Богдан Милчев пред Фрог: Г-н Борисов, комисия ви дава грешен доклад за пътната безопасност. Закрийте я!
Г-н Милчев, днес за първи път Институтът за пътна безопасност беше поканен на среща на Държавно- обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението. Какво се случи там?
Неприятно е да го споделя, но станахме свидетели на един добре организиран спектакъл, на който бяха поканени организации, които само аплодираха предложенията на управляващите. От тяхна страна нямаше нито една критика или възражения. Те бяха добре разположени към българското правителство, което очевидно не се справя с проблемите по пътищата.
Чуха ли се и различни мнения?
Единствено Институтът се противопостави да се приеме доклада за състоянието на пътната безопасност, който е за 7 годишен период. Предстои сега да се внесе в министерски съвет. Освен това в него няма мерки за справяне с проблемите.
Ще има ли изобщо такива?
Отложиха приемането им за след три месеца. В същото време докладът е пълен с грешки. Има ги, както в анализа, така и в статистиката. Бих искал да обърна внимание на премиера Бойко Борисов, че ще получи доклад с неверни данни. Ние помолихме министър Валентин Радев да отложи приемането му, докато не се отстранят грешките. За мое голямо съжаление докладът беше единодушно приет.
Само това ли свърши комисията?
Другото, което се реши на това заседание, е от фонда за безопасност на движение по пътищата да се дадат пари, с които да се купят 200 автомобила за нуждите на КАТ. Освен това решиха още да се отпуснат 200 000 лв. за видеоклипове. Считат, че като купят колите и като пуснат клиповете и системата ще започне да работи прекрасно.
Това няма ли да намали жертвите?
През последните 10 години постоянно гледаме видеоклипове и пиар акции, които безспорно не водят до никъде. Катастрофите не само, че не намаляват, напротив. Хората ежедневно продължават да умират по пътищата. Но членовете на комисията явно считат, че като се похарчат едни пари, въпросът ще се реши. От „Института за пътна безопасност” бяхме категорични, че е необходима промяна на цялата структура на управление, включително и на тази комисия.
И как реагираха?
Направиха се, че не ни чуват. Пренебрегнаха предложенията ни. Обещаха, че занапред пак ще ни търсят за мнение. Но ще ви призная, че Институтът за пръв и последен път участва в тази комисия. Ние настояваме тя да да бъде закрита. Доказа се, че въпросната комисия не може да произведе сигурност по пътищата.
Вие сте били в МВР, оглавявал сте КАТ- София. Да не би да търсите някакъв реванш?
Много бъркат тези, които искат да ме противопоставят на МВР. Вътрешното ведомство, като част от държавната машина, трябва да служи на обществото. В момента държавата ни се превръща в най-големия враг на хората. Абсурдно е да се говори за реванш. Точно обратното - всяка битка, която водя, е не срещу МВР, а за МВР.
Корупцията ли е най-големият проблем по пътищата или грешната система?
Системата, която функционира в момента произвежда корупция. Днес видяхме, че няма политическа воля за промяна на системата. Има само приказки от рода на „Дайте да проучим добри модели!”, „Дайте да видим!”. Но когато поставихме въпроса ребром, че има проучени такива модели, тази тема беше пренебрегната. Изводът от днешната среща е, че беше организиран един безполезен спектакъл. Той целеше първо - да направи кризисен пиар на бездействащите институции. Второ - похарчиха се няколко милиона лева, които категорично няма да решат проблемите на пътната безопасност. И трето - политиците, които управляват системата нямат никакво желание да я променят, така че тя ефективно да служи на хората.
Имате ли обяснение защо правят така?
Да, на тях им е удобно да живеят в точно такава нереформирана система на пътната безопасност. Това е система, която произвежда корупция и смърт.
Това не ви ли обезкуражава?
Напротив. Отговорността, която са ни поверили над 350-те членове на Института, ни мотивира достатъчно да се противопоставим на порочната система и на процесите на разпад, които текат в нея.
Продължава ли България да е на водещо място в Европа по смъртност на пътя?
България е доказан лидер по смъртност на пътя. Страната ни не е мръднала от това незавидно място. За съжаление тя е лидер и по липсата на реформи. Единствената страна в ЕС, която не е направила опит да реформира системата за пътна безопасност. Точно за това "Институтът за пътна безопасност” призовава премиера Борисов да не приема доклада на комисията. Съветваме да върне този доклад. Той няма да реши проблемите по безопасността на движение по пътищата.
Но министър Валентин Радев беше на тази среща. Как реагира той на казаното от вас?
Беше пълен цирк. Слуша ме и ми вика: „Да, Богдане, така е. Ние ще проучим опита. Много хубаво”. Половин час разговор течеше само между мен и него. Днес се констатира, че не се предлага реформа в образованието по проблемите на пътната безопасност, не се предлага реформа в административно-наказателния процес, не се предлага реформа в системата за управление на риска, не се предлага реформа при обучението на водачите. Промените, които се приеха са насочени да се променят глобите и наказанията спрямо водачите.
Разбра се, че регистрацията на автомобили ще бъде извадена от МВР и ще мине под шапката на транспортното министерство. Това за добро ли е?
Аз го наричам прехвърляне на проблема от левия в десния джоб. Промяната няма да реши проблемите. Трябва изцяло нова организация на дейността. Иначе отдавна съм казвал, че регистрацията на автомобили няма място в пътна полиция. Тя не може да се справи с административното обслужване на гражданите. Тепърва ще се внесе законопроект, ще се гласува. Но това е само първата крачка. А трябва да се направят още много.
Интервю на Катя Илиева
Моля, подкрепете ни.