37|
40987
|20.02.2012
ИНТЕРВЮ
Проф. д-р Любомир Стойков: Държат елита далеч от властта
Политици превръщат чалга стила в начин на живот
Любомир Стойков е университетски преподавател, журналист и пиар консултант. Автор е на 20 научни, научнопопулярни и публицистични книги за медиите, културата, модата и човешкото общуване.
Обучил е над 2000 студенти в сферата на журналистиката, модния дизайн, бизнеса и публичната комуникация. Създател на първото в България телевизионно предаване за мода – „Блясък” по БНТ (1994); автор и водещ на най-популярното лайфстайл шоу по Нова телевизия – „От игла до конец” (1995 - 2003). Автор на 50 документални филма за световноизвестни дизайнери. Интервюирал е над 100 знаменитости от целия свят – в сферата на модата, киното и попмузиката. Носител е на националния приз „Човек на ХХI век”, на Наградата за принос в имиджмейкърството, на „Жълта роза” на Зонта Интернешънъл и др. Популярен е с фразата „Симпатията е взаимна!”
Интервю на Стефан Стоев
- Проф. Стойков, какъв е нашият елит днес – кой го определя, кой го направлява, кой го критикува?
- Истинският елит, или поне голяма част от него, не е във властта, не носи отговорност за съдбата на България, за съществуването на обикновения човек у нас. Най-умните, най-талантливите, най-честните и най-моралните бягат от управлението на държавата или просто не са допускани до него. Ако това не е вярно, защо страната ни е на последно място в ЕС по минимална работна заплата? Поради коя причина България е най-корумпираната в Евросъюза?
- Ако всичко това не стои по този начин, защо сме на последно място по цели двадесет и един критерия според Гугъл? Кой е в елита и кой е извън него – това не се определя от партийни схеми, протоколни указания или несериозни медии, а от колективната памет и от реално стореното за благоденствието и просперитета на обществото и народа. Истинският елит не търпи спекула и манипулации и не може да бъде направляван, защото всъщност елитът е призван да води, да направлява
Всеки има правото да критикува елита или онзи, който се мисли за негов представител, но е грешно – даже престъпно, да не се допуска елитът до управлението.
- При тази девалвация на морални и духовни ценности кои са днешните идоли на младото поколение?
- На върха на езика ми е да кажа: Силиконови певачки, бездарни футболисти, мускулести примитиви, милионери, които си търсят съпруги... Но ще кажа и друго, тъй като участта ми на университетски професор всекидневно ме среща с безкрайно любознателни и талантливи студенти, които с ирония или многозначително безразличие се отнасят към смешната ценностна ситуация у нас. Техни кумири са Стив Джобс и Бил Гейтс, Ал Пачино и Робърт де Ниро, Лари Кинг и Опра Уинфри, Карл Лагерфелд и Мартин Маржиела, Димитър Бербатов и Лионел Меси, Еминем и Zaz. Наистина съм щастлив от факта, че с вкус и култура те преодоляват домораслите критерии и манипулации, че са богато информирани, компетентни, мотивирани и остро критични.
- Защо политиците и медиите имат сериозен принос в опростачването на обществото?
- Разбира се, че е така! Така нареченото опростачване е може би най-голямата рана на съвременната ни култура. Модерните ценности се размиват и ерозират: на мястото на интелигентния и красив език безпардонно се намърдва примитивният и пошъл изказ; в пространството доминират постъпки и действия, пренаситени с арогантност, бабаитлък и тарикатлък от ниска проба. Политиците и медиите са лидери на общественото мнение и от това какви идеи, норми, образци, стил и държане лансират те зависи в максимална степен нивото на културата и гражданското съзнание. За съжаление много от политиците се превръщат в шоумени, пускат дебелашки шеги и неотклонно следват „чалга” стила, правейки го начин на живот. Повечето медии ги популяризират охотно, величаят ги и налагат това като всеобща мярка за съществуване, вместо да разследват жестоките проблеми на действителността, да разобличават корумпираните политици и да показват стойностни модели на живеене.
- Освен на летището – има ли VIP и на друго място у нас?
- Много важните хора, каквото всъщност означава абревиатурата VIP, по правило са значими личности, които са важни за обществото, будят силен интерес и са търсени и желани от медиите. Място за „випаджии” има навсякъде. Банално е сега да говорим за червените килими и коктейлните зали. Параметрите на висшето и светско общество са очертани още от Франсис Скот Фицджералд и Труман Капоти...Темата за разделението на VIP и „простосмъртни” не ме вълнува толкова, колкото въпросът за сближаването между тях. Риалити форматите на телевизията създават впечатлението, че всеки може да бъде VIP и че границите са заличени, което обаче е много илюзорно. У нас с понятието VIP ужасно се преиграва и това неминуемо води до неговата девалвация. Далеч по-важно е истинските „випове” да намалят своята суетност и показност и да се ангажират още по-резултатно с важни социални и хуманни каузи.
- Какво ни чака, щом модни икони на тийнейджърите са чалгаджийките с повече силикон?
- Сред последните избрани БГ модни икони няма нито една фолк певица. Според нашата класация (на електронното списание Fashion Lifestyle Magazine и на още 30 утвърдени лайфстайл журналисти) такива за 2011 г. са Мария Илиева, Евгения Калканджиева и Деница Атанасова–Гергова. Дълбоко вярвам, че тази профанация и вулгаризация чрез чалгата постепенно ще отмре или поне ще бъде силно ограничена. И сега има положителни примери за това – особено онези фолк изпълнителки, които развиха вкуса си или пък се довериха на професионални стилисти – имам предвид Глория, Алисия, Галена...
- Какви поражения нанася чалга културата за формиране на естетически вкус у младите хора?
- Ужасни, трайни и почти непоправими! Особено на подрастващите, които 100% са екранно, медийно поколение и за много от тях подобно пренасищане с „фолкаджийки” означава „много яко” и „голяма работа”. Три са най-страшните поражения от чалгата – формиране на примитивизъм, вулгарност и крайно консуматорство. Елементарното отношение към живота заличава шанса за ценностно израстване. Вулгарните текстове и намеци опошляват истинските чувства, посягат грубо на красотата на любовта и секса. А консуматорството блика отвсякъде – най-важни са парите, колите, лукса, при това превърнати в самоцел. Наистина е кошмарно, че чалгата продължава да натрапва прекаления сексапил, смесвайки в музикален тюрлюгювеч по един непоносим начин ориенталското, балканското и европейското. Убеден съм, че те могат да се миксират далеч по-качествено и стойностно.
- Лавинообразно расте броят на предаванията, които бълват медийни еднодневки с претенции на звезди?
- Собственици и шефове на телевизии дават мило и драго за висок рейтинг на всяка цена, а това означава повече рекламодатели, повече приходи, повече печалби. Те носят и огромната отговорност за профанирането на съвременната култура... Регулационните органи също не бива да се ослушват, трябва да се намесват по-решително, „по-прокурорски”. Разберете ме правилно! Никога няма да отрека на медиите желанието да бъдат интересни, атрактивни и сензационни! Публиката има потребност от това и глупаво би било да й се откаже...Люпилнята за звезди всъщност е публична фалшификация и подмяна на ценностите. Пълно е с квазери, създадени от риалити шоута. Лошото е, че тези псевдо знаменитости запълват медийното пространство за сметка на общуването с истински таланти, със стойностни хора, с действителните, а не с измислените герои.
- Как българинът да е в крак с модата – артистичният елит има само усет и вкус, парите са у парвенютата. На кого да подражават младите?
- Невярно е твърдението, че българинът е кичозен по манталитет и няма добър естетически вкус. Напротив. Твърдя, че в това отношение превъзхождаме много нации, които иначе са с далеч по-висок стандарт на живот. Българските мъже и особено жените ни изконно носят в себе си естетическото усещане. Вярно е, че парите са незаменимо средство за скъпо и луксозно облекло, но съм виждал много богати хора, облечени адски зле, тъй като са естетически инвалиди. Аутлетите, навлизането на бързо оборотните модни стоки, както и растящата конкуренция позволяват с немного средства да се купят качествени дрехи и да се комбинират подходящо, придавайки модерна и елегантна визия. Не мисля, че младите трябва да подражават на някого конкретно. Най-важното е те да успяват чрез външността си да изразят себе си и да отстояват своята индивидуалност по един красив и автентичен начин...
Интервю на Стефан Стоев
- Проф. Стойков, какъв е нашият елит днес – кой го определя, кой го направлява, кой го критикува?
- Истинският елит, или поне голяма част от него, не е във властта, не носи отговорност за съдбата на България, за съществуването на обикновения човек у нас. Най-умните, най-талантливите, най-честните и най-моралните бягат от управлението на държавата или просто не са допускани до него. Ако това не е вярно, защо страната ни е на последно място в ЕС по минимална работна заплата? Поради коя причина България е най-корумпираната в Евросъюза?
- Ако всичко това не стои по този начин, защо сме на последно място по цели двадесет и един критерия според Гугъл? Кой е в елита и кой е извън него – това не се определя от партийни схеми, протоколни указания или несериозни медии, а от колективната памет и от реално стореното за благоденствието и просперитета на обществото и народа. Истинският елит не търпи спекула и манипулации и не може да бъде направляван, защото всъщност елитът е призван да води, да направлява
Всеки има правото да критикува елита или онзи, който се мисли за негов представител, но е грешно – даже престъпно, да не се допуска елитът до управлението.
- При тази девалвация на морални и духовни ценности кои са днешните идоли на младото поколение?
- На върха на езика ми е да кажа: Силиконови певачки, бездарни футболисти, мускулести примитиви, милионери, които си търсят съпруги... Но ще кажа и друго, тъй като участта ми на университетски професор всекидневно ме среща с безкрайно любознателни и талантливи студенти, които с ирония или многозначително безразличие се отнасят към смешната ценностна ситуация у нас. Техни кумири са Стив Джобс и Бил Гейтс, Ал Пачино и Робърт де Ниро, Лари Кинг и Опра Уинфри, Карл Лагерфелд и Мартин Маржиела, Димитър Бербатов и Лионел Меси, Еминем и Zaz. Наистина съм щастлив от факта, че с вкус и култура те преодоляват домораслите критерии и манипулации, че са богато информирани, компетентни, мотивирани и остро критични.
- Защо политиците и медиите имат сериозен принос в опростачването на обществото?
- Разбира се, че е така! Така нареченото опростачване е може би най-голямата рана на съвременната ни култура. Модерните ценности се размиват и ерозират: на мястото на интелигентния и красив език безпардонно се намърдва примитивният и пошъл изказ; в пространството доминират постъпки и действия, пренаситени с арогантност, бабаитлък и тарикатлък от ниска проба. Политиците и медиите са лидери на общественото мнение и от това какви идеи, норми, образци, стил и държане лансират те зависи в максимална степен нивото на културата и гражданското съзнание. За съжаление много от политиците се превръщат в шоумени, пускат дебелашки шеги и неотклонно следват „чалга” стила, правейки го начин на живот. Повечето медии ги популяризират охотно, величаят ги и налагат това като всеобща мярка за съществуване, вместо да разследват жестоките проблеми на действителността, да разобличават корумпираните политици и да показват стойностни модели на живеене.
- Освен на летището – има ли VIP и на друго място у нас?
- Много важните хора, каквото всъщност означава абревиатурата VIP, по правило са значими личности, които са важни за обществото, будят силен интерес и са търсени и желани от медиите. Място за „випаджии” има навсякъде. Банално е сега да говорим за червените килими и коктейлните зали. Параметрите на висшето и светско общество са очертани още от Франсис Скот Фицджералд и Труман Капоти...Темата за разделението на VIP и „простосмъртни” не ме вълнува толкова, колкото въпросът за сближаването между тях. Риалити форматите на телевизията създават впечатлението, че всеки може да бъде VIP и че границите са заличени, което обаче е много илюзорно. У нас с понятието VIP ужасно се преиграва и това неминуемо води до неговата девалвация. Далеч по-важно е истинските „випове” да намалят своята суетност и показност и да се ангажират още по-резултатно с важни социални и хуманни каузи.
- Какво ни чака, щом модни икони на тийнейджърите са чалгаджийките с повече силикон?
- Сред последните избрани БГ модни икони няма нито една фолк певица. Според нашата класация (на електронното списание Fashion Lifestyle Magazine и на още 30 утвърдени лайфстайл журналисти) такива за 2011 г. са Мария Илиева, Евгения Калканджиева и Деница Атанасова–Гергова. Дълбоко вярвам, че тази профанация и вулгаризация чрез чалгата постепенно ще отмре или поне ще бъде силно ограничена. И сега има положителни примери за това – особено онези фолк изпълнителки, които развиха вкуса си или пък се довериха на професионални стилисти – имам предвид Глория, Алисия, Галена...
- Какви поражения нанася чалга културата за формиране на естетически вкус у младите хора?
- Ужасни, трайни и почти непоправими! Особено на подрастващите, които 100% са екранно, медийно поколение и за много от тях подобно пренасищане с „фолкаджийки” означава „много яко” и „голяма работа”. Три са най-страшните поражения от чалгата – формиране на примитивизъм, вулгарност и крайно консуматорство. Елементарното отношение към живота заличава шанса за ценностно израстване. Вулгарните текстове и намеци опошляват истинските чувства, посягат грубо на красотата на любовта и секса. А консуматорството блика отвсякъде – най-важни са парите, колите, лукса, при това превърнати в самоцел. Наистина е кошмарно, че чалгата продължава да натрапва прекаления сексапил, смесвайки в музикален тюрлюгювеч по един непоносим начин ориенталското, балканското и европейското. Убеден съм, че те могат да се миксират далеч по-качествено и стойностно.
- Лавинообразно расте броят на предаванията, които бълват медийни еднодневки с претенции на звезди?
- Собственици и шефове на телевизии дават мило и драго за висок рейтинг на всяка цена, а това означава повече рекламодатели, повече приходи, повече печалби. Те носят и огромната отговорност за профанирането на съвременната култура... Регулационните органи също не бива да се ослушват, трябва да се намесват по-решително, „по-прокурорски”. Разберете ме правилно! Никога няма да отрека на медиите желанието да бъдат интересни, атрактивни и сензационни! Публиката има потребност от това и глупаво би било да й се откаже...Люпилнята за звезди всъщност е публична фалшификация и подмяна на ценностите. Пълно е с квазери, създадени от риалити шоута. Лошото е, че тези псевдо знаменитости запълват медийното пространство за сметка на общуването с истински таланти, със стойностни хора, с действителните, а не с измислените герои.
- Как българинът да е в крак с модата – артистичният елит има само усет и вкус, парите са у парвенютата. На кого да подражават младите?
- Невярно е твърдението, че българинът е кичозен по манталитет и няма добър естетически вкус. Напротив. Твърдя, че в това отношение превъзхождаме много нации, които иначе са с далеч по-висок стандарт на живот. Българските мъже и особено жените ни изконно носят в себе си естетическото усещане. Вярно е, че парите са незаменимо средство за скъпо и луксозно облекло, но съм виждал много богати хора, облечени адски зле, тъй като са естетически инвалиди. Аутлетите, навлизането на бързо оборотните модни стоки, както и растящата конкуренция позволяват с немного средства да се купят качествени дрехи и да се комбинират подходящо, придавайки модерна и елегантна визия. Не мисля, че младите трябва да подражават на някого конкретно. Най-важното е те да успяват чрез външността си да изразят себе си и да отстояват своята индивидуалност по един красив и автентичен начин...
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads