Двама обвинени след кражба на известен Banksy от лондонска галерия
Издирването бе започнато от полицейския отряд на метрополитенската полиция, след като ограниченото издание на печатната творба „Момичето с балона“ беше откраднато от галерия на улица New Cavendish в централния Лондон, съобщава dailymail.Обирът се е случил около 23:00 часа в неделя, като произведението на Banksy е било единственото откраднато. В бързо развитие на случая, двама заподозрени — Лари Фрейзър, 47-годишен, и Джеймс Лъв, 53-годишен — бяха обвинени в кражба с взлом във връзка с инцидента.
Този обир подчертава нарастващата и тревожна тенденция на насочване на съвременното изкуство към престъпниците. Произведенията на Banksy, по-специално, са станали чести мишени поради тяхната огромна стойност и културна значимост. Изображението „Момичето с балона“, което показва младо момиче, протягащо ръка към сърцевидния червен балон, е едно от най-разпознаваемите и желаните произведения на Banksy от първото му появяване на стена в Източен Лондон през 2002 година.
Графитите на художника, известни със своето проницателно социално и политическо коментар, също не са били пощадени. Например, неговото произведение „Виещият вълк“ беше откраднато минути след разкритето му в Пекъм.
Стойността на изкуството на Banksy на пазара е скочила в последните години, правейки произведенията му все по-привлекателни за крадци. През 2018 година рамкиран екземпляр на „Момичето с балона“ беше продаден за над 1 милион паунда на аукцион в Сотбис в Лондон, само за да се самоунищожи частично секунди след това чрез скрит шредер в рамката. Полученото произведение, преименувано на „Любовта е в боклука“, по-късно беше продадено за астрономическите 18,5 милиона паунда, което допълнително утвърди статуса на художника и стойността на неговите произведения.
Щастливо, в този случай откраднатото произведение беше възстановено и ще бъде върнато в галерията. Въпреки това, инцидентът служи като събуждане за художествените институции и колекционери. Той повдига важни въпроси относно мерките за защита на ценните произведения на изкуството и баланса между сигурността и обществената достъпност.
Обвинението на двамата заподозрени е положителна стъпка в борбата срещу престъпленията в изкуството, но също така отваря по-широка дискусия. Трябва ли да има по-строги наказания за кражба на изкуство, за да се действа като по-силен възпиращ фактор? Или трябва фокусът да бъде върху подобряване на мерките за сигурност в галериите и музеите? Как може светът на изкуството да защити тези културни съкровища, докато все още осигурява достъпност за обществеността?
Моля, подкрепете ни.