Фондация ”Конрад Аденауер”: Пада доверието към обществените медии в България
Изследването обхваща Албания, Босна и Херцеговина, Хърватия, Косово, Молдова, Черна гора, Северна Македония, Румъния и Сърбия. В десетте държави са анкетирани общо 10 000 човека.
81 % от българите смятат, че обществените медии са важни за демокрацията, но 69 % са на мнение, че върху тях се упражнява политическо влияние.
Само 24% изпитват доверие към обществената телевизия и 31% - към радиото, докато частните медии се радват на малко по-висок авторитет.
Но и най-достойната за доверие медия – частните радиа, имат едва 41 % аудитория. "Българите като цяло са много критични към медиите", отбелязва проучването, цитирано от "Дневник".
България е сред държавите, където обществените медии имат най-голяма аудитория – 71 % се информират ежедневно от тях, а 18 % - няколко пъти седмично. Само българите на възраст между 18 и 29 години години потребяват обществени медии в по-малък процент – около 60 % ежедневно.
Най-голям процент българи са на мнение, че финансирането на БНР и БНТ трябва да идва от реклама (38 %) или от смесена форма на реклама и друго финансиране (32 %). 20 % не знаят и едва 5 % смятат, че те трябва да се финансират от данъци, а 4% - от такси.
Новини (74 %), образователни предавания (68 %) и филми (6 6%) е предпочитаното съдържание.
Обществените медии се ползват с авторитет в целия регион. Българите, хърватите и румънците са в челната тройка със 78 % граждани, съгласни с това твърдение. "Тези три държави може би са развили по-силно усещане за демокрация, благодарение на членството си в ЕС", отбелязват авторите на изследването.
Почти две трети от анкетираните виждат политическо влияние в обществените медии, като най-голям процент хора са на това мнение в Босна и Херцеговина (88 %), Хърватия (83 %) и Черна гора (71 %).
Само 46 % от албанците и 50 % от косоварите обаче виждат такъв натиск над своите държавни медии.
Моля, подкрепете ни.