18-годишен създаде „Черна писта“: Визуализира войната на пътя, за да бори бездействието и безотговорността

Интерактивната карта е създадена от Мартин Атанасов, пиар експерт. Говорим с него и той разказва за генералната цел на „Черна писта“. Казва, че е решил да създаде платформата „по принуда“. Провокира го смъртта на пътя на 12-годишната Сияна.
„Поразтърсих системата и открих, че и в Агенция „Пътна инфраструктура“, и като цяло, почти няма информация за това къде се случват повече ПТП-та, по какви пътища. Зададох си въпроса защо такава карта не съществува. Затова я създадох – за да дава информация. Нека всеки си направи експеримент – да намери града си, квартала си, маршрута, по който минава всеки ден, да провери колко катастрофи се случват, безопасно ли е да се движи по едно и също място с концентрация на ПТП, безопасно ли е детето му да върви към училище по участък, в който данните показват много блъснати пешеходци. Така всеки би могъл да направи извод колко мащабен е проблемът“, каза Мартин Атанасов пред ФрогНюз.
„Черна писта“ визуализира войната по пътищата
„Всички говорят за войната по пътищата, но досега не я виждахме. Дават ни сухи цифри, статистика. Отваряйки картата, виждаме България, осеяна с червени точки. Зад всяка една точка стои катастрофа. Стои нечия съдба“.
„На картата са визуализирани 177 хиляди ПТП-та с географски координати. В тези катастрофи има 1500 загинали и близо 25 хиляди ранени. Това са огромни цифри“.
Мартин Атанасов е категоричен – колкото и мащабен да е проблемът с войната по пътищата, решаването му зависи от всички нас:
„Институциите трябва да вземат мерки. До момента те не са достатъчно ефективни. Затова трябва граждански и медиен отзвук, обществен натиск. Само това може да накара институциите да бъдат проактивни, да свършат работата си качествено, за да може след 1–2–3 години тази платформа да е ненужна – да няма нужда, преди да тръгнем на дълъг път, да отваряме платформата и да проверяваме дали по пътя ни има рискови участъци“.
„Да, проблемът е институционален. Да, зависи от пътната настилка и условията на пътя. Но зависи и от всички нас, като участници в движението. Това да бъдем отговорни на пътя зависи от всички нас“.
Развитието на платформата
Информацията в „Черна писта“ не се допълва автоматично. Причината – институциите.
„Първоначалната идея за платформата беше, когато информацията за ПТП достигне до МВР, тя автоматично да се добавя в картата. Надявам се това да е една от новите функционалности, които да добавим след разговори с МВР. Ще е изключително полезно от гледна точка на проследимост. Към момента данните са до 14 април, а днес сме 30 май“, обясни Атанасов.
Друга посока на развитие на платформата е тя да показва състоянието на пътната настилка, да обозначава кога е ремонтиран пътят. Атанасов иска да заложи такава информация в картата и в първоначалните си идеи, но получава отказ от АПИ:
„За съжаление АПИ отговориха на заявлението ми за достъп до обществена информация, отчасти потвърждавайки, че имат тази информация, но заявиха, че предоставянето ѝ било прекалено много работа за тях във формата, в който ми е нужна. Отказаха да ми я дадат. Отговорът им беше безумен. Вярвам, че тази информация би била много полезна – какво е състоянието на пътя. Няма как АПИ да не съхранява тази информация“.
Ако картата дава информация и за ПТП-тата в конкретна точка, и за ранените и загиналите, и за състоянието на пътната настилка, това би могло да покаже определени взаимовръзки, казва Атанасов. „Това би могло да покаже още нещо – дали войната по пътищата се дължи на нехайството на държавата“.
„Иска ми се платформата да не бъде просто един проект, който ще отшуми, а да се развива, да се надгражда“, казва още той. „Платформата е отворена за всички пътни експерти, IT експерти, граждани, които имат желание и идеи как да я надградим, как да я направим по-полезна“.
И всеки е поканен да направи тъкмо това. Гражданската активност е панацея, но разчита на масовост. Промяната тръгва от нас.
Илияна Маринкова
Моля, подкрепете ни.





