да направят прехода по-плавен и с по-малко загуби за хората. Страх ме е, че при тази демотивация на състава, ще се забави реализирането на оперативните дела. Към БОП има сериозни изисквания и по отношение на организираната престъпност, по отношение прането на пари, наркотрафика и др. Становището ни е този процес да стане плавно и управляващите да се съобразят с мнението на служителите, които участват в него. Та това са служители от висок държавен ранг !
- Някои експерти казват, че Писанчев и Лазаров трябва да се махнат, защото били ветропоказатели, служели на една власт, сега при друга.
- Това становище е елементарно и опростенческо. Писанчев го познавам, той започна работа през 1993 г. Мнението на асоциацията и хората, които са работели в службите е, че тази честа смяна на ръководния състав, специално в ДАНС, води до няколко неща. Първо – до демотивация на хората да работят, защото с идването на нов директор, започва почти тотална подмяна на ръководния състав. А това означава, че всеки започва да търси връзки, да си правят номера един на друг. Разваля се микроклимата, и то много сериозно. А там без да имаш доверие на колегата си , с който работиш, просто работа не се върши. И в тази връзка смятаме, че такива промени трябва да се правят, колкото се може по-рядко. Малко хора знаят, но за двадесет и пет години са се изредили доста директори в НСС и ДАНС, средно на директор се пада по година и половина работа. Един човек тъкмо навлезе в работата и го махат, идва друг. И после казваме, че службите не работят. Ами ето един елемент, поради който не работят. Предложението , което сме дали, е директорът на ДАНС и Главният секретар да имат поне петнадесет години трудов стаж в МВР, да са минали по цялата кадрова стълбица- от най-ниското стъпало до всички длъжности, за да може да знае какви са мненията и изискванията към всеки човек и длъжност, и за да се вземат правилни управленски решения.А как да ги избират – дали да го назначава президентът, дали по предложение на МС и парламента това са вече второстепенни неща и всяка политическа партия налага своята воля, съобразно своите искания. Ние искаме да се фиксира и да се знае. Един директор на ДАНС трябва да е такъв минимум 5-8 години. И само при извънредни обстоятелства, извършване на престъпление , сериозно заболяване или смърт, да бъде сменен. А кой да е шеф – нека го определят политиците, не ние. Но пак казвам – да минат от най-ниското ниво, до високо ръководно ниво. Да покаже качества, че може да е ръководител. Същото се отнася и за Главния секретар.
- Ами нали сте чули, че Писанчев бил човек на Делян Пеевски ?
- Така не може. Пусне се слух. Намери се някой журналист да го изкара и... Трябва да има доказателства. Ако има такава връзка, то тя не е хубава. Не знам. Но не вярвам Писанчев да е податлив на външни внушения и да изпълнява чужда воля. Не го вярвам, но сигурно и не искам да го вярвам. Честно го казвам. Защото тези хора, които дойдоха 92-93 година на работа при нас, мисля, че сме ги научили на някаква честност и морал. Така си мисля, а дали съм прав, е друг въпрос.
- А как ще коментираш факта, че преди година премиерът Борисов говореше едно за Писанчев и Лазаров, а сега съвсем друго.
- Ами той май се вслуша в мнението на някои експерти. И това е мнението на цялата гилдия. И не само Борисов като министър председател, но и управляващите по принцип, трябва да се вслушват в мнението на професионалистите в дадена област. За Главния секретар ще кажа, че законът беше направен спецално за него – да не се назначава от президента, а от министър-председателя. Пак казвам, кой ще е Главен секретар не е толкова важно, важни са критериите, на които трябва да отговаря. Те могат да се фиксират в закона и да бъдат за дълги години едни и същи. Може да е най-способният Лазаров, но се съмнявам, че е минал по цялата кадрова стълбица, за която говорих. А че някой трябваше да понесе отговорност за случая с Лясковец, трябваше. Тогава той не намери сили да си подаде оставка, а това трябваше да стане. Не е случайно, че новото ръководство на министерството сложи заместник на Главния секретар, за да го наблюдава, като не могат по друг начин да го махнат.
- ДАНС не трябваше ли да се включи по-активно в разкриването на показните убийства през този месец, в издирването на Петко Сертов. Слушам, че това не им било работа. Така ли е ?
- Предполагам, че по отоношение на организираната престъпност има добро взаимодействие между МВР и ДАНС. Крайните мероприятия като арести се извършват от МВР и така трябва да бъде. Но съм сигурен, че си обменят информация. За разкриване на „Килърите 6” е имало информация и от МВР, и от ДАНС. А убийството на човек, независимо кой е той, и ако не е премиер или президент и т.н., е чисто криминален акт и няма отношение към националната сигурност на страната. Така че не виждам защо ДАНС трябва да излиза напред. Това са си криминални престъпления. И ДАТО и ДАНС имат отношение, но реализацията е от МВР.
- Ами убийствата? Имаше коментари, че са станали, защото партия ГЕРБ пак е на власт, защото идват важни персони като държавният секретар на САЩ Кери и т.н.
- Чак толкова дълбоко не трябва да се отива и да се правят с нищо необосновани внушения.Трябва внимателно да се проучат тези нови килъри. Защо ги свързват с името на бившия шеф на митниците Кулишев? Аз съм работил с него като заместник шеф на НСС и съм с добри впечатления от този човек. Доколкото знам, той се е развел с първата си жена, на която въпросната Мила е дъщеря и няма нищо общо с нея. Търси се сензация. Тези убийства не засягат сигурността на държавата, друг е въпросът ако беше станал терористичен акт като в Париж.
- Вашият коментар за случилото се там ?
- Защо трябваше да се публикуват тези карикатури ? Защо да се дразнят мюсюлманите? Те са 17 процента от населението на света. Ако се обединят голяма част от радикалистите, какво ще стане? 17 процента мюсюлмани срещу 11 процента християни?! Вярно е , че християните сме по високо технологични, с по-добро оръжие и армия. Това ли трябва да се търси в света, да се върнем във времената на кръстоносните походи? Писаха, че преди години това списание било спряно със заповед на вътрешния министър на Франция заради карикатури на де Гол. Защо тогава позволяваме гаврата с други религии без да отчитаме мнението на тези хора. И те са хора като нас?!
- Мнението ви за обединението на двете разузнавания ? Има активни хора в медиите, които подкрепят това. Други са на противоположно мнение ?
- Мнението на асоциацията е, че това не бива да се допуска. Мотивите не могат да обединят професионалната общност, че едно такова обединение е нужно. Всяка от службите си има своите специфични задачи и не виждам как могат да се обединят под една шапка. Затова нашето предложение е, да се засили функцията на отдел „Национална сигурност” към Министерския съвет, който да има много сериозна координираща функция, да наблюдава службите и ДАТО. Задачите да се поставят оттам на сътветните директори на службите, които по съответния административен ред да ги спускат на своите колеги. Друг е въпросът, че тези служби се нуждаят от малка корекция на функции, задачи и щат. Затова час по скоро трябва да се приеме закона за националната сигурност на Р.България.
- Какво ще стане ако се разкрият тия 33 000 досиета на военното разузнаване ? Мненията са коренно противоположни – разузнавачите казват, че ще се разкрият външни агенти; а опонентите им, че ще станат ясни хората от ДС по високите етажи ?
- Аз не съм чул нито един професионалист да подкрепи това нещо. Професионалист ли е Методи Андреев? Колко служба има генерал Атанасов като професионалист? Кога е работил? Генерал Атанасов има точно 6 години трудов стаж в МВР. От прокурор стана окръжен началник на Разград, после беше освободен от Любо Начев, Иван Костов го направи секретар на МВР, беше началник на НСС, мандатът му там бе четири години. А аз говоря за професионалисти с над 15 години служба, които да са минали по цялата стълбица на кариерно развитие. Какъв професионалист е Димо Гяуров? По времето на Костов го назначиха за шеф на разузнаването и от ефрейтор го направиха генерал. То по време на война не е ставало такова нащо. Май само по време на Втората световна война имаше един такъв съветски офицер, който печели важна битка и го правят генерал. Това не са професионални експерти и специалисти.
- Е добре де, какво толкова ще стане ако се разкрият тези досиета ?
- По закон не могат да се разкрият, защото са досиета на чужди граждани, в по-голямата си част. По закон пише за принадлежност на българските граждани. Много от тези хора са базирани на сътветните места в съответните страни - Ирак, Либия, Турция, в страните , които са представлявали интерес. Защо тия хора, които са сключили договор с държавата, трябва да ги подлагаме на разследвания, репресии? Аз дори смятам, че някои от тях ще влязат в затвора или ще бъдат убити в съответните държави. Защо трябва да правим това? Кой носи отговорност за тия хора? И ако това стане, близките на тези хора ще заведат дела към българската държава и против Комисията по досиетата, която ги е разкрила. Ето защо трябва да се носи персонална отговорност за тези неща. Откъде - накъде някой си Евтим Костадинов ще си играе със съдбите на тези хора? В закона пише за българските граждани.
- А тия дето са български граждани, какво с тях ?
- Казах го, философията на закона трябва да се промени и този позорен акт трябва да спре. Всички тия хора са работили за България.
- За България, за България, ама военният министър казва, че има хора, които са работили за чужда държава и чуждо разузнаване?
- Нека да го докаже това нещо. За хора, които са работили за чужда държава и чуждо разузнаване, в наказателния кодекс няма срок за давност. Нека ги осъди за шпионаж в полза на чужда държава и сега в момента. След като има такива данни, след като еди кой си е работил за Съветския съюз, да бъде осъден за шпионаж. Тогава времето е било такова, а сега какво е. Тогава е имало Варшавски договор и са били подписани междудържавни документи. Сега не се ли дава информация на НАТО, САЩ и ЕС, по силата на подобни договори? Да се говори на ангро е непрофесионално и неморално.
- Нека да завършим с юбилея на асоциацията, който отбелязвате тази седмица?
- Тя е съдадена като асоциация на контраразузнавачите преди двадесет години от четириридесет човека от бившето Второ и Четвърто управление на ДС – контразузнаването срещу разузнаването на чуждите държави и нашето икономическо управление, което се бореше против икономическия шпионаж. Целта на асоциацията е била да се създаде една организация, която да защитава социалните права на пенсионираните от служба хора. В продължение на двадесет години асоциацията се развива. През 1998 г. е приета за колективен член на СОСЗР. През 2004 г., на общо събрание, името е променено на Национална асоциация „Сигурност”. Тя се отваря към хората и обществото и в нея започват да членуват и служители, които са работели и в други поделения на МВР плюс симпатизанти. В момента имаме изградени структури в 17 града в България. Една част от тях са регистрирани като юридически лица, друга част са в клуб „Сигурност” към СОСЗР. Сега сме около 1800 души. В асоциацята членуват 6 души заместник-министри на МВР, всички директори на службата за сигурност след 1990 г. без Атанасов и Чобанов, имаме над 10 души, кито са били посланици в различно време и др. Униканото при нас е, че имаме единственото дружество в подобни организации на участници в международни мироопазващи мисии, в които членуват над 50 човека, всички със сертификати от ООН и ОССЕ. В момента имаме наблюдатели, членове на асоциацията в Грузия и Украйна.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads