Реклама / Ads
7| 8442 |30.05.2025 АКТУАЛНО

18-годишен създаде „Черна писта“: Визуализира войната на пътя, за да бори бездействието и безотговорността

.
Визуализация на катастрофите с ранени у нас в периода януари 2021-април 2025 г.
„Черна писта“ ни показва къде се случват катастрофите в България. Показва ни ранените, загиналите. Данните за пръв път се онагледяват единно – виждаме ги в интерактивна карта, а не като разпокъсана статистика. А целта: провокиране на обществен дебат, обществен натиск, институционална реакция.
 

Интерактивната карта е създадена от Мартин Атанасов, пиар експерт. Говорим с него и той разказва за генералната цел на „Черна писта“. Казва, че е решил да създаде платформата „по принуда“. Провокира го смъртта на пътя на 12-годишната Сияна.

 

„Поразтърсих системата и открих, че и в Агенция „Пътна инфраструктура“, и като цяло, почти няма информация за това къде се случват повече ПТП-та, по какви пътища. Зададох си въпроса защо такава карта не съществува. Затова я създадох – за да дава информация. Нека всеки си направи експеримент – да намери града си, квартала си, маршрута, по който минава всеки ден, да провери колко катастрофи се случват, безопасно ли е да се движи по едно и също място с концентрация на ПТП, безопасно ли е детето му да върви към училище по участък, в който данните показват много блъснати пешеходци. Така всеки би могъл да направи извод колко мащабен е проблемът“, каза Мартин Атанасов пред ФрогНюз.

 

„Черна писта“ визуализира войната по пътищата

 

„Всички говорят за войната по пътищата, но досега не я виждахме. Дават ни сухи цифри, статистика. Отваряйки картата, виждаме България, осеяна с червени точки. Зад всяка една точка стои катастрофа. Стои нечия съдба“.


.

„На картата са визуализирани 177 хиляди ПТП-та с географски координати. В тези катастрофи има 1500 загинали и близо 25 хиляди ранени. Това са огромни цифри“.

 

Мартин Атанасов е категоричен – колкото и мащабен да е проблемът с войната по пътищата, решаването му зависи от всички нас:

 

„Институциите трябва да вземат мерки. До момента те не са достатъчно ефективни. Затова трябва граждански и медиен отзвук, обществен натиск. Само това може да накара институциите да бъдат проактивни, да свършат работата си качествено, за да може след 1–2–3 години тази платформа да е ненужна – да няма нужда, преди да тръгнем на дълъг път, да отваряме платформата и да проверяваме дали по пътя ни има рискови участъци“.

 

„Да, проблемът е институционален. Да, зависи от пътната настилка и условията на пътя. Но зависи и от всички нас, като участници в движението. Това да бъдем отговорни на пътя зависи от всички нас“.

 

Развитието на платформата

 

Информацията в „Черна писта“ не се допълва автоматично. Причината – институциите.

 

„Първоначалната идея за платформата беше, когато информацията за ПТП достигне до МВР, тя автоматично да се добавя в картата. Надявам се това да е една от новите функционалности, които да добавим след разговори с МВР. Ще е изключително полезно от гледна точка на проследимост. Към момента данните са до 14 април, а днес сме 30 май“, обясни Атанасов.

 

Друга посока на развитие на платформата е тя да показва състоянието на пътната настилка, да обозначава кога е ремонтиран пътят. Атанасов иска да заложи такава информация в картата и в първоначалните си идеи, но получава отказ от АПИ:

 

„За съжаление АПИ отговориха на заявлението ми за достъп до обществена информация, отчасти потвърждавайки, че имат тази информация, но заявиха, че предоставянето ѝ било прекалено много работа за тях във формата, в който ми е нужна. Отказаха да ми я дадат. Отговорът им беше безумен. Вярвам, че тази информация би била много полезна – какво е състоянието на пътя. Няма как АПИ да не съхранява тази информация“.

 

Ако картата дава информация и за ПТП-тата в конкретна точка, и за ранените и загиналите, и за състоянието на пътната настилка, това би могло да покаже определени взаимовръзки, казва Атанасов. „Това би могло да покаже още нещо – дали войната по пътищата се дължи на нехайството на държавата“.

 

„Иска ми се платформата да не бъде просто един проект, който ще отшуми, а да се развива, да се надгражда“, казва още той. „Платформата е отворена за всички пътни експерти, IT експерти, граждани, които имат желание и идеи как да я надградим, как да я направим по-полезна“.

 

И всеки е поканен да направи тъкмо това. Гражданската активност е панацея, но разчита на масовост. Промяната тръгва от нас.

 

Илияна Маринкова

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 7| 4562 |29.05.2025 Федерален съд "поряза" Тръмп: Митата срещу търговския дефицит — незаконни . 5| 8775 |28.05.2025 Разсекретени документи: Как българи шпионираха за Кремъл в сърцето на Европа? . 18| 8807 |27.05.2025 България получава „да“ за еврото следващата сряда, пише Politico . 10| 6366 |26.05.2025 Сцена между Макрон и съпругата му при кацането във Виетнам. Той: „Просто се закачахме“

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads