Кирил Симеонов пред Фрог: Правителството се опитва да “мине тънко”, малкият бизнес е оставен да умре
Г-н Симеонов, коалиционните партньори са взели решение да дадат зелена светлина на строителството. Това ли е първата мярка според Вас, необходима за съживяване на икономиката?
Питате за внесения от коалиционните партньори проектозакон за удължаване на срока за строителство по Черноморието. Предлага се забраната за строителство да важи от 15-ти юни, а не от 15-ти май, както досега, за да се подпомогне строителния бранш. Става въпрос само за Черноморието. Ерго - това няма да подпомогне работещите в строителството генерално, а само тези, изпълняващи проекти по курортите. Това не е мащабна антикризисна мярка, а е доста таргетирана, и за това има привкус на лобизъм в полза на конкретни интереси.
Какво е нужно според Вас да се направи в този момент, за да има реален ефект?
Нужна е генерална стратегия за подпомагане на икономиката и в частност туризма.
В България има над 4 хиляди туроператора, които са на ръба на фалита, без никаква помощ от държавата. Туроператорите са длъжни да върнат парите на предплатилите клиенти до 1 месец след края на извънредното положение, което за съжаление според мен ще бъде изключително трудно, тъй като те страдат от остра липса на ликвидност.
От друга страна, някои застрахователи отказват да им заплатят, като се позовават на “форсмажорни обстоятелства”. Туризмът представлява 12% от БВП на България и в това число не включваме индустрии пряко свързани с него - мебелна, хранителна, санитарна, и тн. За съжаление, прогнозите не са розови - според ЕК туристическата икономика в Европа ще се свие до 70%.
Доста черна прогноза, не мислите ли?
Председателят на ЕК, Урсула Фон Дер Лайен неотдавна направи изявление хората да не планират лятна ваканция. Докато при нас Ангелкова ни увещава, че ще има късен летен сезон. Министърът на туризма не се слави с особена далновидност, след като и трябваха 6 години за да осъзнае, примерно, че националният туристически портал, за който бяха похарчени милиони, не е ефективен. Въпреки, че е възможно да има някакъв летен сезон, опасявам се, че потреблението, включително и туристическото, няма да се възстановят бързо. Нека не си мислим, че като падне извънредното положение , всичко ще се се върне обратно до предкризисните нива.
А при какви условия би могло да се случи това?
Те биха били достижими едва, когато има работеща и одобрена ваксина. Както и преди съм споменавал, възстановяването няма да е V-образно, а по-скоро U или L-образно. Конкретно за туризма се обсъждат и ползването на ваучери, но за сега абсолютно нищо не е ясно - кой ще може да ги ползва, как и къде. Накратко - реални мерки за туризма все още няма.
А икономическите мерки са все така недостатъчни и закъснели, казват ваши колеги. Съгласен ли сте с тази констатация?
Неколкократно аз и мои колеги сме прокламирали подкрепата си за директни плащания към граждани и фирми, които биха подкрепили както тях, така и икономиката. Премиерът не осъзнава, че това не е “плащане на калпак”, а реално е стимулиране на потреблението. Правителството засега ни предлага основно кредити, с изключение на една конкретна мярка за грантове на стойност 170 милиона, която е крайно недостатъчна.
За сметка на това ни облъчват с политически ПР като например договорената с ЕЦБ суапова линия за 2 милиарда евро, която към момента единствено повиши цената на дълга (доходността на ДЦК) тъй като инвеститорите приеха това негативно.
Въпросният суап не е мярка която да подпомогне запазване на заетост или предпазване от фалит, а се ползва при недостиг на Еврова ликвидност във финансовата система.
Към момента, левът има над 150% покритие в евро и е неясна ползата от този суап.
Споменаваше се, че Хърватия е ползвала подобна суап линия, но там местната валута беше под натиск. При нас това не може да е проблем, тъй като левът е вързан към еврото, чрез валутен борд.
Ако ми позволите да използвам жаргонен език, моето лично мнение е, че правителството се опитва да “мине тънко” през тази криза, докато държавите по света оказват масова директна подкрепа на гражданите си и бизнеса.
В крайна сметка те не осъзнават, че ресурсите които налеят сега в икономиката са жизненоважни и за приходите към бюджета впоследствие.
Властта има желание да подпомогне строителството. Но не са ли строителни предприемачи тези, които имат бентлита и други скъпи коли, съветвани от премиера да ги продадат, за да запазят бизнеса и работниците си? Не излиза ли, че уж ги хока, но в крайна сметка им помага?
Аз не мога да спекулирам дали строителите карат Бентлита или не, но е публична тайна, че подобни коли за стотици хиляди често могат да се видят в автопарковете на хора приближени до властта и изхранващи се от обществени поръчки.
Мерките на правителството са много бавни, много закъснели и съмнителни.
След седмица се очаква да падне извънредното положение, а хората и бизнеса не са усетили нищо от така наречените икономически мерки.
Средства до малкия бизнес не достигат или ако достигат е в малки размери.
Забелязахте ли кои са първите големите бенефициенти по така наречената мярка 60/40? Център за Градска Мобилност, собственост на Столична Община е един от най-крупните бенефициенти по въпросната програма. Това е все едно държавата да изкара пари от единия джоб и да си ги пъхне в другия. Друг получател е малка самолетна компания, един от собствениците на която е съпругата на една голяма банка. Значи те не само, че не продават Бентлитата си, те и самолетите си не продават.
Ползвател на помощ от държавата е и най-голямата транспортна фирма, чиито собственик е бил депутат от ГЕРБ. Разбира се, нека не подминаваме и футболният клуб „Лудогорец“, който получи средства от държавата. БФС също. И понеже по-рано говорихме за строителство по Черноморието, в първите траншове помощ получиха и хотелите на брата на Милен Велчев. Разбира се във всички тези бизнеси работят хора, но остава усещането, че от тази мярка се възползва основно големия бизнес или такъв, управляван от хора близки до властта. Малкият бизнес е оставен да умре. Туризмът също.
Интервю на Катя Илиева
Моля, подкрепете ни.