В Хитрино чакали спасители от Варна, тези в Шумен били закрити
„СФСМВР разбира този професионален риск, но винаги ще се противопоставя на безсмисленото му увеличаване и рискуването на живота на пожарникари, спасители и полицаи, предизвикано от непремислени структурни промени, наречени „реформи“.
Част от тези „реформи“ доведоха до закупуването на нови противопожарни автомобили, за които липсват не само гаражи в службите за пожарна безопасност, но и пожарникари, които да ги обслужват”, се казва в декларацията.
Според синдиката снабдяването със защитни средства на пожарникарите и спасителите е от дарения. Когато такива няма, те се закупуват от служителите.
Най-остър е недостигът на служители - пожарогасителните и спасителни дейности се извършват при недостатъчен състав и практическа невъзможност за ефективното им осъществяване. Това е проблем, който вместо да бъде решен се отлага непрекъснато във времето. Ръководството на ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ отказва да въведе минимален брой служители в екип за пожарогасене и все още не е ясно колко пожарникари сформират такъв – двама, трима, четирима?
„Към тези проблеми няма как да не бъдат добавени и индивидуалните условия, при които е поставен всеки пожарникар или спасител. Налага им се да изпълняват по няколко длъжности – водачът на специален автомобил е и пожарникар, и спасител. За да не натрупват извънреден труд, който е неизбежен при намаления състав, тях ги изваждат от графиците на смените им и ги оставят да почиват, докато колегите им на дежурство работят в намален състав. И всичко това – в условията на постоянни псевдореформи, чиято цел не е да се повиши ефективността на службите, а да се ограничат разходите за безопасност на населението”, съобщават от синдиката.
Оттам поясняват и някои детайли в работата на пожарникарите, станали обект на коментари след взрива в Хитрино:
Масовите пожарни автомобили са с капацитет 3 тона вода. Това количество вода може да бъде изразходено до две минути, ако се ползва лафетния струйник (водното оръдие на покрива на пожарния автомобил). Ако се ползват струйници, закачени на шлангове ( белите текстилни маркучи) вода ще има максимум за десет минути. Именно това е причината, поради която веднага след пристигане на произшествието е необходимо противопожарния автомобил да бъде присъединен към воден източник или да се превозва вода, ако източникът е отдалечен.
Скоростта на противопожарния автомобил е до 50 км/ч в населени места и до 90 км/ч извън населени. Няма как тази скорост да се увеличи, тъй като водата в цистерната е подвижна и съществува реална опасност от обръщане на автомобила.
На пожарникарите им се налага да изпълняват по няколко длъжности – водачът на специален автомобил е и пожарникар, и спасител. За да не натрупват извънреден труд, който е неизбежен при намаления състав, тях ги изваждат от графиците на смените им и ги оставят да почиват, докато колегите им на дежурство работят в намален състав.
На дежурство на служителите в МВР е забранена употребата на алкохол. Служител със съдържание на алкохол в кръвта над 0,1 промила бива дисциплинарно уволнен. Проверки се правят редовно и санкциите са безкомпромисни, уточняват от синдиката.
Моля, подкрепете ни.