29|
8411
|11.01.2010
ИНТЕРВЮ
П. Курумбашев: Бойко остави тежко наследство на Фандъкова
Всички неволи на Йорданка Фандъкова идват от тежкото наследство, завещано й от бившия столичен кмет Бойко Борисов, коментира бившият общински съветник от БСП и настоящ депутат Петър Курумбашев.
Курумбашев е продуцент на студентското предаване “Ку-Ку” по държавната телевизия, бивш общински съветник от БСП в София и настоящ депутат, избран от 24-ти избирателен район. Той е продуцент на скандалното предаване от 22 декември 1991 г., в което се разигра скеч с авария в АЕЦ “Козлодуй”. Студентското шоу беше симулативно прекъснато със съобщението, “…че в Козлодуй не се е случило нищо страшно”. Свикналата да “чете между редовете” аудитория изпада в паника и по-голямата част от населението беше убедено, че атомната електроцентрала е избухнала. По-късно авторите на предаването бяха обвинени, че са извършили манипулация, за да дестабилизират правителството.
Потърсихме Петър Курумбашев, за да коментира предложения тазгодишен бюджет на София, както и някои от най-сериозните проблеми в столицата.
Интервю на Васил Василев
- Г-н Курумбашев, имате ли обяснение защо в началото на миналата седмица снегът отново изненада неприятно всички в столицата?
- Мисля, че е крайно време България да спре да се бори срещу глобалното затопляне, а по-скоро в негова полза. Ако имахме климата на Атина или Барселона, очевидно нямаше да има толкова сняг. Това е единственият начин градската управа да се справи с проблемите – като се вдигнат температурите с 4-5 градуса. Когато работех в общинския съвет, аз бях в тази коми сия по екологията, която именно се занимава с почистването на снега в София. Тя се занимаваше с това кои концесионери кои улици да почистват. Естествено акцентът се поставя върху по-големите шосета, по които се движи градския транспорт. Още по това време бяха т.нар. вътрешно квартални улици. Един от основните проблеми е, че градът наистина се чисти с малко пари, би трябвало да се събират повече средства от гражданите. След като обаче Бойко Борисов си постави за цел да изгони една фирма, не успя да намери по-добра. В София влязоха 8 фирми, които си я „разпределиха”, но голяма част от тях нямат капацитета да почистят качествено улиците след всеки сняг. Слава Богу този път зимата ни пожали, добре че след снега времето рязко се затопли.
- Казвате, че фирмите нямат нужния капацитет. Има ли обаче в общината структура, която да посочва например кога да излизат снегорините и да следи изкъсо работата им?
- Когато аз бях общински съветник, общината трябваше да се свърже с фирмите и да нареди в колко часа да започна с почистването на улиците. Снегът миналия вторник започна да вали в 7:30 часа, нямаше никакъв проблем някой да сигнализира фирмите. Но не това е основният проблем, на София е нужна общинска фирма за снегопочистване. Ние не трябва постоянно да разчитаме на външни фирми и на концесионер, който по някакъв начин да извива ръцете на общината или да се чудим коя от осемте фирми може и коя не да чисти. Тази идея впрочем беше подкрепена и от групата на ГЕРБ в общината, но незнайно защо отново даде „назад” и в крайна сметка ситуацията остава непроменена. Избира се един частник, който не може да се справи, кметът му казва „ще те глобя”, той отговаря – „глоби ме” и хората отново са измамени. Дали са си парите, а на среща получават некачествена услуга. Тези, които са ангажирани с тази дейност, трябва да поемат своята отговорност, а не да чистят снега три часа, след като е завалял.
- Има ли ресурс за създаването на подобна общинска фирма?
- Все от някъде трябва да се започне. Но сегашното ръководство на общината вместо да постави основите, отново прави конкурси за концесионерите. В повечето европейски столици фирмите за сметопочистване са общински. На някои места сметоизвозването е частна дейност, но идете в една германска или гръцка общината и ще видите какво пише на кофата – името на общината. Проверете в Турция, която не е член на ЕС. Там също разчитат на общината при сметосъбирането. В общината за неразбориите с непочистения сняг носи кметът г-жа Йорданка Фандъкова, както и нейният заместник г-жа Бояджийска. В случая обаче основната вина носи бившият кмет. Бойко Борисов остави тази попара.
- Общинарите приеха бюджета за 2010-та година. Какво е различното този път, имайки предвид променената политическа обстановка в Народното събрание?
- Миналия вторник изслушах сутринта Цветан Цветанов, който каза, че нямало достатъчно полиция в София. учудих се той от кого се оплаква? Нали сега правителството на Бойко Борисов е на власт? Като няма достатъчно полицаи, да назначат. Преди имаха проблем, че не можело да има общинска полиция, защото тройната коалиция не приемала такъв закон. питам ги сега, защо няма общинска полиция, 6 месеца след като са управници на България? Направете си закон, от кого се оплаквате? Разгеле, не могат да се оплачат от президента или от Европейската комисия, защото е трудно да се оправдаеш с тях и за полицията в София. те трябва да разберат, че вече не са в опозиция. Управляващи са и са в пълно мнозинство. По отношение на бюджета в София, аз си спомням обещанията на Борисов в нощта на изборите, когато заяви, че 50% от данък общ доход ще бъдат върнати обратно на града. Такова нещо не се случи. Върнаха се точно толкова пари от републиканския бюджет, колкото бяха и миналата година. Само че тогава той ходеше по тавана и се възмущаваше как никакви пари не се дават за София. Тази година, когато парите процентно са дори по-малко, няма никакъв проблем.
- Т.е. тазгодишният бюджет е в същия размер, какъвто и през 2009-та година?
- Говоря реално за държавния трансфер, който се прави в момента към София. Той е в същия размер, приблизително, както и миналата година. От тази гледна точка промяна няма, както и в предложението за бюджета, който се разглежда до края на януари и със сигурност ще бъде приет от комисиите. Той е напълно “Copy-Paste” от миналата година, нивото на река Дунав без изменение. Това е практика и през трите години на управление на ГЕРБ. Бюджетът технически се изготвя от един финансист – Минко Герджиков. Когато няма политически указания, той логично прави един технически бюджет – преповтаря зададеното от миналата година. Или ако бюджетът е вдигнат с 10%, той казва: „Миналата година за култура сме отделили 5 млн., тази ще са 5,5 млн. лева”, примерно. Като тотален бюджет тази година община София е заложила малко над 1,2 млрд. лева. Миналата година беше милиард, а тези 200 млн. лева са заложени от едни европейски програми, които не знаем дали ще бъдат отпуснати. Все едно да имате годишни доходи от 10 000 лева, а да сте си направили разходен разчет за 20 000 лева, тъй като разчитате на някаква евростипендия.
Бюджетът е реално съшият, както миналогодишния и отново има една липса на приоритети. Миналата година си спомням как сме умолявали нашите колеги в общината от ГЕРБ да се заложат повече пари за строеж на детски градини, което не е толкова невероятно скъпо. Реално, когато станах съветник, не достигаха 5 000 места за децата. Сега по реални оценки броят им е между 9 и 12 000. Много е лесно да станеш и да обвиниш българите, които се преселват в София. Че ако така се държаха и с нас в Европейския съюз? Да кажат: „тука идват едно българи, които искат да работят в нашите държави, въпреки че си плащат данъците другаде…”. Когато бях съветник, намерих една детска ясла в Лозенец, на чийто втори етаж се помещаваше фирма. Преди две години, с общите усилия на кмета Прошко Прошков я изгонихме. Две години след това там все още няма настанени деца. Ето ви помещение за 35 деца. Дори не трябва да се строи нищо, готово е, дори има и персонал.
- Какво е обяснението ви за неразработения „втори етаж” от страна на общината?
- Администрацията не работи и липсва политическата воля, която да я накара да заработи. Освен това ГЕРБ не се чувстват притиснати от силна опозиция в общинския съвет и на национално ниво. Мисля, на местните избори през 2011-та година те ще получат полагащата им се оценка от хората.
- Защо не се даде гласност на факта, че бюджетът в столицата не е променен, данък общ доход не е върнат в размер на 50%, както беше обещано след изборите за Народно събрание?
- Аз попитах реторично ваши колеги същия въпрос.Оказва се, че не само Бойко Борисов не вижда проблем в това, но и медиите. Аз лично наблюдавах интересни трансформации в българските медии през 6-те месеца на управление на кабинета. Самият аз съм работил повече от 10 години в тази сфера и забелязах пътя на някои колеги – от пълно отрицание на Бойко Борисов до пълно обожание. Някои разбира се не толкова.
- Има предложение всички големи проекти, освен строежа на метро в столицата, да бъдат замразени тази година.
- Аз лично се надявам поне строежът на метрото да не бъде замразяван, тъй като и част от парите не зависят от общинските приходи, а са по европейски програми. В интерес на обективността трябва да споменем факта, че проектите в общината зависят от това, какви приходи има в хазната. Факт е – както приходите в държавата паднаха, така това се усеща и в столична община. Съгласен съм с Минко Герджиков, който заяви, че ако през януари 2008 година сме събирали 100 единици приход от данъка върху сделките с възмездно прехвърляне на имоти, то за същия период през 2009-та сме имали едва 40 единици.
Друга стара тема, която стои пред Столична община и за която сме питали много пъти е ниската събираемост на глобите. Миналата година тя беше едва 7%. Общината е толкова сериозна институция, че е в състояние да принуди всеки един гражданин да си плати глобата. Лично аз няколко пъти съм искал, след като сме приемали закони за чистотата на града, глобите да бъдат завишени, особено за фирмите. Фирма, която е глобена с 500 лева заради факта, че работи с мръсен камион, не се интересува от и си плаща без проблем наказанието. Съвсем по различен начин ще изглежда, ако сумата е например 10 000 лева.
- Можеше ли отсечка между „Надежда” и „Хладилника” да се построи в по-кратки срокове?
- Надявам се действително отсечката да бъде построена в срок, по-кратък от тази, която миналата година беше пусната и се строеше близо 30 години. Факт е, че имаше повтарящи се фирми като подизпълнители, направи ни впечатление и въпросния Стенли, за когото попитахме премиера. Първо ни се заяви, че нямал нищо общо, след това се каза, че не можело да се знаят всички фирми, които са подизпълнители и в един момент се оказа, че премиерът е бил сред подизпълнителите в строежа на метрото. Това предизвика известен страх, защото ако Бойко Борисов бие всички, които строят метрото, ще се „обърка графика”.
- Какво се случва с един от най-сериозните проблеми в София – сметоизвозването? Има ли изгледи да се реши в близко бъдеще?
Това е една тема, която мога да сравня с бягаща мишена. Спомняте си, Бойко Борисов направи обещания през 2005-та, че през 2007-ма ще има завод за преработка на отпадъците. През 2006-та каза, че ще имаме през 2008-ма, през 2007-ма, когато се кандидатира за кмет, отново обеща 2 години. Сега сме в същата ситуация. През 2010-та, най-сетне, има осигурено финансиране, вече е даден ход на конкурса и през 2012-та наистина може да се окаже, че такъв завод ще бъде построен. Това е една инсталация за преработка и сепариране на отпадъци. Аз няколко пъти зададох въпроса, на който все още не съм получил разумен отговор – „Защо не се строят едновременно две или три такива инсталации в различни точки около града, тъй като няма икономическа логика да возиш боклука от „Люлин” в посока „Кремиковци” или от „Младост” към „Суходол”. 1 000 тона ежедневно се генерират в София. Тези 500 тона, които се прехвърлят от единия до другия край на столицата, създават и транспортен проблем, и икономически. Столична община отдавна трябваше да се опита да направи други инсталации в различни места, да се помисли за малко по-далечното бъдеще. Такива инсталации дори могат да обслужват съседни общини като Елин Пелин, Ботевград , Перник и Самоков. Сега имаме обещан един магически завод за 2012-та година. Искам само да припомня, че местните избори са през 2011-та.
- Има ли достатъчно пари за създаването на няколко подобни инсталации?
- Аз мисля, че има. Не е нужно да се правят някакви мегаинсталации, които да обслужват половината град, само 4-5 района. В момента камионите в Суходол едва се разминават, физически е по-трудно да се разминат и да се извозва целият софийски боклук на едно място.
- Наскоро общината реши цените на картите за намаление в градския транспорт да бъде вдигната. Налага ли се подобно увеличение, имайки предвид качеството на услугата?
- Както знаете, обичайната практика в страните от ЕС е пътниците да заплащат точно толкова, колкото са пътували, т.е. различни цени за различните дистанции, които са изминати. Освен това е нелогично – последното вдигане на цената на билетчето от 70 стотинки на 1 лев беше заради показването на цената на горивата. След като падна цената на бензина, не беше върната старата стойност на билета в столичния Градски транспорт. Когато правиш нещо, трябва да можеш да обясниш адекватно защо то се случва. Освен това трябва да обясниш защо тази услуга не става по-добра. Спомням си, че докато бях съветник се говореше за закупуването на 50 автобуса, последно чух за 30, а сега май били 20. Постоянно се срещам с моите избиратели от 24-ти район, който стига до „Кремиковци”. Те постоянно ме питат дали не може по редовната линия да им бъде отпуснат поне един нов автобус, защото, учтиво казано, са неотоплени и нередовни. Аз постоянно пиша писма до шефа на Софийски градски транспорт да осигури нови автобуси. Някои неща не се оправят дори чисто логично. В Долни Богров например се оплакаха, че първият им автобус тръгва по-късно, в 6:30 часа и има проблем с отиването на работа навреме. Не може ли тази линия да тръгне с час по-рано? Един въпрос, който дори не изисква пари.
- Има една придобивка, за която са похарчени пари, но не виждаме смисъла и ползата от нея, поне на този етап. Става дума за устройствата, до които трябва да доближим магнитите карти в трамваите и тролеите. Защо са похарчени пари за закупуването им преждевременно, преди да се въведат „импулси”, а парите не са инвестирани за по-спешни нужди?
- Някой е направил тази програма само за да се усвоят едни пари. Целта на тази услуга не е била с цел да се подобри качеството на услугата за гражданите, а да се облагодетелства конкретна фирма. Имало е едни пари, които е трябвало да се похарчат и градският транспорт успя. Това е начинът, по който се мисли през цялото време.
- Имате ли информация за други подобни случаи?
- Понякога има разни финансови програми или безвъзмездно харчене не пари и нещата се правят на парче. От няколко години питаме няма ли да се изготви цялостна транспортна схема на града? От нея ние ще разберем кои са критичните места в София – кои кръстовища и естакади да се направят първоначално, от къде да минат маршрутите на градския транспорт, така че да се движи за възможно най-кратко време. Говорихме си, че не е хубаво да минават коли в автобусните ленти, за това, че бъдеща общинска комисия щяла да контролира това. Къде останаха обещанията? Администрацията на града продължава да живее един свой самодостатъчен живот. Мисля, че бюджетът за боклука на града не трябва да се разпределя централно, а да се даде на 24-те районни общини, за да видим как чисти районният кмет. В един момент може да се окаже например, че кметът на Лозенец почиства района по-качествено от район Витоша или обратното.
- Наистина ли бюджетът за ремонт на пътищата е недостатъчен? Носят се слухове, че фирмите, които отговарят за поддръжката вършат работата си некачествено по съвсем други причини.
- Там действа една порочна схема от много години. София е разделена на три – „раздадена” е на три основни фирми, които отговарят за ремонта на пътищата. Те се знаят много добре кои са. Сами разбирате, че когато не е правен конкурс от толкова много време, няма как да е другояче. Сега се прави конкурс за една магистрала – вижте колко много фирми участват. Аз съм сигурен, че в тази ситуация на криза със сигурност и за столицата щеше да има повече конкурентни фирми, които щяха безспорно и да намалят цената с по-добри оферти. Тази практика Бойко Борисов я завари от предишния кмет и реши да я запази.
- Добра ли е идеята за вдигането на цената за „сините зони” в София?
- Трябва да бъде въведено диференцирано заплащане. Аз не мога да определя точно каква трябва да е цената. Тя трябва да се определя на базата на този транспортен пла, за който говорим. Например, колко коли може да понесе центърът на града, каква част от паркингите да се запази за живеещите в центъра, защото и за тях се измисли една безумна система, според която трябва да паркират в радиус от 100 метра. Оказа се, че имат издадени едни пропуски, но и с тях не могат да паркират. и когато се направи тази сметка, ще излезе решението на задачата дали да се повишават цената в центъра. очевидно има нужда от увеличаване на цените на някои места. не искам да изпадам в някакъв дребен популизъм; най-лесно е да кажеш: „Много е скъпо е и в момента, трябва да се намали!” Човек трябва да си прави сметката и действително да се замисли дали всеки път да ходи до центъра с колата си. Още повече, че сега все пак се пусна една линия на метрото. Акцентът трябва да се постави върху безплатните паркинги или по-ниската цена на местата около метростанциите. Това изглежда доста по-разумно решение, с което ще се избегне част от задръстването.
но това пак става с математическия модел, а не с метода на топло и студено. Сметнал си, че в центъра могат да се паркират 15 000 автомобила, но в момента броят им е 20 000. Качваш цената на 2,50 лв. Броячът показва, че са паднали на 12 000 – цената се сваля до 2 лева на час. Тези методи не са нещо ново, открити са преди десетилетия.
- Справя ли се добре новият кмет Йорданка Фандъкова със задълженията, поне за този кратък период от време?
- Точно заради този кратък период ще се въздържа от оценка, тъй като ще излезе, че е преднамерена. По време на кампанията не ми хареса това, че г-жа Фандъкова се представи като сянка на Бойко Борисов. Тя е човек, който има своите качества, тя е отделна личност и не може да се представя като следствие на когото и да е. Общувал съм с нея като зам.-кмет на образованието и не съм си представял, че Йорданка Фандъкова е тип „каквото каже шефът”. Тя беше оставена с едно много тежко наследство. Ето един пример, неволите със снега й бяха подготвени от предишния кмет Бойко Борисов. Затова нека да видим как ще се справи със следващата зима, има 2 години време, в които може да покаже своите качества.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads