Реклама / Ads
13| 14350 |02.05.2025 НОВИНИ

F-16 е хубав, но България сключи порочен договор за доставка – категоричен е военният експерт Д. Ставрев

.
Димитър Ставрев
„Самолетът е много хубав. Но България сключи порочен договор за неговата доставка. Той беше сключен политически. Едни хора 2 години до завършване на мандата накупиха 8 самолета”, заяви военният експерт Димитър Ставрев. Запитан дали това удря по експлоатацията и техническите възможности, той заяви, че да и то пряко.
 

„Какъв е проблемът с F-16 могат да кажат само хората от ВВС", заяви Димитър Ставрев, военен експерт, авиожурналист в ефира на Нова телевизия. Според него нещата сега трябва да се разделят на две.

 

„НС беше гласувало цена от 1,5 милиарда за новия изтребител, което беше на много стари пазарни проучвания от 2015 г., а договорът беше сключен през 2019 г. Във военната сфера винаги има инфлация 5% априори”, каза Ставрев.

 

„Предложението на „Грипен” беше за по-малка цена за 10 самолета и с много по-добър логистичен пакет. Когато пристигна американското предложение, за да се получи политически приемлива цена, започнаха да се орязват неща – логистичния пакет, срокът за доставка на резервни части, оръжейният пакет”, каза Ставрев.

 

„С първите 8 самолета бяха купени 12 ракети, тоест по ракета и половина на самолет”, продължи той.

 

„Сега призовавам политиците да оставят професионалистите от ВВС да си свършат работата. Политиците се намесиха в договора, видяхме резултата. Нека сега професионалистите от ВВС да си свършат работата, за да осигурят безопасна експлоатация”, каза Ставрев.

 

Логистичният пакет може да се увеличи, но всичко е въпрос на пари, обясни експертът. „Във военната сфера цената за придобиване е 1/3 от сумата, останалите 2/3 са за поддръжката в следващите години”, изчислява журналистът.

 

Той каза още, че имаме 2 години гаранционна поддръжка.

 

Вижте мнението и на други военни експерти:

 

Кирил Арсов: F 16 дойде, но не може да лети. Няма да прелети над София на 6 май, както заяви Запрянов. Един от агрегатите му е неизправен и докато не го сменят с друг, ще стои в хангара. А друг агрегат в България няма, има в САЩ. И тук е основният въпрос - защо няма достатъчно резервни части? Отговорът е прост - защото политиците от ГЕРБ решиха да купят самолет с орязан комплект от резервни части, за да е по-евтина поръчката. Но евтиното излиза скъпо.
Сега да посочим виновниците, некадърните политици от ГЕРБ - Борисов и Цветанов, подпомагани от тогавашния зам.- министър на отбраната генерал Запрянов и .....
Една поучителна история, струваща милиарди!

 

Димитър Стоянов: След шестгодишно чакане пристигна първият от поръчаните изтребители F-16 Block 70. Самолетът е чисто нов и всякакви брътвежи в тази насока са излишни. Както се случва с всяка сложна машина – понякога има повреди или „откази”, както се казва в авиацията. В повечето случаи, с откази не се лети. Трябва повредата да се отстрани и тогава отново да има полети. Такъв е и случая с F-16D борд 301, който пристигна в България преди почти месец.

 

И да разсея всички зловредни слухове за саботажи, за омрази, за какво ли още не, бих желал да споделя, че в нашата авиобаза „Граф Игнатиево“ има американски инженери и техници, които са потвърдили извода на българските си колеги - има отказ, с който самолетът няма как да лети.

 

Защо има отказ?
Защото в началния период на експлоатация на новопроизведена авиационна техника се появяват най-много откази. Така пише и по дебелите книги, това казва и личния ми 25-годишен опит, като авиационен инженер. Както казваме в авиацията – самолетът трябва да се закисне. Първите година – две от експлоатацията на нов самолет или вертолет са винаги такива – с повечко откази и повече работа за инженерите и техниците.

 

Та, напълно нормално е да се прояви отказ и на чисто новите F-16.

 

Разбира се, по-интересен е въпросът, защо не го отстраним бързо този отказ и защо не се лети с новия самолет?

 

При избора на самолет се гледат едни показатели, от които нито Борисов, нито Каракачанов, нито Запрянов разбират – това е времето за изпращане, ремонта и връщането му в България на отказали агрегати. Точно, какъвто отказал агрегат имаме и сега. За съжаление, не бе избрана офертата, която предлагаше 24 часа за доставка на нови агрегати, за замяна на отказалите. Избран бе F-16, при който тези срокове са... да кажем, много по-дълги.

 

Някой ще попита, а защо не заменим проблемния агрегат с такъв от складовите наличности? Просто е – защото пакетът с резервните части в сделката за първите осем F-16 беше зверски орязан. Защо? Ами защото при бюджет от 1,5 млрд. лева американската оферта беше за около 2,5 млрд. и започна да се реже поголовно, че да се влезе в политическо приемлива цена. И сега ще получим резервен агрегат догодина по това време, разбира се, иронично казано.

 

По-важно е, да си спомним кой договаря орязването на тези пакети. Кой обясняваше, че нищо не се реже и пакета за F-16 бил от пълен, по-пълен? Това беше един заместник-министър, който сега е министър на отбраната. Ако Борисов иска някой да е отговорен, то да търси отговорност от министъра си. Знаем, че те имат чудесна активна комуникация.

Топката е в полето на МО.

 

Но в това поле, в момента имаме някакъв комуникационен хаос. В понеделник, министърът на отбраната самодоволно обяснява, че вече бил тръгнал за България вторият F-16 и го чакаме да кацне у нас след три дни. Само дето, нищо не е тръгвало и нищо няма да пристигне тази седмица.

 

Отделно, министър Запрянов се кле многократно, че F-16 ще лети на парада за 6 май. По разбираеми причини, това няма как да се случи. Започват подигравки в обществото...

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 2257 |02.05.2025 От средновековна Бохемия до пост-ядрена Англия. 2025 г. даде нови игри на геймърите . 11| 3250 |02.05.2025 Москва се опасява, че Украйна ще атакува парада на 9 май в Москва. Има ли някакви основания за това? . 4| 2580 |02.05.2025 Кремъл заплаши: Сините каски в Украйна ще са легитимна военна цел . 20| 4453 |02.05.2025 Четиридесет пъти "благодаря" за смъртта

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads