Реклама / Ads
2| 7729 |18.10.2016 АРТ ДЖУНГЛА

Явор Гърдев: Тъпотата у нас е национален проблем

.
Национални проблеми на България са емиграцията, отрицателният прираст, липсата на енергия и желание за развитие, безработицата и тъпотата, казва Явор Гърдев. Изказването му е в интервю пред Кева Апостолова за сп. „Театър“.
На въпрос дали е живо понятието „автентичен български театър”, режисьорът тръгва от театъра и стига до определение за чалгата:

 

„Мъртво. Терминът „автентичен” предполага идея за твърда етническа идентичност, въображение за единен народен дух и широко споделени общи ценности. Българското общество е хетерогенно, фрагментирано, разтърсено от дребни междуособици и не може да излъчи нищо, което да може да се нарече „автентично”. Дори съвременният му популярен фолклор е недоразбъркан механичен коктейл от сладникав ориенталски сантиментализъм плюс близкоизточни музикални мотиви плюс порно-бельо плюс лъснати експонати на немската автомобилна индустрия.“

 

Според Гърдев родният театър не може да бъде „колективната памет на нацията“ без български пиеси.

 

„Но и с тях пак няма да може – отбелязва той. – Нека да не си правим илюзии за значимостта на театъра по отношение на обществените процеси в тази страна.“

И не смята този факт за „национален проблем“.

 

На въпрос за следите от творбите и идеите, които оставя след себе си един театрал – дали потомците ще съдят за него само по написаното за него, по наградите и клюките, Гърдев е скептичен:

„Дори написаното не остава. Така че спокойно, никой няма да издържи на времето. Всички ще бъдем забравени, с една-единствена разлика – вече много по-бързо от преди.“

 

Запитан в изолация ли е от света българският театър, изключено ли е малка държава да създава голям театър, който и светът да припознава като такъв, режисьорът отвръща, че нашият театър е „в не по-голяма изолация, отколкото българската литература“, защото „тези изкуства са свързани с езика, което в голяма степен предопределя и зоната им на действие и въздействие“.

 

„Всяка култура се гради от натрупвания, които водят до дестилиране на определени форми. Тези форми на свой ред започват да се видоизменят, за да се променят и да преминат в други форми – отговаря Гърдев на въпрос за приятелските кръгове в театъра. – Естетическите клубни принадлежности са временни и полезни за културата.

 

Властовите клубни принадлежности са свързани със страха от мимолетност, изгубване на позиции и изчезване. Към първите се отнасям с любопитство, към вторите — като към досадна неизбежност.“

 

Коментарът на режисьора за театъра, игран от човека в ежедневието му, гласи:

„Това е тържеството на отраженията. Глобалната Платонова пещера.“

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 636 |26.09.2022 Завърши седмият кръг от Националната верига по бадминтон . 0| 2426 |23.09.2022 „В Сърцето на Машината“ е новото предложение от България за „Оскарите“ . 0| 2840 |22.09.2022 “Майка” все пак ще представя България на наградите “Оскар” . 0| 2345 |21.09.2022 Sofia Live Festival получи голямо признание от Европейската фестивална асоциация

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads