Бойко пита, Радев обяснява, F-16 мълчи, скандалът крещи

Президентът Румен Радев и лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов размениха остри реплики, като казусът се оказа удобна писта за поредната конфронтация.
На пръв поглед всичко започна с уж случайно подхвърляне от страна Бойко Борисов по време на конгреса на ЕНП във Валенсия. Според него президентът Румен Радев „подшушнал“ на журналисти, че доставеният F-16 Block 70 не лети, защото е повреден. Зад тази реплика обаче прозираше добре премерен политически ход: Борисов успя не само да изпревари президентството, но и да подскаже, че разполага с вътрешна информация от командването на ВВС — в частност генерал-майор Николай Русев, близък до Радев.
Борисов си позволи дори „назначи“ виновник — командирът на ВВС, и посъветва военния министър да го освободи.
Сцената бе подготвена за институционален ответен удар.
Военният министър Запрянов и генерал Русев побързаха да овладеят пожара с обяснения: самолетът не лети, защото все още преминава процедура по техническо и летателно приемане. Констатирано било отклонение в една от системите, което обаче не значи „счупен“ самолет. Оказа се, че става дума за хардуерен дефект — платка, която вече е поръчана, а отстраняването ѝ е в ръцете на американски екип.
Според Русев „няма да се поеме никакъв риск, докато самолетът не е напълно безопасен“. А според Запрянов, проблемът не е политически, а технически — и ще бъде решен в рамките на гаранцията. Министърът обаче не пропусна да предупреди: „Ако някой се опитва чрез технически проблем да влоши отношенията ни със САЩ, няма да успее“.
Темата стигна и до парламента. Председателят Наталия Киселова посочи, че балансът между човешкия живот и националната сигурност е водещ – „Не е въпрос на драма“, отсече тя.
В същото време от социалните мрежи се леят куп конспирации. Сред най-популярните – че някой се е опитвал да „копира софтуера“ на F-16, а системата се е самоблокирала. Засега нито хакер, нито бъг е потвърден официално.
Военният експерт и журналист Димитър Ставрев коментира в ефира една от националните телевизии, че проблемът е не в самолета, а в начина, по който България е сключила договора.
„Сделката беше политическа, с орязан логистичен пакет и минимално въоръжение – по 1.5 ракети на самолет“, заяви той.
Политическите турбуленции
В действителност скандалът се оказа удобен лакмус за геополитическа ориентация. Противниците на американския изтребител използваха случая, за да припомнят аргументите си: висока цена, авансово плащане, орязан боекомплект и забавена доставка. Включи се и президентът Радев, който не пропусна да припомни, че сделката е политическа рожба на правителството на Борисов: „За F-16 платихме скъпо, чакахме дълго, ще го поддържаме трудно и скъпо“.
Президентският съветник Димитър Стоянов също удари камбаната по старата струна, че „Грипен“ е бил по-добра оферта — повече самолети, по-добър логистичен пакет и по-ниска цена.
Приземяване в реалността
Първият български самолет F-16 Block 70 се приземи на 2 април в Трета авиобаза в Граф Игнатиево. Самолетът, доставен за българските Военновъздушни сили (ВВС) от „Локхийд Мартин“, е учебно-боен (двуместен) самолет. Експлоатацията на самолета ще започне след неговото техническо и летателно приемане от ВВС на България. За обучението на българския инженерно-технически състав в САЩ ще продължи да се използва F-16 Block 70 (едноместен) с борден номер 311.
Този самолет и останалите шест F-16 Block 70, които „Локхийд Мартин“ произвежда за българските ВВС по първия договор, ще бъдат пребазирани поетапно в нашата страна до края на 2025 г. Военновъздушните ни сили ще разполагат с една ескадрила F-16 Block 70 до края на 2027 г., когато в страната ще бъдат доставени още осем самолета по втория договор с „Локхийд Мартин“.
Дотогава остава отворен въпросът: ще вдигнем ли някога F-16 във въздуха?
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.





