Кризата с газа посече предприятията, а сега и домакинствата
Според топлоенергетика инж. Димитров преминаването на алтернативни варианти означава връщане с около 30 години назад. В България много от обществените сгради, например училищата, не могат да минат на мазут, тъй като нямат необходимите условия за това. Освен това мазутът замърсява повече и от Кремиковци, коментира специалистът.
Съветът "да се намали консумацията на газ" по думите му е съвсем основателен, за да може да се запази налягането в мрежата, а не да пада докато се реши проблема.
"Надявам се, че тъй като този скандал има политическа украска ще продължи няколко дни и всичко ще е краткотрайно", добави инж. Илия Димитров.
Междувременно стана ясно, че „Топлофикация София" е намалила топлоподаването към битовите абонати, но болниците, училищата и детските градини остават с нормално топлоснабдяване. Намалено е подаването към някои от стопанските потребители, а изцяло спряно е снабдяването на индустриалните предприятия. „Топлофикация София" е започнала да подгрява мазута, но за да се премине към алтернативното гориво процесът може да отнеме към денонощие.
От EVN съобщиха, че около 20 процента е намалено топлоподаването в Пловдив. Всички абонатни станции на домакинствата ще бъдат настроени така, че температурата в помещенията да бъде намалена с около 20%, се казва в информацията. От Варна стана ясно, че близо 12 хиляди домакинства остават без парно. Изпълнителният директор на "Далкия Варна" Илия Николаев съобщи, че фирмата вече не получава газ и е спряла топлоподаването към абонатите си. В същото време ТЕЦ „Варна" обяви, че има готовност да работи на пълен капацитет в състоянието на газова криза. Централата разполага със 730 хиляди тона въглища.
БДЖ от своя страна също ще съдейства за по-бързото разрешаване на проблема. Дружеството разполага с 49 цистерни и веднага с приоритет ще започне превозването на мазут за топлоцентралите. Пред БНР министърът на транспорта Петър Мутафчиев каза, че още толкова цистерни ще бъдат поискани от "Лукойл", за да се избегне криза. По думите му в БДЖ вече е започнала организацията по транспорта, но на първо време топлоцентралите трябва да посрещнат проблема, като използват и собствени запаси. За БДЖ трасетата с цистерните ще бъдат с приоритет, посочи Мутафчиев.
Даниела Георгиева
Моля, подкрепете ни.