8|
9859
|18.06.2009
ИНТЕРВЮ
Донка Соколова: С 55 на сто повече българи остават да почиват у нас това лято
В момента на пазара у нас има оферти за 40 лева на ден all inclusive и това е реално за три или 4-звезден хотел и наистина получаваш това, което отговаря на звездите, коментира шефката на БАТА.
Интервю на Даниела Георгиева
- Г-жо Соколова, какви са очакванията ви за лято 2009, което вече стартира не много силно тази година?
- До март не бяхме много оптимистично настроени, защото обикаляйки всички туристически борси – световни, европейски и регионални в Скандинавия, Германия и завършвайки в Москва, в края на март установихме, че точно тогава кризата беше настигнала Европа, чак до Русия и хората бяха шокирани и в неизвестност какво би могло да се случи. За това и интересът към почивки беше по-нисък, не само за нашата страна. След март започна раздвижване на пазара и сега мога да кажа, че ние сме по-оптимистично настроени и тази година може би няма да има ръст, но ще завършим някъде около +-0 спрямо миналата година. Но искам да отбележа, че последните 5 години България като туристическа дестинация бележи един стабилен ръст около 10% с натрупване, което означава, че това е един доста добър резултат за този период в световна икономическа криза.
Освен това преди две седмици английските медии казаха, че България е една от търсените дестинации на ЕС, поради това качеството на услугата и цената вече започват да се припокриват. Това е един от най-важните комплименти за туристическия продукт. Ние работещите в отрасъла си повтаряме и знаем, че битката ще се реши правейки всичко така, че качеството да бъде на първа линия и това правят всички наши колеги - стремят се действително да подобряват това, което те предлагат на пазара и то вече е видно. Например от това, че в дните от 1 до 6 май много българи останаха да почиват у нас. Оказа се, че стремежите ни от няколко години да направим така, че нашите български клиенти да предпочетат страната ни за своята почивка се увенчаха с успех. Направихме една вътрешна анкета между нас и нашите колеги, от която е видно, че ръстът на българите, оставащи в България в началото на този сезон е около 55%, което е много добре. Така че, ако се огледат в туристическите агенции и това, което предлагат могат да намерят изключително добри оферти, много по-добри от съседните нам страни. За това се надявам, че нашите български клиенти ще предпочетат отново да останат в страната си. Ние сме оптимистично настроени, не че нямаме трудности. Те са доста много.
- Добре, наистина има много изгодни оферти в момента на пазара, но как могат туристите да се доверят на такива предложения и да са сигурни, че ще получат това, което наистина се предлага, защото често изглежда пресилено?
- В момента на пазара у нас има оферти за 40 лева на ден all inclusive и това е реално за три или 4-звезден хотел и наистина получаваш това, което отговаря на звездите.
Важно е обаче туристите да си подбират агенциите, защото има доста измамници на пазара тъй като не се дава възможност за достатъчен контрол според закона.
Това позволява на недобросъвестни лица да си отварят агенции, които не отговарят на условията по нашия закон. Най-важното за един клиент е да знае, когато влезе в една туристическа фирма и когато иска да закупи определен пакет услуги да поиска договор, който се подписва между туроператора и клиента. В него са описани всички подробности. Туроператорът отговаря за цялостното качество на услугата и ако нещо не отговаря на този договор клиентът има право да търси по закон компенсация за недоброкачествено предложената услуга. Това е сигурността на нашите клиенти.
- Кои са най-сериозните трудности, които стоят пред отрасъла?
- От една страна това, че ние сега тепърва започваме да говорим с политическите сили за проблемите, които би трябвало да реши следващото правителство. Един от тях е създаването на Министерство на туризма, тъй като той е структуроопределящ отрасъл на нашата икономика и така наречения приоритетен. Въпреки че тази дума е доста изтъркана за нас, защото няма правителство, което да не нарича туризма приоритетен отрасъл и което след това да не направи нищо за него.
Друг проблем е Законът за туризма, който има 19 поправки през последните две, три години. Всеки според интересите го променя както си иска. Той се разцентрова и няма последователност. Ето защо искаме нов закон за туризма и промяна на закона за ДДС, както и доста сериозни решения на правителството що касае визите в страните с визов режим, които са структуроопределящи пазари.
Под натиска на бранша Министерски съвет взе решение да се отмени таксата за визов център. Ние така и не разбрахме защо трябваше издаването на визи да се изнесе в отделен център извън нашата консулска служба в Русия. Там трябваше да се заплащат отделно 500 рубли. Имахме уверението, че от 1 юни няма да се взимат тези такси, а ще бъдат поети от бюджета, така и не се случи. После казаха, че това ще стане от 15 юни.
Съседните ни страни като Гърция, Кипър и Малта поеха цялата такса на визата, която за Русия е 35 евро без такива усложнения от още 500 рубли или 12 евро отгоре, за да ти издадат виза в този визов център. Така че, те направиха всичко възможно да облекчат пазара, а той не е за подценяване и е изключително важен за България. Нашето правителство взе решение не го изпълнява. Не можа да се реши да поеме цената на визата от 35 евро. Ние бяхме изчислили, че това е 8 млн. евро, но за сметка на тях щяха да влязат 300 млн. евро в страната ни.
Това са проблеми, които са текущи и се стремим да решаваме в крачка, но срещаме големи затруднения от страна на правителството.
- Преди няколко седмици председателят на Българската туристическа камара каза, че 80% от малкия и среден бизнес в туризма е на ръба на фалита заради липсата на туристи и кризата. Това не е ли една много силна прогноза?
- Аз не съм съгласна с това, което е казал Тончев, в крайна сметка той не е в реалния сектор, а аз ви говоря за това, което наистина се случва при нас. По отношение на нашия отрасъл банките преустановиха кредитите, а на нас като туроператори и агенти ни трябват оборотни средства. Даже когато правителството отпусна 500 млн. лева чрез Банката за развитие до търговските банки, там не беше споменат туризмът като отрасъл.
Всяка от банките, която чуе туризъм настръхва именно, защото се говорят такива неща. Действително имаме страшно много затруднения, имаме междуфирмени задължения, но се надявам да оцелеем.
- Успяхме ли през последните години да повишим качеството на кадрите си? Тази година отново временно се наемат хора без квалификация и опит.
- Това е доста сериозен момент и за съжаление що касае лятото и специално ре креативния туризъм, там се наемат временни кадри.
Вторият голям проблем е, че нашите висши учебни заведения имат програми, които не са направени заедно с практиката. Във всички европейски училища за туризъм се акцентира на практиката, защото нашата индустрия е доста турбулентна и практиката изпреварва много пъти теорията. Така че, ако програмите са обвързани с практическите занимания или с реалния сектор по-бързо ще се усвои теорията и ще си научи нещо практическо. А и никой работодател няма време да обучава 6 месеца или една година тези млади специалисти.
Лошото е, когато те не желаят, дори и да има такава практика, да я посещават. Те имат изисквания да практикуват с едни високи заплати, а така не се учи занаят. За това аз призовавам висшите учебни заведения да обвържат целия цикъл на обучение с една голяма част практика, която да бъде задължителна и в самия учебен процес и тогава няма да има този недостиг на квалифицирани кадри.
- Туристи от кои дестинации се очакват този летен сезон?
- Ние имаме традиционни пазари. Това са Германия, Великобритания, Скандинавия. През последните години сърбите и македонците бяха едни наши добри клиенти. Сега разбрах, че имаме проблем отново в нашите посолства в Сърбия и Македония бавят визите. Не можеш да се чака по 10 дни, когато това лято по-голямата част от сезона ще се решава с така наречените last minute оферти.
Никой няма нужда от така наречения черен пи ар. От всички министерства, от които зависи туризмът трябва да положат всякакви усилия, защото това са приходи за нашата страна.
Английските медии са забелязали че България е търсена дестинация, а ние все още се съмняваме в това и търсим съседни нам страни.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads