50 години по-късно: Как българското кисело мляко стана популярно в Япония
Tова каза проф. Мария Йотова, преподавател по културна антропология в университета "Рицумейкан" в Япония, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Преди 50 години на японския пазар се появява първото кисело мляко, което не е подсладено. Това става възможно след дълги преговори между българската държава и японската компания "Мейджи", която успява да наложи новия продукт въпреки предпочитанията на японците за по-сладки изделия.
Годишнината от началото на продажбата на българско кисело мляко бе отбелязана от семинар в София, на който представители на "Мейджи" и "Ел Би Булгарикум" продължиха обсъжданията за създаването на съвместен научно-изследователски институт в България.
Още през 1972 година малката ни, все още социалистическа страна продала на японците една бактерия, която вирее само в нашите земи – лактобацилус булгарикус.
Нека отбележим това: Булгарикус! Практичните японци още същата година пуснали кисело мляко с българска закваска. Честно казано, то не било прието с ентусиазъм: „абе твърде е кисело”, „да не би просто да е развалено”... и така нататък.
Японците неволно го сравнявали с подсладените и ароматизирани млека на други производители. И тогава „Мейджи” поискали разрешение от българската държава да използват името на България. Гениален ход! Като Meiji Bulgaria Yogurt млякото станало хит. Задминало и засрамило световната марка Кока Кола. а предприемчивата компания „Мейджи” вече произвежда по 800 тона мляко на ден.
Важна подробност: това количество е два пъти по-голямо от нашето дневно производство. Още една важна подробност: договорът за бактерията с българско име е удължен до 2040 година. И още една важна подробност: Покрай киселото мляко и „бацилус булгарикус” „Мейджи” редовно предвижда огромен бюджет за реклама, като всъщност рекламира България.
Моля, подкрепете ни.