Кризата край Камен бряг: Още се бави акцията по разтоварването на ”Вера Су”
Цялата подготовка започна още в понеделник, припомнят от Българското национално радио. Източена бе навлязлата в машинното отделение вода, инсталирана бе и платформа до плавателния съд. Люковете на хамбара са отворени чрез външната хидравлика, инсталирана на платформа. Трите баржи, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност, трябваше да тръгнат още по обяд от пристанището в Балчик, но се очакват да пристигнат към 17 часа.
Към тях ще се присъедини и четвърта, която е с по-голяма вместимост – от 700 тона. На около 600-700 метра навътре в морето ще бъде позициониран и ферибот, идващ от пристанището във Варна, който е оборудван с 12 цистерни и 18 вагона за претоварване. Намеренията са всяка баржа с капацитет от 100 тона да направи по един курс до ферибота и след олекотяването на кораба да се прецени дали в акцията да бъде включена и по-голямата. Задаващото се влошаване на метеорологичните условия с усилване на вятъра и вълнението предполагат бързи действия, затова и е разпоредено от министъра на транспорта Христо Алексиев да се работи без прекъсване 40 часа на три смени.
ФрогНюз припомня, че плаващия под панамски флаг кораб “Вера су” заседна на 20 септември. Сагата продължава и към днешна дата, като в първите 4 дни нямаше институционална реакция. Междувременно екоактивисти алармираха за потенциална екологична катастрофа. Причината - на борда на кораба се превозват азотни торове. На 24 септември Басейнова дирекция потвърди, че има следи от нитритен азот във водите на Черно море. Два дни по-късно транспортният министър разпореди незабавна операция.
Тя обаче претърпя провал. Акцията започна в понеделник (27 септември), когато към заседналия в скалите край Яйлата кораб бяха пратени кран и баржа. Баржата обаче заседна, а машината, която трябваше да опакова азотните торове, се развали. Това наложи вземане на друго решение - товарът да се прехвърли с щипките на крана. Кадри в социалните мрежи обаче показаха, че азотните торове се изсипват във водите на Черно море. Ден по-късно обявиха прекратяване на операцията, а Министерството на околната среда и водите категорично посочи, че не е разрешавало подобни способи. Шефът на “Морска администрация” бе уволнен.
Наложи се българските власти да потърсят чуждестранна помощ. Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време, а междувременно стана ясно, че “Вера Су” потъва. Екипажът обаче отказа да напусне борда. Дни по-късно бе евакуиран.
След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.
Моля, подкрепете ни.