Реклама / Ads
19| 3029 |06.05.2025 НОВИНИ

Бойко пита, Радев обяснява, F-16 мълчи, скандалът крещи

.
Източник: колаж, ФрогНюз
Първият български F-16 Block 70, кацнал у нас преди месец с гръм и трясък (макар и само фигуративно), засега остава здраво закотвен на пистата на авиобаза Граф Игнатиево. След приземяването му беше установено „отклонение в работата на една от системите“, което спря машината от участие в парада по случай Деня на храбростта. И ако самолетът не лети, то политическите страсти около него се издигнаха почти до небесата.
 

Президентът Румен Радев и лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов размениха остри реплики, като казусът се оказа удобна писта за поредната конфронтация.

 

На пръв поглед всичко започна с уж случайно подхвърляне от страна Бойко Борисов по време на конгреса на ЕНП във Валенсия. Според него президентът Румен Радев „подшушнал“ на журналисти, че доставеният F-16 Block 70 не лети, защото е повреден. Зад тази реплика обаче прозираше добре премерен политически ход: Борисов успя не само да изпревари президентството, но и да подскаже, че разполага с вътрешна информация от командването на ВВС — в частност генерал-майор Николай Русев, близък до Радев.

 

Борисов си позволи дори „назначи“ виновник — командирът на ВВС, и посъветва военния министър да го освободи.

 

Сцената бе подготвена за институционален ответен удар.

 

Военният министър Запрянов и генерал Русев побързаха да овладеят пожара с обяснения: самолетът не лети, защото все още преминава процедура по техническо и летателно приемане. Констатирано било отклонение в една от системите, което обаче не значи „счупен“ самолет. Оказа се, че става дума за хардуерен дефект — платка, която вече е поръчана, а отстраняването ѝ е в ръцете на американски екип.

 

Според Русев „няма да се поеме никакъв риск, докато самолетът не е напълно безопасен“. А според Запрянов, проблемът не е политически, а технически — и ще бъде решен в рамките на гаранцията. Министърът обаче не пропусна да предупреди: „Ако някой се опитва чрез технически проблем да влоши отношенията ни със САЩ, няма да успее“.

 

Темата стигна и до парламента. Председателят Наталия Киселова посочи, че балансът между човешкия живот и националната сигурност е водещ – „Не е въпрос на драма“, отсече тя.

 

В същото време от социалните мрежи се леят куп конспирации. Сред най-популярните – че някой се е опитвал да „копира софтуера“ на F-16, а системата се е самоблокирала. Засега нито хакер, нито бъг е потвърден официално.

 

Военният експерт и журналист Димитър Ставрев коментира в ефира една от националните телевизии, че проблемът е не в самолета, а в начина, по който България е сключила договора.

 

„Сделката беше политическа, с орязан логистичен пакет и минимално въоръжение – по 1.5 ракети на самолет“, заяви той.

 

Политическите турбуленции


В действителност скандалът се оказа удобен лакмус за геополитическа ориентация. Противниците на американския изтребител използваха случая, за да припомнят аргументите си: висока цена, авансово плащане, орязан боекомплект и забавена доставка. Включи се и президентът Радев, който не пропусна да припомни, че сделката е политическа рожба на правителството на Борисов: „За F-16 платихме скъпо, чакахме дълго, ще го поддържаме трудно и скъпо“.

 

Президентският съветник Димитър Стоянов също удари камбаната по старата струна, че „Грипен“ е бил по-добра оферта — повече самолети, по-добър логистичен пакет и по-ниска цена.

 

Приземяване в реалността

 

Първият български самолет F-16 Block 70 се приземи на 2 април в Трета авиобаза в Граф Игнатиево. Самолетът, доставен за българските Военновъздушни сили (ВВС) от „Локхийд Мартин“, е учебно-боен (двуместен) самолет. Експлоатацията на самолета ще започне след неговото техническо и летателно приемане от ВВС на България. За обучението на българския инженерно-технически състав в САЩ ще продължи да се използва F-16 Block 70 (едноместен) с борден номер 311.

 

Този самолет и останалите шест F-16 Block 70, които „Локхийд Мартин“ произвежда за българските ВВС по първия договор, ще бъдат пребазирани поетапно в нашата страна до края на 2025 г. Военновъздушните ни сили ще разполагат с една ескадрила F-16 Block 70 до края на 2027 г., когато в страната ще бъдат доставени още осем самолета по втория договор с „Локхийд Мартин“.

 

Дотогава остава отворен въпросът: ще вдигнем ли някога F-16 във въздуха?

 

ФрогНюз

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 2229 |06.05.2025 Червено море в пламъци: Паравоенни атакуваха летището в Порт Судан . 10| 2306 |06.05.2025 „Книгата на войната“ в секретния план за отбрана: Обединеното кралство тайно се готви за нападение от Русия . 0| 2073 |06.05.2025 С тържествена церемония и благодарствен молебен бе отбелязан Празникът на Русе . 5| 2378 |06.05.2025 Когато слънцето угасва: Как соларният срив разклати Иберия, но не и сървърите

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads