Нова Зеландия тества електрически самолет с нулеви емисии
Първите полети излетяха от Хамилтън, а самолетът ще оперира между Уелингтън и Бленхайм през декември и януари. Програмата има за цел да събира реални оперативни и екологични данни – информация, която би могла да промени подхода към регионалните въздушни пътувания в бъдеще.
„60% от регионалните полети на Нова Зеландия са по-къси от 350 км, а приблизително 85% от електроенергията ни идва от възобновяеми източници. Това е перфектната лаборатория за тестване на самолети от следващо поколение“, каза главният изпълнителен директор на Air New Zealand Никол Равишанкар.
След тестовата фаза в Хамилтън, електрическият самолет ще се насочи на юг към Уелингтън, със спирки в Таупо, Нейпиър и Палмерстън Норт. Най-предизвикателният етап е планиран за края на януари - прекосяване на пролива Кук до Бленхайм, където метеорологичните условия традиционно представляват предизвикателство дори за опитни пилоти.
Твърди се, че производителят на самолета, базираната във Върмонт компания BETA Technologies, е създал изцяло батерийно задвижван самолет с традиционна конфигурация за излитане и кацане, което му позволява да използва стандартна летищна инфраструктура.
Самолетът има обхват до 398 км и може да побере двама пилоти и приблизително 5,6 кубически метра товар. В Нова Зеландия се тества по маршрути с обхват до 200 км. За презареждане са инсталирани мобилни зарядни станции с мощност 65 kW в Хамилтън, Уелингтън и Бленхайм, осигуряващи пълно зареждане за 90 минути. Тези станции са финансирани от екологичния фонд на Air New Zealand.
Авиокомпанията, производителят, Гражданската авиационна администрация (CAA) и партньорските летища участват в тестовата програма. Двама пилоти на Air New Zealand, Андрю Мърсър и Джеймс Оуен, работят с екипа BETA, извършвайки полети в различни условия, за да получат пълно разбиране за реалните операции.
Твърди се, че след церемонията по благословията на 17 октомври 2025 г., самолетът е издигнал за първи път в небето над Тауранга и е пристигнал в Хамилтън в същия ден.
„Това стартиране е важен етап за BETA, тъй като подготвяме технологията за използване в предизвикателни реални условия“, каза Саймън Нюит, директор „Глобални продажби“ в BETA Technologies.
В същото време, ръководителят на CAA Кейн Патена призна, че новите авиационни технологии често „не се вписват в действащите разпоредби“, така че демонстраторът дава възможност на регулатора да разработи ясни изисквания за тяхното безопасно интегриране.
Според съобщения в медиите, самолетът ще остане в Нова Зеландия до началото на 2026 г. Събраните данни ще формират основата за развитието на нисковъглеродни и достъпни въздушни услуги в бъдеще. След завършването на програмата, самолетът ще се върне в Съединените щати, за да започне следващата фаза на разработване на търговски електрически самолети.
Моля, подкрепете ни.