Реклама / Ads
7| 5055 |08.05.2013 НОВИНИ

Бизнесът: Обещанията не са подплатени с конкретни мерки

.
Бизнесът не вижда в предизборните програми на повечето партии конкретни мерки, които да доведат до изпълнение на поетите обещания. Това показва анкета на Българската търговско-промишлена палата, проведена на 25 и 26 април сред нейните членове.
 

Над половината от фирмите - 54%, смятат, че политиците не посочват как ще постигнат прокламирания от всички приоритет за увеличаване на заетостта. Сред предизборните обещания най-вече се открояват целите на БСП и на ГЕРБ. Първите обещават 450 хиляди нови работни места до края на мандата, а доскоро управляващите - 16 хиляди новосъздадени фирми. Липсва обаче обосновка как може да стане това, смятат предприемачите, пише Стандарт. Според тях се дават твърде противоречиви обещания.

"Не може да планираш повече работни места и да говориш за увеличение на данъци или на минималната работна заплата в условията на почти отсъстващ растеж на икономиката", коментира Цветан Симеонов, председател на БТПП. Първо, защото вдигането на минималната заплата означава субсидираните програми за заетост да обхванат по-малко хора. И второ, когато административно се вдигат възнаграждения,винаги има съкращаване на най-нискоквалифицирана работна ръка.

Така обричаме на продължителна безработица хората, които получават около минималната заплата, посочва Цветанов.

В същото време освен деклариране на лозунги не чуваме прагматични мерки как да бъдат подкрепени малките и средните фирми, казват от БТПП. Бизнесът например би искал да чуе, че ще се намалят праговете за участие в европрограмите, които в момента са недостъпни за малките предприемачи.

Притеснителна за бизнеса е и темата за евентуално увеличаване на данъците. Засега единствено БСП обяви, че предвижда да въведе "данък богатство", като повиши до 20% сегашната 10% ставка за доходи над 4500 лв. Някои партии обаче обещават семейно подоходно облагане или диференцирани ставки на ДДС за лекарства и храни. Никой не прави оценка какви разходи са необходими за тези промени и как те ще се отразят на фиска, казват от БТПП.

Другата тема, която тревожи бизнесът, са идеите за национализация, прокламирани най-ясно от "Атака", която има всички шансове да влезе в парламента. Партията на Волен Сидеров поиска да се развалят договорите с ЕРП-тата и с концесионерите на злато. Някои наричат това обратно изкупуване на акциите на държавата.

"Това не е невъзможно, но трябва да се прави само след задълбочен анализ на договорите и да се установи изпълняват ли се клаузите, заложени в тях", коментира Цветанов. Той припомня и случаите за изтичане през сателитни фирми на огромни суми, които се признават за разходи, без да се обявяват обществени поръчки. В тази връзка масово (78%) предприемачите са недоволни, че в предизборните програми липсват конкретни мерки за решаване на проблемите с монополите, от които страдат не само обикновените хора, но и малките и средните фирми. Политиците сякаш забравиха, че именно непрозрачните действия на енергийните монополи изкараха хората на улицата и свалиха правителството на Бойко Борисов.

Не виждаме никой да обещава как монополите може да бъдат накарани да функционират в една прозрачна среда, казва Цветанов.

Според бизнеса (76% от анкетираните) никой не представя визия и конкретни мерки как да се направи реформа в здравеопазването. Подобен е процентът на предприемачите, които не виждат предложения за по-добро образование, което да реши проблема и с липсата на квалифицирани кадри в редица професии.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 65| 5406 |30.03.2013 Борисов: Изпълнихме обещанията си в здравеопазването . 5| 5280 |22.09.2012 И Игнатов отвори чувала с обещанията . 4| 6681 |25.10.2010 Бизнесът: Синдикатите национализират пенсионните фондове . 33| 7044 |20.10.2010 Ройтерс: Премиерът Борисов не изпълнява обещанията си

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads