Реклама / Ads
1| 704 |21.11.2025 НОВИНИ

Между личната свобода и обществената безопасност: 80-годишен блъсна мъж и не спря

.
80-годишен шофьор блъсна 75-годишен трудноподвижен мъж на пешеходна пътека в София. Случаят постави въпроса за безопасността на движението и за нуждата от по-строги правила за по-възрастните водачи. Пострадалият е в болница със счупен таз, но без опасност за живота, съобщиха от полицията.
 

Сблъсъкът е станал в 06:57 ч. в сряда на бул. „Черни връх“ в квартал „Драгалевци“. Запис от охранителна камера показва как 75-годишният мъж, който се движи трудно, пресича на добре осветена пешеходна пътека. Докато автомобил в едната лента спира, за да му даде предимство, друга кола – управлявана от 80-годишния шофьор – продължава без да намали и го удря. От силата на удара пешеходецът се удря в спрелия автомобил на съседната лента.

 

Зам.-началникът на отдел „Пътна полиция“ към СДВР комисар Мартин Цурински потвърди, че мъжът е със счупен таз. По думите му възрастните водачи изискват повече внимание в контекста на пътната безопасност: „В тази насока може да се помисли за законодателни промени за по-кратък срок за издаване на свидетелство след 65–70-годишна възраст, допълнителни тестове да полагат тези водачи, тъй като техните реакции се забавят“, каза той в ефира на NOVA.







80-годишният шофьор е правоспособен от 1972 г., като свидетелството му е подновено през 2022 г. и е валидно до 2032 г. В над 50-годишния си стаж е регистрирал 11 по-леки нарушения – шест акта и пет фиша.

 

Темата за по-строгия контрол върху възрастните водачи беше повдигната и от Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите. Той коментира, че част от проблема идва от формалното издаване на медицински свидетелства: „Дали всеки трябва да може да издава такова медицинско свидетелство? Масовостта води до ниско качество. Бих казал, че в 80% от случаите доста проформа се издават те“.

 

Според Георгиев законът и сега позволява шофьорите с по-сериозни нарушения да бъдат изпратени на допълнителен изпит, но тази възможност се използва рядко. „На пътя трябва да има само можещи и знаещи водачи“, подчерта той.

 

Инцидентът в София не е единичен случай – дни по-рано в Ловеч автомобил блъсна 92-годишен мъж на пешеходна пътека. Подобни случаи засилват усещането, че системата допуска водачи в напреднала възраст да останат зад волана без адекватна преценка на физическите и когнитивните им способности.

 

Експерти настояват, че обществото трябва да започне по-отворен разговор за баланса между личната свобода и обществената безопасност. Постепенното въвеждане на по-чести медицински прегледи, когнитивни и реакционни тестове след определена възраст, както и по-строг контрол върху медицинските сертификати, според тях, би намалило риска от подобни инциденти.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 748 |21.11.2025 Българка попадна в новия санкционен списък на САЩ заради схеми за износ на ирански петрол . 1| 573 |21.11.2025 Преди 30 г. войната в Босна бе прекратена. Разделението обаче остава и днес . 13| 1349 |21.11.2025 Скандалният „мирен план“ на Тръмп: Украйна да отстъпи земи и да се откаже от НАТО. Какво още? . 0| 802 |21.11.2025 Влизат в сила американските санкции срещу „Лукойл“ и „Роснефт“

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads