Реклама / Ads
1| 4748 |14.07.2010 НОВИНИ

БГ-министри искат удължаване на проекти по ИСПА

.
Има вероятност Европейската комисия (ЕК) да се съгласи да преговаря за удължаване на срока за финансирането на четири проекта по ИСПА.
 

Това са проектите за водния цикъл на Варна, Шумен, Свиленград и Балчик, които са с обща стойност 110 милиона евро, чийто срок изтича в края на годината.

Темата беше обсъдена в Брюксел от министрите на регионалното развитие Росен Плевнелиев, на транспорта Александър Цветков и на еврофондовете Томислав Дончев, които се срещнаха с еврокомисаря по регионално развитие Йоханес Хан.

Сценариите за проектите са три - да бъде удължен срокът им до края на 2011 г., някои от тях да бъдат прехвърлени за финансиране към Оперативна програма "Околна среда", или частично или пълно неизпълнение, обясни Томислав Дончев, министърът по еврофондовете. Той уточни, че на срещата не се е стигнало до общо решение, а следващата седмица ще започнат експертни преговори проект по проект.

"Споделяме мнението, че тези проекти трябва да бъдат изпълнени, като ще решим за всеки по отделно дали е възможно удължаване на срока", посочи Тон ван Лийроп, говорител по регионално развитие на Европейската комисия. "В някои случаи това може да е възможно, но това трябва да е добре защитено от българска страна", уточни Ван Лийроп.

Говорителят подчерта, че комисията е готова на гъвкавост, като тя ще зависи от техническите аргументи за всеки един проект. Ван Лийроп потвърди и възможността някои от четирите проекта да бъдат прехвърлени за финансиране от ОП "Околна среда", но напомни, че това би означавало загуба на средствата от ИСПА.

Няма краен срок в който да бъде взето решението дали срокът за проектите ще бъде удължен. "Колкото по-скоро получим аргументи, толкова по-бързо ще решим," каза Ван Лийроп.

Срокът за реализиране на тези проекти по предприсъединителната програма ИСПА вече беше удължаван веднъж - до края на 2010 г.

Четирите проекта за водните цикли на Варна, Шумен, Свиленград и Балчик са спорни, защото финансовите меморандуми за тяхното изпълнение са подписани от страна на Брюксел през 2003 г., но са ратифицирани от България в началото на 2004 г. Според международното право документът се смята за валиден, когато е ратифициран и от втората страна по договора, твърдят български специалисти.

Ако Брюксел признае това наше основание, то 4-те проекта би трябвало да получат още година отсрочка, защото Европейската комисия излезе с принципно решение за удължаване сроковете на всички инфраструктурни проекти под 100 млн. лв. по финансовите меморандуми от 2004 г. с още една година.

Оперативна програма "Транспорт" също е била основна тема на срещите на тримата министри в Европейската комисия. Министър Росен Плевнелиев обясни, че Брюксел остава "изключително притеснен" за капацитета на Пътната агенция. Затова от утре ще се създаде ново звено към министерството на регионалното развитие, чиято цел ще бъде "координация, контрол, комуникация и командване" на агенцията. Идеята е до дни звеното да заработи, защото с всичко това имаме проблем, каза Плевнелиев.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 5| 5086 |08.07.2010 Костов точи брадва за МВР, БСП искат пари за комари . 11| 5840 |30.06.2010 Мюфтии искат жените със забрадки в паспорта . 1| 6414 |29.06.2010 "Инкасатор" в енергетиката искат сините . 5| 7733 |29.06.2010 Забулени жени на личните карти искат мюфтии

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads