"Гугъл" ще следи и смартфоните
Според слуховете мобилната услуга ще се казва Mobile Meter и ще бъде достъпна както за потребителите на iOS, така и за ползвателите на Android, пише 24 часа. Програмата ще наблюдава цялостното поведение на потребителите на смартфони, като ще следи какви приложения използват, както и уеб сърфирането им, и ще изпраща анонимни данни към “Гугъл”. Включването в проекта ще бъде напълно доброволно, а всички участници ще имат възможността да дадат съгласието си или да откажат.
От софтуерния гигант засега отказват коментар, но е ясно, че това проучване цели събиране на данни за навиците на потребителите, както и на важна информация за екосистемата на “Епъл”.
Подобни методи се използват в маркетинговата индустрия отдавна. Анализаторската фирма Nielsen награждава потребителите, които осигуряват достъп до данните си през специално създаденото за целта приложение за Android. Все още не се знае какви награди са предвидили от “Гугъл”, за да стимулират хората.
Това не е първата инициатива на “Гугъл” за следене и записване на данните на потребителите си. Софтуерният гигант от години събира данни за търсене на потребителите си и ги използва за таргетирана реклама. В тази категория попадат и гледаните клипове от портала за видеообмен youtube, собственост на “Гугъл”. Всеки потребител може да види какви данни има “Гугъл” за него, като посети връзката www.google.com/settings/dashboard. В таблото за управление търсачката записва името и пощата, с която потребителят се е регистрирал. Включени са и рекламите от AdSense и профилът в блог платформата Blogger. Предоставена е и пълна статистика от кореспонденциите, водени в Gmail, като дори е показан последният получен мейл. Нататък “Гугъл” е записал данни за проведените разговори в социалната мрежа Google+. Налична е и информация за използваните от потребителя гугъл анализи, както и създадени и споделени с ползвателя гугъл документи. Сред записаната информация попадат и всички данни от профилите в социалните мрежи Picasa и Google+.
“Гугъл” събира и информация за любимите клипове в youtube на потребителите си, както и всичките им контакти от различните платформи, попаднали под шапката на технологичния гигант. Историята на търсенето също се предлага на рекламодателите. Търсачката разполага и с пълна статистика за профилите на ползвателите си във фейсбук и други социални мрежи. Тя обаче се предоставя на софтуерния гигант от самите потребители.
Всички данни, с които разполага “Гугъл”, се предлагат със съгласието на потребителите. Те обаче има как да спрат записа и предлагането на личната информация. За да се спре следенето, потребителят посещава Google Dashboard и се логва с името и паролата си. Там се намира подробен списък, като описания по-горе, с наличните данни за всички услуги, които използва съответният потребител. Оттам лесно може да се коригира информацията за всеки от тях. Следващата стъпка е да се съобщи на “Гугъл” да спре да предоставя на потребителя персонализирани обяви.
За целта се посещава личният профил в “Гугъл” в секцията “Настройки за рекламите” и се избира “Отказване от рекламите въз основа на интереси”.
Така търсачката ще спре да следи сърфирането (в известна степен) и предоставянето на персонализирани реклами в сайтовете. Ако потребителят използва браузър Chrome или Firefox, може да добави приставките Disconnect и Ghostery, които следят и блокират бисквитки със следящи характеристики. Най-сигурният метод обаче си остава използването на друга търсачка. За повечето потребители обаче това е крайна мярка, тъй като компанията има и други полезни услуги.
Моля, подкрепете ни.