Мита или минимални цени? ЕС и Китай отново сядат на масата за EV преговори
През октомври 2024 г. ЕС одобри допълнителни мита за електромобилите, произведени в Китай, достигащи до 45,3%. Те бяха наложени след разследване на ЕК, което установи, че китайските производители получават държавни субсидии, нарушаващи свободната конкуренция и застрашаващи европейския пазар чрез свръхпредлагане.
Китай категорично отрича обвиненията и твърди, че неговите компании просто успяват да произвеждат по-ефективно и на по-ниска цена. Затова Пекин настойчиво предлага алтернатива на митата – система за минимални цени, която според него би гарантирала честна конкуренция, без да се прибягва до наказателни тарифи.
Експерти отбелязват, че европейският пазар е от решаващо значение за китайските автомобилни компании, които са въвлечени в ценови войни и страдат от намаляващи печалби на вътрешния си пазар.
Предишните случаи, в които ЕС е въвеждал минимални цени, са били свързани с по-еднообразни продукти (като суровини или селскостопанска продукция), а не със сложни промишлени стоки като автомобили. Засега ЕК смята, че въвеждането на единна минимална цена може да не е достатъчно, за да компенсира вредите, които китайските субсидии причиняват на европейските автомобилни производители.
Моля, подкрепете ни.