ФРОГОКО: Румъния се готви за гражданска война заради затворниците
Поуката е една - демокрацията не е като самонасочваща се ракета от типа „изстреляй и забрави“ и не можем да приемаме за даденост установяването на гражданските права и свободи, както и защитата на публичния интерес. Демокрацията прилича по-скоро на капризно бебе, около което се върти цялото домакинство - тя изисква неотлъчно внимание и безрезервни грижи. Ставащото в Румъния е резултат от моментно разсейване, на последните избори никой не отиде да гласува. Дори в регионите – крепости на социалистите, традиционно по-бедните области на юг, покрай Дунав, където обикновено избирателната активност е около 80 %, сега беше под 40%. Десните избиратели пък изобщо ги домързя да се завлекат до урните и така Букурещ за първи път за периода на демокрация се оказа управляван от кмет –социалист.
27 години след румънската Революция, на минус 15 градуса, стотици хиляди румънци излязоха на улицата, в неделя, 29 януари, за да защитят демокрацията и напредъкът, които страната направи в последните 10 години. В Букурещ, Тимишоара, Клуж, Брюксел, Копенхаген, Париж, Кишинев, Бордо, Хамбург, Лондон и Цюрих румънците демонстрират, че са против решението на управляващите да изтрият с две спешни правителствени постановления, 10 години на реформа в съдебната система. Европейската комисия предупреди румънското правителство да не променят правосъдните закони. Опозицията в румънския парламент заплашва с бойкот на заседания. Румънският президент предупреждава, че изменението на законите със спешни правителствени постановления противоречат на Конституцията.
Тук е мястото да уточня какво са „спешни правителствени постановления“. Това е специфичен способ, широко използван от времето на управлението на социалистическата партия при Настасе (бивш лидер на социалистическата партия и бивш министър-председател – осъден за корупция и присвояване) насам, с който се цели да се заобиколи необходимостта от дебати в парламента, вето на президента и Конституционния Съд, при промяна на законови разпоредби в случай на неотложност. Така правителството има възможност да издава такива постановления по силата на член в Конституцията, който позволява на правителството да променя закони, само в спешни ситуации, без гласуване в парламента. Тези промени са в сила от обнародването им в ДВ и действат докато парламентът стигне в дневния си ред до въпросните промени и ги приеме или отхвърли. Тази възможност на изпълнителната власт да иззема функцията на законодателната датира от първата демократична конституцияи се отнася до възникването на непредвидени или спешни обстоятелства, които налагат мигновени реакции и решения, например в случай на природни бедствия или външна заплаха.
И така, само 3 седмици след съставянето на новото правителство, днес, спешните правителствени постановления вече са факт. С едно постановление са променени разпоредбите на Наказателния кодекс, в частта за състава на престъплението „злоупотреба с власт“, в резултат на което ще бъдат освободени приблизително 3.500 затворници, наказани за това престъпление. С второ постановление се оневиняват лидера на социалистическата партия Драгнеа и председателя на горната камара на парламента и бивш министър председател Таричану – и двамата подсъдими понастоящем – Драгнеа за купуване на гласовеи присвояване на 140 млн. евро, а Таричану за документална измама с цел собствено обогатяване.
Днес, когато и в България се готвят избори, на всички трябва да стане ясно едно –гражданите, суверенът са тези, които определят бъдещето на страната си. Ако не упражнят правата си на време и в достатъчна степен, рискуват тези права да им бъдат отнети от политическата върхушка.
Въпреки всичко аз оставам оптимист за ситуацията в Румъния. Вярвам, че гражданското общество ще успее да преодолее опасността от възстановяване на старите корупционни и авторитарни порядки, които бяха норма при управлението на социалистите. Все пак залогът е твърде висок - Румъния преживява период на бурен растеж в порядъка 5-7% годишно. За нея започна да се говори като за икономически фактор в района, дори се търсят сравними признаци на забележителното устойчиво икономическо развитие на Полша. Гражданите са доста по-богати, отколкото бяха когато се присъединихме към ЕС и дължат голяма част от това богатство на усвоените от икономиката евросредства. Връщането към годините на автортарна власт и повсеместна бедност няма да стане без граждански отпор.
Моля, подкрепете ни.