На изпроводяк: Борисов с щедър бонус за концесионера на Летище София
„Концесията на „Летище София“ е огледало на модела на паралелната държава, срещу която ние се борим отдавна, както и тези нови парламентарни партии заявиха преди изборите“, заяви вчера лидерът на БСП Корнелия Нинова. Според нея в тази сделка са събрани отказ от защита на национален интерес и от стратегически обект на националната сигурност, лобизъм и задкулисие. Тя бе категорична, че подготвяното решение е финансов удар към бюджета на държавата, защото задълженията на концесионера няма да влязат в България следващите 10 години.
Правителственото прессъобщение представя отказа на държавата да си получи дължимото в друга светлина.
„Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват. Същевременно, още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 милиона лева, които са предвидени в приходната част на бюджета“, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.
Според него нямало никакво основание да се твърди, че се ощетява държавата.
„Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция“, твърди транспортният министър.
Думите му обаче са в пълно противоречие с хода на процедурата по отдаване на аеропорта на концесия. Победителят в процедурата бе избран, въпреки че офертата му бе значително по-слаба финансово от тази на друг кандидат.
От Демократична България пък още преди седмици обявиха, че имат индикации, че зад концесионера реално стоят бизнесмените братя Домусчиеви.
Желязков обаче твърди, че в продължение на 4 месеца е била извършена проверка на процедурата от Европейската комисия и наред с това има потвърдена готовност за финансиране на проекта от 8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции – ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка.
„Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това“, заяви Желязков.
По думите му при подобно развитие държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото ни летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави.
Желязков изтъкна още, че в момента авиационният сектор е изключително силно и тежко засегнат от пандемията.
„Без концесионер рискът от управлението и експлоатацията ще остане в лицето на държавния летищен оператор“, заяви Желязков.
Според него само за първите два месеца на тази година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището са в размер на 11 милиона лева.
„Всички държави членки на ЕС предприеха необходимите възможни мерки, за да подпомогнат своите авиационни индустрии“, добави той.
Моля, подкрепете ни.