Директорът на киноцентъра не е прекъснал в срок управлението на своя фирма
В средите на кинодейците обаче има известен смут заради съмнения в законността при изпълнение на нейните нови функции в качеството й на директор на НФЦ. Проверка в търговския регистър, направена две седмици след дата на встъпването й в длъжност, показва, че Караиванова все още не е напуснала длъжността на управител на основаната от нея продуцентска фирма „Юнайтед продъкшънс“ ЕООД с ЕИК 175138023, цитира БГНЕС.
Същата фирма е регистирана като продуцент под регистрационен номер 201410059 и Жана Караиванова продължава да фигурира като управител в регистъра за филмовите продуценти на изпълнителната агенция, която в момента ръководи. Законът за филмовата индустрия изрично не допуска в чл. 7, ал. 4, т. 2 изпълнителният директор на НФЦ „да упражнява търговска дейност или да е управител“. Това е недопустимо и съгласно чл. 5. от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, според който „Лице, заемащо публична длъжност, не може да заема друга длъжност или да извършва дейност, която съгласно конституцията или специален закон е несъвместима с неговото положение“.
Караиванова се оказва, че в качеството си на член на Национална художествена комисия - експертно-консултативен орган към изпълнителния директор на изпълнителна агенция „Национален филмов център“ през 2014 г. и 2016 г., Жана Караиванова двукратно е кандидатствала и е получила финансиране от държавния бюджет по процедури, организирани от агенцията Национален филмов център. В Закона за филмовата индустрия обаче е посочено, че „членовете на националните художествени комисии, финансовата комисия и служителите на агенцията не могат да кандидатстват за финансово подпомагане по реда на този закон".
Според същия закон недопустимо е лица, заемащи публична длъжност, да разходват бюджетни средства в интерес на „търговски дружества или кооперации, в които то или свързани с него лица са членове на орган на управление или контрол, управители, съдружници или притежават дялове или акции“. Освен освобождаването от длъжност подобно нарушение при установен конфликт на интереси води и до отнемане на „възнаграждението, получено от деянието, породило конфликт на интереси за периода, през който конфликтът на интереси е бил укрит, в полза на държавата или общината“.
Моля, подкрепете ни.