Реклама / Ads
2| 2173 |11.08.2025 НОВИНИ

В небето няма място за компромиси – дори когато правилата тежат

.
Един пилот, една батерия и едно дете, което така и не излетя. Случаят с отказа на Ryanair да качи на борда дете с инвалидна количка в София раздели мненията – за едни това е пример за бездушие и дискриминация, за други – изпълнение на правила, които не търпят компромис, когато става дума за безопасността на полета.
 

Случаят на семейството, свалено от полет на Ryanair на летище „Васил Левски“ – София, постави въпроса: кое тежи повече – моралната отговорност към хора в уязвимо положение или безкомпромисното спазване на процедурите за безопасност?







Семейството пътува с дете със спинална мускулна атрофия, чието придвижване зависи от инвалидна количка с гелова батерия. Именно тя се оказва причината пилотът да откаже полета. По думите на бащата, батерията е капсулована, сертифицирана и вече е летяла със същата авиокомпания. Проверка на летищния наземен персонал също е потвърдила, че количката е годна за транспорт.

 

От своя страна Ryanair твърди, че батерията не е била надлежно изолирана, а наземният екип не е успял да установи това със сигурност. При такава ситуация авиационните правила дават на капитана не само правото, но и задължението да откаже превоз на оборудване, ако има съмнения за безопасността на полета. В случай на повреда или късо съединение, батерия в багажното или в кабината може да причини пожар, при който реакцията във въздуха е много по-трудна.

 

Моралният въпрос обаче остава: можело ли е да се намери решение, без да се стига до сваляне на дете с увреждане от борда? Според транспортния министър Гроздан Караджов, свалянето трябва да бъде „последна, крайна стъпка“, след като са изчерпани всички други варианти – включително поставяне на количката в багажното отделение или допълнителна изолация на батерията. В случая той твърди, че тези усилия не са положени и че батерията е била сертифицирана за полет.

 

Ако проверката на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ установи, че авиокомпанията не е направила необходимото, Ryanair може да бъде глобена с между 2000 и 10 000 лева. Но дори и без санкция, случката оставя горчив вкус – защото в очите на много хора безопасността е важна, но човешкото отношение също трябва да има място на борда.

 

От друга страна, ввиокомпаниите имат не само право, но и законово задължение да прилагат стриктни правила за безопасност. Това важи особено за оборудване с батерии – било то литиево-йонни, гелови или друг тип – тъй като те носят риск от прегряване, късо съединение и пожар. Международните авиационни стандарти изискват при най-малко съмнение за техническото състояние или правилното опаковане на такава батерия, тя да бъде отстранена или обезопасена преди полет.

 

В случай на пожар във въздуха, особено в багажното отделение, гъстият дим и токсичните изпарения могат да се разпространят бързо в кабината. Гасенето е изключително трудно, а опасността за живота на всички пътници и екипажа е реална. Поради това решението на капитана е от решаващо значение – той носи пълната отговорност за безопасността на полета и има правото да взема субективна преценка на момента, дори тя да изглежда прекалено предпазлива. В авиацията това право е едно от най-важните, защото грешка или подценяване на риска може да струва човешки животи.







Случаят остава в сивата зона между човешкото отношение и безкомпромисната авиационна безопасност. От една страна, семейството вижда в решението на екипажа унижение и дискриминация. От друга – пилотът действа според правилата и своята лична отговорност за живота на всички на борда. Проверка ще покаже дали отказът е бил необосновано краен или разумна превантивна мярка, но едно е сигурно – в небето компромисите с безопасността нямат място.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 7| 2307 |11.08.2025 От Хитлер до Путин: какво не научихме от 1938 г. . 10| 2015 |11.08.2025 Ще строят параклис на Седемте рилски езера . 2| 1803 |11.08.2025 Ал Джазира: „Израел уби наш журналист“. Тел Авив твърди, че е бил в Хамас . 0| 1726 |11.08.2025 Три села в Средец в бедствено положение заради пожари

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads