Градините на императора на Андрей Янев - вижте нещо наистина красиво
През 2019 г. Андрей Янев участва в Осмото биенале на изкуството в Пекин с картината „От един прозорец“, смайваща за акварелната техника със своите размери (140 х 125 см) дори за китайците. За нашите любители на изкуството обаче, които познават естетските акварели на художника, уловили тишината на времето, от изложбите му, посветени на Света Гора, недостижимия хоризонт и морето, този избор не е случаен.
През месец февруари 2020 г., в разгара на коронавирусната епидемия в Китай, Андрей Янев получава отново покана от организаторите и екипа на Биеналето за участие в Интернет-конкурс-изложба с впечатляващото заглавие „Любовта може да победи вирус“.
Какво е отнесъл Андрей при посещението си в Китай през 2019 г. от градините на императора в Забранения град и северните езера, за да направи серията акварели, посветени на Китай и специално забележителната творба „Влюбени лотоси“, картина, която ще видим сега за първи път в изложбата в Галерия „Контраст“ и избрана от 240 участника от цял свят, след прецизна селекция от кураторския екип, измежду 36 творби отразяващи най-добре темата.
Защо това крехко, цъфтящо за кратко време цвете – лотосът, е акцентът в изложбата, при многообразието от цветя в Градините на императора?
Както е добре известно, в Китай, още до разпространението на будизма, лотосът се е възприемал като свещено растение. От цветовете му се раждат боговете и изключителните хора на света. То се е свързвало със съзидателната сила, с мястото, където се създава животът. И оттук, с плодородието, безсмъртието, възкресението за вечен живот и духовна чистота. Появата на лотоса се е считала и като предвестие за рождеството на Буда, т.е. на Благовещението. И не само това – в изкуството на Изтока, в западното небе, символизиращо Рая, е имало езеро, където са растели лотосите, като всеки от тях се е съотнасял с душата на умрелия.
В будизма, с появата на лотоса се свързва и началото на новата космическа ера. Какво иска да ни каже Андрей Янев с тази изложба в травматичното време, в което живеем днес? В картините му, наред с лилиите, жасмина и ружата се акцентира именно върху лотоса. И не само това. Акварелите му, облени в светоносни цветове, напомнят за египетската космогония, при която лъчите на слънцето, осветило земята, пребивавала преди това в мрак, излизат от разцъфналия лотосов цвят? Дали художникът не ни напомня за крехкостта на човешкия път, подобен на лотоса?
Каквито и мисли, и инвенции да са породили тези картини – изящни, съзерцателни, облени в светлина, те са като съживителен въздух, който може да ни помогне да уловим краткотрайния миг, в който на хората се разкрива Истината за живота, защото е толкова лесно да изпуснем мига, в който „Любовта побеждава вируса…“
Аксиния Джурова
Моля, подкрепете ни.