Реклама / Ads
15| 38516 |07.10.2024 ИНТЕРВЮ

Бивш зам.-директор на Плевенския театър за ФрогНюз: Схемите не дойдоха от Димитър Кабаков, авторът им е Васил Василев

.
Жаклин Рафаелова, бивш заместник-директор в „Реклама и продажби“ в ДКТ „Иван Радоев“ в Плевен Източник: Личен архив
"Схемите в Плевенския театър не идват от сегашния директор Димитър Кабаков, авторът им е Васил Василев, настоящ директор на Народния ни театър". Това заяви пред ФрогНюз Жаклин Рафаелова, бивш заместник-директор в "Реклама и продажби" в ДКТ "Иван Радоев" в Плевен. 
 

Пред медията ни тя разкри как точно са се извършвали схемите и подчерта, че не е вярно, че частните продуценти изкарват пари на гърба на държавата, а е точно обратното - държавните театри изкарват пари на гърба на частните.


“Това са спектакли на частните продуценти, които са съществували и преди това в пространството, продавали са се успешно, имали са публика и тогава закъсалите държавни театри се обръщат към тях за помощ, за да се спасят. Вземат в репертоара си едни готови спектакли на частните трупи, те си получават прихода, получават парите, които са си получавали и преди, но всичките тези приходи минават през държавния театър, за да може да бъдат субсидирани. Частният продуцент е получавал един приход, да кажем 5 хил. лв. от спектакъл. Той си ги получава отново, но вече през Плевенския театър, а театърът получава субсидия от Министерство на културата върху този приход”. 







"Държавните театри се възползват от частните трупи, от звездните спектакли и ги употребяват, за да си изкарват заплатите. В трупите стоят едни мъртви души, които нищо не работят, говоря за творческия състав. Много от тях не са ангажирани в репертоара или имат месечна заетост по няколко часа. Въпреки това получават заплати на готово, изработени от частните трупи, които играят под шапката на театъра. Формално, за да се легитимира това нещо, за да се спазва методиката, за да се лъжат всички взаимно, в трупата на дадения театър се назначава 50% от състава на този частен спектакъл. Формално методиката е спазена, само че идеята на методиката е 50% от трупата на самия театър да бъде включена в спектакъла”. 


Бившият зам.-директор на Плевенския театър разкри схема със спектаклите на трупата “Мелпомена”.


"Ако проверим, ще видим, че участващите в спектаклите на “Мелпомена”, преди те да бъдат прикачени към Плевенския театър, са същите и днес, само че част от хората са назначени в щата. В същото време плевенските актьори бездействат. При Васил Василев театърът имаше и собствена продукция и представления в Плевен. Сегашншят директор Димитър Кабаков, създава негледаем продукт, чийто живот е около две-три представления. А на актьорите в Плевен им се играе, те не искат да стоят просто така, но се примиряват, взимат едни доста високи заплати и мълчат. Мит е, че няма пари за култура. Заплатите в Плевен са изключително високи".


Жаклин Рафаелова разкри, че от две години насам, откакто Димитър Кабаков е директор на Плевенския тетър, поголовно се назначават хора.


“Аз вече започнах да се шегувам, когато има една седмица, в която да не е назначен нов човек. Не мога да твърдя, че те са несъществуващи хора, но има огромен брой назначения на служители, които всъщност няма какво да работят, защото основната работа на театъра в Плевен я вършат спектаклите на “Мелпомена”, които пътуват из страната и изкарват пари. Броят на новите хора постоянно се увеличава. В счетоводния отдел, например , служителите са поне пет. Не знам с какво се занимават, но е абсурдно да има толкова много хора за едно театрално счетоводство ”.
 






"Авторът на всички тези схеми, всъщност е сегашният директор на Народния театър Васил Василев, който преди това беше директор на Плевенския театър”, подчерта Рафаелова. 

 

“Първо се започна с “Шоуто на Рачков", онова грандиозно шоу, което се играеше в най-големите зали в страната с огромни приходи заради високите цени на билетите. Тогава, точно по този повод Министерството въведе рестрикции да се субсидират билети само до 20 лв. Защото в Плевен и някои други театри имаха огромни приходи и държавата не можеше да смогне да ги субсидира. По-късно Васил Василев сключи договор с "Мелпомена" за разпространение на собствените им спектакли, които вече се играят под шапката на Плевенския театър".


"Най-парадоксалното е, че докато работех там като заместник-директор "Продажби и реклама", аз не знаех за нашите взаимоотношения с “Мелпомена”. Директорът и приближените му целенасочено криеха от мен този факт. Всички договори на други театри минаваха през мен, но това се пазеше в тайна. До ден днешен не зная какви са условията на тези договори, какво е плащал Плевенският театър на трупата на “Мелпомена”. В края на моето пребиваване в театъра, към края на 2022 г., разбрах от колеги, че има назначени хора от  “Мелпомена” в трупата на Плевенския театър. Те вероятно са били назначени много отдавна, но никой не е знаел за тях. Даже и аз, която работех в администрацията с документи, правех програмата на театъра и координирах ангажиментите на актьорите, не знаех, че тези хора са на работа там".


Като човек, който се е борил да работи честно и нормално, Жаклин не е била удобна на Василев.


“Той затова криеше всички тези неща от мен, аз не бях в неговия близък кръг. Смея да твърдя, че вършех много работа по отношение на продажбите, намирането на публика, на пътуванията на собствената продукция на театъра, за която по-трудно се намираха зрители. В общи линии работех черната работа, по-трудните неща, свързани с продажбите, ги правех аз. Бях необходима на Василев до момента, в който той отиде в Народния театър. Предполагам, че беше поставил условие на новия директор Димитър Кабаков, когото той лично определи като такъв, да ме махне. Без никакво основание този човек ме извика и ми каза, че ме съкращава. Как съкращаваш човек, който ти прави програмата, занимава се с продажби, в координация е с всички актьори, занимава се с пътувания и какво ли не още. Това е специфична работа, не можеш просто да вземеш някой отвън, който да влезе в спецификата бързо. Това съкращение беше в абсолютно нарушение на трудовото законодателство, но председателят на синдикалната организация в театъра Георги Ангелов не реагира".







Тогава бившият зам.-директор на Плевенския театър изпраща сигнал до шефа на политическия кабинет на министър Велислав Минеков, но всичко потъва и няма никаква реакция.

 

След това и Минеков напуска кабинета.

 

"По-късно от ”Движение за култура” подадоха лично сигнал до министър Кръстев за проверка на дейността на Васил Василев като директор в Плевен и за последвалите действия на Димитър Кабаков във връзка с горепосочените нарушения. Според министъра проверката се е състояла и нарушения в Плевенския театър няма. От страницата на АДФИ разбирах, че преди няколко месеца в Плевенския театър е извършен одит, който касае период, в който и Васил Василев, и Димитър Кабаков са били директори. Открити са нарушения и докладът на е предаден на прокуратурата. Надявам се, че след като всичко това стана обществено достояние, неправомерните действия да не се прикрият отново".





Според Рафаелова най-възмутителното от цялата тази история е, че Министерството чудесно е знаело за всичко, което се случва, за всички тези схеми.


“Предполагам, че не съм единствената, която е сигнализирала. Има театри, които работят честно, те си имат собствени спектакли, продават си ги. Понякога включват гостуващи звезди в тях, което е напълно допустимо. И те са ощетени, защото се борят за далеч по-ниските си заплати от тези в Плевен с много труд, докато други източват бюджета и си осигуряват нереално високи възнаграждения без усилия".

 

Бившата зам.-директорка разкри още една схема от театралната студия.


“Превръщаха таксите на децата от театралната студия в приход от билети с цел да се получи субсидия. Всеки месец децата плащаха такса, без да получат документ срещу това и парите им се внасяха в билетната каса и се прикачаха като приход за по-слабо посетени спектаклии. Освен това децата играеха представления от името на театъра, за които се продаваха билети и всъщност театърът се възползваше от детския труд, за да си осигури приходи, които се отчитаха като дейност на театъра. Това е експлоатация на детски труд. Съвсем скоро безотговорността и липсата на професионализъм в Плевенския театър доведе до ужасен инцидент с едно от децата, което почина, падайки в оркестрината на сцената по време на репетиция именно за такъв спектакъл. Във връзка с това се разбра, че детската студия не е имала регламентиран статут".

Рафаелова изрази мнение, че в нехайството на Министерство на културата всъщност е проблемът. 

 

“Подписват се разрешения за субсидиране на неправомерни приходи и липсва какъвто и да било контрол по спазване на методиката за финансиране в сценичните изкуства. Даже оставам с впечатлението, че такива нарушения се толерират, защото подобни схеми съществуват от години не само в Плевен. Дано сегашните проверки да доведат до изчистване на системата от непочтени хора и до справедливо финансиране в областта на сценичната изкуства." , надява се Жаклин Рафаелова. 

 

Констанца Илиева

 

ФрогНюз сме готови да публикуваме и други мнения и гледни точки по темата. Въпросът, който се повдига, е сериозен и заслужава сериозен обществен и институционален дебат, който да доведе до решения.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 6376 |03.10.2024 Ивайло Иванов за ФрогНюз: Поне до президентските избори в САЩ Израел и Хизбула ще се движат по ръба. Може да загубят контрол . 3| 6665 |02.10.2024 Велизар Шаламанов за ФрогНюз: НАТО ще пробие в противодействието на руските информационно-психологически операции . 67| 127599 |01.10.2024 Николай Йорданов, който воюва за Украйна, пред ФрогНюз: Намираме се в периода на Третата световна война! Ние сме добрите и сме длъжни да победим! . 14| 10701 |25.09.2024 Проф. Тодор Тагарев за ФрогНюз: Катастрофата с L-39 тръгва по пътя на МиГ-29. F-16 ще дойдат, но това няма да промени културата във ВВС

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads