Експерт: Можеше да се предотврати инцидента с влака в Кресненското дефиле
Вчера министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че инцидентът е класически случай на форсмажор с непреодолима сила.
„Тази непреодолима сила често се случва в нашите условия и много от хората, от които зависи взимането на решения и носенето на отговорност, бягат един вид от нея с природните сили, хлъзгавия път и т.н. Много пъти сме го срещали това нещо”, коментира Веселин Киров.
Според него намаляването на разходите в държавната железница е довело до съкращаването на броя на кантонерите – служители, които са с ниски заплати, но ролята им е основна за функционирането на железниците. Именно кантонерите са тези, които оглеждат участъците от линията за потенциални рискове. Преди 30 години на места като Кресненското дефиле, откъдето минава жп линията, са поставяни и постройки с денонощно дежурещ кантонер.
От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт са внесли официално запитване за това какъв е броят на работещите кантонери към днешна дата.
„Нашата информация е, че количеството хора е толкова малко, че на един кантонер се пада на ден да измине десетки километри линия, което е физически невъзможно”, посочи Киров.
Другият механизъм за предотвратяване на инциденти е поставянето на сигнална система на всеки 1000 метра от линията. Релсовите вериги се разделят на по-малки части, което позволява навременното сигнализиране на влака, чийто спирачен път е по-дълъг. На мястото, където е станал инцидентът, сигналният участък е 9 километра.
„В случая мисля, че е станало следното – влакът е тръгнал на зелен сигнал и докато се е движил, е паднала тази скала. Това е станало и затова машинистът не е могъл да реагира”, анализира експертът.
От организацията на Киров се опасяват, че подобни инциденти ще зачестят след построяването на магистрала „Струма”, която ще минава точно по разпуканите скали над жп линията.
Моля, подкрепете ни.