Фрогоко: Изграждането на Информационната здравна система е пред провал
Зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви в първите дни на новата година, че Информационната здравна система е приоритет на правителството. По нищо обаче не личи това да е така. Вероятно оправданието за провала й ще бъде обжалването на обществената поръчка за изграждането й от две фирми.
Остава скрита обаче истинската причина за блокирането на работата по Системата. Според източници на Фрогнюз, тя е, че МЗ е направил огромен гаф – публикувало на сайта си фирмата, която ще я изгради. Именно това довело до обжалването на обществената поръчка.
След това на 27 септември 2018 г. министърът на здравеопазването Кирил Ананиев издаде заповед за спиране на процедурата, а ден по-късно я прекрати. Той посочи като причина, че в обявлението не е било посочено, че показателят „техническа оценка“ с тежест 60% се определя от два показателя със съответната тежест. „От горното следва, че участниците нямат яснота за начина, по който се формира крайната оценка по показател „Техническа оценка“, както и не дава достатъчно информация за точния метод, по който предложенията на участниците ще бъдат оценени“, пишеше в заповедта на министър Ананиев. След като я преработиха, възобновиха поръчката на 12 октомври.
На 16 ноември КЗК спря обществената поръчка и МЗ светкавично реагира, за да скрие вината си: „МЗ счита, че спирането на обществената поръчка сериозно застрашава реализирането на проекта за изграждане на Националната здравна информационна система, чийто краен срок е 28.12.2019 г. Обжалването и блокирането на обществените поръчки по проекта застрашава както цялостното му изпълнение, така и реализирането на електронното здравеопазване в Република България. Това ще постави в риск намеренията на МЗ за упражняването на прозрачен и ефективен контрол върху дейностите и разходите в здравеопазването чрез въвеждането на здравната информационна система“, се сочи в съобщение на здравното ведомство.
Иначе целта на въвеждането на информационната система е повишаване качеството и ефективността на здравеопазването и осъществяване на реален достъп на пациента до информация за собственото му здраве. Тя трябва да допринесе също за съкращаване на времето за обслужване на пациенти и граждани, повишаване на качеството на административните услуги в здравеопазването и съкращаване на финансовите разходи.
Моля, подкрепете ни.