Кризата край Камен бряг: Започва разтоварването на ”Вера Су”
Днес е извършен пореден водолазен оглед, корабът е изследван за нови пробойни, отстранени са всички паднали предмети и опасни пластмасови материали от корпуса на плавателния съд. Поставени са и допълнителни котви за по-доброто му стабилизиране.
Преди два дни стана ясно, че е установен нефтен разлив, а вчера от Министерството на околната среда и водите отчетоха превишаване на нивата на азот-амониев във водите край Камен бряг. Най-сериозно бе увеличението на стойността на азот-амониев във водите непосредствено до носа на кораба.
ФрогНюз припомня, че сагата край Камен бряг с плаващия под панамски флаг кораб “Вера Су” започна на 20 септември. В продължение на четири дни нямаше никаква институционална реакция. Междувременно екоактивисти алармираха за потенциална екологична катастрофа. Причината - на борда на кораба се превозват азотни торове. На 24 септември Басейнова дирекция потвърди, че има следи от нитритен азот във водите на Черно море. Два дни по-късно транспортният министър разпореди незабавна операция.
Тя обаче претърпя провал. Акцията започна в понеделник (27 септември), когато към заседналия в скалите край Яйлата кораб бяха пратени кран и баржа. Баржата обаче заседна, а машината, която трябваше да опакова азотните торове, се развали. Това наложи вземане на друго решение - товарът да се прехвърли с щипките на крана. Кадри в социалните мрежи обаче показаха, че азотните торове се изсипват във водите на Черно море. Ден по-късно обявиха прекратяване на операцията, а Министерството на околната среда и водите категорично посочи, че не е разрешавало подобни способи. Шефът на “Морска администрация” бе уволнен.
Наложи се българските власти да потърсят чуждестранна помощ. Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време, а междувременно стана ясно, че “Вера Су” потъва. Екипажът обаче отказа да напусне борда. Дни по-късно бе евакуиран.
След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.
Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавия в показателите на биологичната среда.
Моля, подкрепете ни.